Skoterköp Enduro 500-700 01-03, tips,råd?

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Tjena!

Funderar på att köpa mig en skoter (första skoter) i vinter och tankarna snurrar runt en lynx enduro 500-700 från 01-03.
Hade tänkt lägga runt 30k på skotern

Då vänder jag mig till er här som kanske kan något om dessa modeller eller har egen erfarenhet från dem.

Vilken av 01 och 02an borde man satsa på?
Skulle vilja ha en med back och 02ans SP har inte back, stämmer det?
Hur är dom efter led och utanför leden?
Vad är det man bör tänka på när man ska titta på en skoter?
Är dom dyr i drift försäkring/bensinförbrukning?

Vad är deras för och nackdelar?

Mvh Wille :smile1:
 
Last edited:

lynx600sp

Medlem
28 okt 2008
32
0
1
Örnsköldsvik
tjenare.
om du ska köpa en skoter för omkring 30 tusen. så är enduron den absolut bästa skotern i den prisklassen helt överlägsen med dämpningen och smidigheten.
samt att dom är väldigt lättkörda och går bra på både led och i djupsnö, samt att det är rotaxmotorer enligt mig dom pålitligaste motorerna.
billig i försäkring är dom också.
Sp har ingen back,rer har elback.
dom har väldigt lätt att spricka i boggiskenorna samt att tvärstagena i framvagnen blir krokiga, alltså stagerna som stötdämparna sitter i,
samt att styrstången är veka på rotax både på ski doo och lynx,
men det är dom kända felerna på dom, jag har het på drivex stag i framvagnen på min och boggiförstärkningar på skenorna samt förstärkt styrstången, i förbyggande syfte direkt jag köpte den för att vara säker att inget ska bli krokigt eller börja jävlas 5mil hemifrån, och det är den absolut bästa skoter jag haft har gått som en pärla för mig:)köpte en ny nu för ett tag sen och tänkte behålla enduron till tjejen men hon verkar inte vara intresserad bara häst i huve på hon:p
jag har haft 2 st och jag kan säga att jag rekomenderar dom starkt.
ska dock sälja min enduro 600sp årsmodel 02 nu och känns lite tungt:p

Lycka till med skoter köpet=)
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Tjenare!

Jo har försökt läst mig till lite info om enduron, har själv alltid gillat mxz på något sätt, har aldrig ägt en eller så men har alltid velat haft en :). Men nu har jag läst att enduron är att föredra med dämpare osv.
Jo jag har sett din 600a på blocket, har till och med mejlat med dig hehe :). Men det hade varit väldigt väldigt skönt med back pga om man ska in/ut ur garaget och av släpvagnen så klart =)

Vad kostar dom att försäkra?
Mvh Wille :)
 

lynx600sp

Medlem
28 okt 2008
32
0
1
Örnsköldsvik
alltså mitt råd till dig är att köpa enduron mycket skönare skoter helt enkelt går bättre i snön och på leden, samt att ski doos stötdämpare verka behöva renoveringen hela tiden, alla mina kompisar som haft mxz har behövt renovera sina hela tiden, jag lämnade in mina i boggin på renovering och schimsning pga att dom blev för hård för mig,/ förra ägarn var ganska stor:p.
jag har aldrig haft back förnst den jag har köpt nu och har klarat mig bra utan:p dom är inte så tung att slänga runt.
sen på lynxarna har du ju ställbara stötdämpare i framvagnen på 5olika lägen.
1500 kr halv försäkring på mig har jag för mig..
 

forsBerg_

Välkänd medlem
22 okt 2009
344
0
16
Gävle
Håller med lynx600sp, enduron är en klockren första skoter ! Dock så skulle jag ha köpt en 600-03. Då får du elback och HO motorn, som de sitter ungefär 10 hk mer i. Har själv ägt en sån och jag var mer än nöjd med den :) Jag hade min försäkrad på farsan och då betalade jag 4300/år i helförsäkring.
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Ja det blir nog en enduro :) jo du hade väl fixat lite saker på din? men det var några skavanker också va?
Jo dom är nog säkert lätt att slänga runt, men kanske inte lika enkel att dra :D. Vad har du köpt för maskin nu? skulle ju vara behändigt att köpa din när du bor ganska nära varandra.

Okej, men hur gammal är du då? det kanske blir billigare om man skriver den på mamma eller pappa :)
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Har tittat på en 600 H.O 03 också :) hittat en för 28k. Men 02an är snyggast tycker jag hehe =), oj 4300 på din pappa, är inte det ganska dyrt? har ingen aning vad en skoter kostar men, är ju nästan dyrare än vad min bil kostar på helförsäkring på mamma.
 

lynx600sp

Medlem
28 okt 2008
32
0
1
Örnsköldsvik
alltså jag kollade upp vad det skulle skilja på min första enduro en 500sp 01, och det skilde inget mot om jag stog på den eller om pappa skulle stå på den, ända skillnaden blev en dyrare självrisk om jag skulle ha den på pappa för han har inte skoterkortet. 1500 kr gick min på halv försäkring och jag är 20 år. skönhetsfelena på min är att det är några sidokam borta på den men den håller absolut många år till. sen äre en spricka i bukplasten men då får du med en bättre buk som du kan he dit.jag köpte den nya buken för jag tänkte byta, men upptäckte att det inte sprutade in nå snö i motorutrymmet så jag struntade i det. sen så äre nyrenoverade stötdämpare på den + mycke mer. jag har varit jävligt noga med service för man kännar på det i längden anser jag. sen nya insugsgummin, och insugsgummina brukar spricka på både ski doosarna och lynxarna så jag ringde en som jag känner som jobbar som skotermekaniker och han tipsade mig om nå medel som dom brukar smeta in insugsgummina på tävlingsmaskiner så dom inte ska spricka har gjort det på min och det funkar hur bra som helst=)
ja det är ju bara att komma och kolla om du är intresserad visst hade jag skickat fler kort till dig på mejl?
 

forsBerg_

Välkänd medlem
22 okt 2009
344
0
16
Gävle
Där kan jag faktist inte hålla med dig, tycker 03an är klart snyggast ;) ja, men de kostar att försäkra leksaker,min skoterförsäkring är dyrare än min bilförsäkring.Och då har jag endå en ganska ny och fin bil. Men du kan säkert hitta billigare försäkring oxå, dedär kan skilja lite grann på var du bor osv. Men kort och gott, köp en enduro. Du blir inte besviken !
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Jaha okej, ja det är ju bra att den är servad, är kolvar osv bytt någon gång?
Såg att det var något fel att den varvade upp till 7,5 varv eller vad det var, är det fixat?
Det följde med styrhöjare också?

Jo jag fick 3st bilder, har du fler? hehe :)
 

lynx600sp

Medlem
28 okt 2008
32
0
1
Örnsköldsvik
kolvarna är bytta av förra ägarn, det var en kompis till en jobbar kompis som hade den innan jag, så kolvarna och kedjan har gått 110 mil typ. japp tog upp variatorerna och rengjorde dom samt avgas portarna sen ställde jag om primären ett hack på topp varven så nu går den som en dröm. nä jag ha inga fler och har ingen kamera för tillfället:S
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Hehe, tycker dom blåa dekalerna ser bättre ut, men det är ju en smaksak :D. Ja det kanske är så pass dyrt ändå, men det kostar ju att ligga på topp :)

Ja det blir nog en enduro, så j'vla sugen på en skoter nu så det inte är sant. Dock synd att det sägs att det ska bli den kallaste vinter på 1000år hehe
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Hehe okej, bra att det är fixat. Är det någon som har varit och kollat på skotern eller är intresserad? :)
 

lynx600sp

Medlem
28 okt 2008
32
0
1
Örnsköldsvik
ja men dom sa ju i våras att sommarn skulle bli den blötaste på 20 år eller vad dom sa. så jag brukar kolla på vädret och tänka tvärtemot vad dom säger:p ska det bli fint väder som dom säger så blire ju snö:p men en sida som jag tycker stämmer j_vligt bra är ju yr.no
 

lynx600sp

Medlem
28 okt 2008
32
0
1
Örnsköldsvik
ingen som har kommit och tittat på den men har 2 st kompisar som ska köpa den säger dom så fort dom kommar hem.
dom jobbar i norge och är borta en månad och hemma en månad. och eventuellt en annan köpare som skulle komma till helgen som det låter.
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Hehe jaså? det hade jag inte hört :).. Ja yr.no stämmer ju ganska bra, men den uppdateras ju hela tiden så ena stunden ska det vara solsken och +25 och nästa stund ska det vara nästan regn och typ +20 hehe :)
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Okej, ja det är besvärligt att vara i norge och jobba hehe.

Jaså? besvärligt.. Jobbar du också eller? jag är arbetslös så jag har ju nästan tid när som helst. Hade ju vart skönt att hitta en skoter här i närheten.
 

lynx600sp

Medlem
28 okt 2008
32
0
1
Örnsköldsvik
japp jag jobbar ju egentligen bara på resande men jobbar på hemmaplan nu så jobbar ju från 7 till kl4.men vars bor du då? annars kan du ju fara så du är här vid 4a tiden nån dag i veckan?
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Ja det kanske går, vet ej om jag har frågat, men är det back på den?. Har du msn eller något? lite lättare att prata och bestämma saker där :)