Skoterköp. Avställd? Garageförs?

Tommy Power

Medlem
1 jan 2000
42
0
1
[Uppdaterat: Senast editerat den 27-Sep-03 kl 05:23 PM (CET)]Har nu köpt min första skoter!
Blev nu så att jag är ägare till en superduper fräsch ZRT 600 från -97. Hämtade den igår. Ägarbytet gjordes även då....
Skotern är ju avställd vad jag förstår nu, för den har inte gått på tre säsonger. Gör vi bara ett vanligt ägarbyte, så får jag allstå en avställd skoter? Vad händer om jag inte försäkrar den dom första ägar-dagarna? Måste ju ringa och kolla lite priser och så.... Vet att man åker på en enorm straff-avgift om man tex har en båge, som man inte inte försäkrat...

Kort sagt, kan jag låta skotern vara oförsäkrad låt säga en vecka, utan garageförsäkring, utan att jag får betala surt sen...?

Tips på försäkringsbolag? Hörde att Länsförsäkringar chock-höjer sina priser till den här säsongen...

mvh/
T
 

Ingoberra

Aktiv medlem
1 jan 2000
86
0
6
RE: Skoterköp. Avställd? Garageförs

är den avställd behöver du inte ha den försäkrad. När jag köpte min Exiter så var den påställd vilket jag inte visste. Så jag hade den ofösäkrd 4 dagar vilket trafikförsäkringsföreningen eller va fan dom heter tog 8 kr om dan för. Men det minsta man får betala är ju 200
 

Tommy Power

Medlem
1 jan 2000
42
0
1
RE: Skoterköp. Avställd? Garageförs

Hur vet jag om den är avställd? Det står iallafall inget om det i reg-beviset. Förra ägaren hade en garageförsäkring på den, och jag förmodade att den var avställd, då han inte använt den på länge...
Men den kanske inte är avställd...?
 

SkiDoo1

Rookie sledder
1 jan 2000
14
0
0
RE: Skoterköp. Avställd? Garageförs

Om den är avställd behöver du inte betala någon trafikförsäkring - den är ju avsedd för fordon i trafik. Kolla med bilregistret om skotern är avställd så är du säker.
 

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
RE: Skoterköp. Avställd? Garageförs

Den blir avställd om du kryssar för den lilla rutan på ägarbyte pappret, det står AVSTÄLLNING, många glömmer det och får räkningar från trafikförsäringsföreningen och det kan bli DYRT!
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
RE: Skoterköp. Avställd? Garageförs

Är den avställd när du köper den så fortsätter den vara avställd efter ägarbytet.
Ring 077-125 25 25 å knappa in regnummret så får du veta.

Man måste inte skicka in regbeviset för att ställa av, det går bra att göra från Vägverkets hemsida (www.vv.se) = det står inte alltid i regbeviset.