Skoterköp 35 - 40k

victorfalk

Medlem
30 nov 2013
8
0
1
Hej! Har precis sålt skotern så nu är det dags för att köpa en ny. Budgeten ligger mellan 35000 - 40000.
Skotrar jag har funderat på är följande:

Lynx Rave 550F -08 eller -09 Har hittat en -08 som gått 400 för 37000:- och så har jag hittat en -09 som har gått 600 för 38000:-

Ski-doo MXZ 600 Så ny som möjligt inom min budget

Polaris IQ Shift 600 - 08 Har hittat en för 39000:- som gått 182 mil.

Skulle bli väldigt glad om ni kunde lista för- och nackdelar med dessa skotrar och vilken ni skulle rekommendera. Jag är medveten om att lynxen är fläktkyld och har sämre effekt, men frågan är om priset inte överväger den nackdelen.

Jag bor i mitten av Dalarna så det är inte alltid så mycket snö på marken, det blir en hel del ledkörning men om det finns möjlighet att leka i pudersnö så gör jag gärna också det.

Skotern jag sålde var en Polaris Edge 600 -02 om det är av intresse.
 

camoplast

Välkänd medlem
11 dec 2012
110
1
18
Vindeln & Kvikkjokk
IQ Shift kan jag tala mycket väl om, på med 44 matta så tar du dig fram överallt. Skottsäkra 600 HO's tål hårdkörning och misshandel. Dock kör jag nyare modell än 08an men kan säga att de är riktigt prisvärda. De enda nackdelen är att de säljs med 22mm matta och mediokra dämpare (därav lågbudget). Kolla om den Shiften har högre kammhöjd än 22 och dämpare i god kondition.

Men för övrigt är det mycket skoter för pengarna :)
 
Last edited:

victorfalk

Medlem
30 nov 2013
8
0
1
Okej, ja jag funderar på shiften. Det sitter en 38 matta på den och den har ju bara gått 182 mil så dämparna borde inte vara sönderkörda, eller?
 

camoplast

Välkänd medlem
11 dec 2012
110
1
18
Vindeln & Kvikkjokk
Okej, ja jag funderar på shiften. Det sitter en 38 matta på den och den har ju bara gått 182 mil så dämparna borde inte vara sönderkörda, eller?
Det kan jag inte svara på, finns folk som kört sönder värstingdämpare efter bara dussinet mil. Du får helt enkelt kika på både fram o bak och leta efter sprickor samt provsitta osv.

Lycka till :)
 

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske
du kan ju köpa en iq rr för 40-45 ... den är ju grymt stryktålig sen skottsäkra 600cc HO motorn som sitter i touring modellerna och shiften också :p du får bättre körställning , bättre dämpare och dom flesta har 38 eller 44mm matta . el-back . osv osv .. men de är ju beroende på hur din körning ser ut :)

dämpare kan/måste man ändå renovera så de är bara pruta på priset isf och sedan renovera dom , har dom gått 150 mil så är de ändå dags för renovering, har du orenoverade dämpare för länge så kan de ge skador på insidan av dämparen , när oljan blir dålig så tappar den sin smörjande funktion och får metallspån i sig , och då börjar de nöta på allt i dämparen :)