Skoterhopp

Boyen

Välkänd medlem
1 jan 2000
300
0
16
Kiruna
själv tycker jag bäst om att stå.
annars är det risk för att ryggen går åt hellvete.
 

xc60098a

Välkänd medlem
1 jan 2000
302
0
16
har ni anldig känt att om hoppet e tvärt så ger boggie en retur kick som gör att mina fötter ja flyger åt helvet detta händer ibland när ja står va gör ja för fel:)
 

xc60098a

Välkänd medlem
1 jan 2000
302
0
16
hehe de tänkerja ine så mycke på de mer att ja ska hålla mig kvar asså ja snackar iner om de här 2 meter hoppen de emer du vet man satsar upp för en sluttning åå....ja du förstår resten.. men ja e mer rädd för returkicken i min boggie dämpare den e hemsk asså.. de eganska hårt ställda pga körstil..men ja får väll komma ihåg att böja på beneni de lägena då;)
 

YamahaSRV

Välkänd medlem
1 jan 2000
236
0
16
Arvidsjaur Sverige
Hehe.. okej :).. Nä jag hade ingen boggiedämpare där ett tag.. jag höjde min SRV och då märkte vi att dämparn var slut men det sket jag i å stack å hoppa osv det slutade med att hela boggin gick sönder och kraftig knäverk
 
S

Se_Rider

Kan föreslå att schimsa om dina dämpare så du får bättre retur i dämparna :) verkar som den trycker ifrån lite väl mkt :p
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Självklart står man upp om man ska hoppa!
Ju äldre skotern är desto viktigare är det, har man någon nyare modell med typ en halvmeters fjädringsväg så går det väl bra ändå men snackar vi om en SRV så räcker det med några meters hopp för att landningen ska bli lite väl hård för ryggen.

Har man för avsikt att hoppa så ställer man ju sig upp med lite böjda ben för att ta upp smällen, det känns ganska naturligt tycker jag...
 

xc60098a

Välkänd medlem
1 jan 2000
302
0
16
jo de nog lite grov retur på den ..men vf grymt skön åå hoppa 2 med :p ska nog börja stå man har nog lite mer kontroll på d man gör då oxå ..men om man vill ha högre styre utan ååbyta finns de styrhöjare till polaris xc600 98a års modell..?
 
S

shippen

det är väl klart att det finns styrhöjare till en polaris xc600 och ifall du inte hittar nån så gör en själv väldigt enkelt=)
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Man sätter bara någon sorts distans under dom två metallblocken som klämmer runt styret, också måste man köpa längre bultar eftersom att dom måste räcka genom distansen också.
Jag har använt två bitar aluminium, lite svårt att beskriva men jag kan försöka fixa några bilder.
Det här verkar ju vara en ständigt aktuell fråga så förhoppningsvis kan jag lägga ut några bilder på min höjning när jag kommer hem i kväll.

Jag meddelar i den här tråden var man kan se dom.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Jahapp, nu har jag lagt upp några bilder:

http://www.henkew.web1000.com/hojare/

Skotern står lite mörkt till så bliderna blev lite grovkorniga också sitter plasten lite ivägen men det ska nog gå att se ungefär hur det är gjort.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Ungefär 0:- om man har en farsa som jobbar på verkstad... :p

Annars vet jag inte alls, men har man inte möjlighet att få tag på material gratis så skulle jag rekomendera att man köper en färdig höjare.
Dom kostar ju inte mer än ca. 200spänn och då får man en som är snygg, passar bra och skruvar och allt följer med.

Kan köpas på:
Skoterbutiken, www.skoterbutiken.se
RINAB, www.rinab.nu