Skoterförsäkring

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Fick ett brev av Svedea i veckan där de givetvis tycker att jag ska byta från mitt nuvarande bolag till deras.
Kruxet är att deras förslag på helförsäkring är mer än dubbelt så dyrt än det jag har idag.
Jag tycker att skickar man ut erbjudande till potentiellt nya kunder så bör erbjudandet vara så pass intressant att det kan få mej att byta bolag. Varför skicka ut något annars?
Har inte läst det finstilta men det enda som kan göra Svedeas erbjudande intressant för mej är om det ingår "köra fast" undsättning med en inställelsetid på max 1 timme.

Någon som har sin skoter försäkrad hos Svedea och som kan förklara om det är några speciella fördelar med just deras försäkring?
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Haha köra fast undsättning? Så om jag sitter fast långt uppe på fjället så är dom där på max 1 timme? :-D
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
De erbjuder någon form av maskinförsäkring för skotrar som är högst fem år gamla och körda högst 1 000 mil och fungerar som en förlängd motorgaranti typ..

Försäkringen gäller för skada eller fel på följande komponenter:
• Motor inklusive styrelektronik och programvara i originalutförande.
• Startmotor.
• Grenrör men inte ljuddämpare/avgasrör.
• Generator samt följdskador som påverkar snöskoterns elektroniska funktion i dess standardutförande från fabrik.
• Bränslesystem inklusive insprutningssystem och dess reglerfunktioner utom ledningar, filter och bränsletank.
• System för avgasrening inklusive dess styrsystem utom ljuddämpare och avgasrör.
• Tändsystem inklusive dess reglerfunktioner utom tändstift, tändkablar och batteri.
• Motorns kylsystem.
• Kraftöverföring inklusive variatorsystem samt drivaxel utom drivrem, drivband samt följdskador av detta.
• Servosystem för bromsar utom bromsskivor och bromsbelägg.
• Stötdämpare

Men för att maskinförsäkringen ska gälla så måste skotern servas varje år hos auktoriserad verkstad, man får inte köra med modifierad motorstyrning (typ mulle) och man måste ha kört på av tillverkaren godkänd olja och drivmedel.

Sedan är det vissa saker som inte ersätts om skadan uppkommit utanför led som till exempel rutan, så man bör läsa det finstilta som med alla försäkringar.

http://motor.svedea.se/media/378061/Villkor-Snoeskoter_2014.pdf
 
Last edited:

Rundvikarn

Välkänd medlem
Länsförsäkringar hade ju något liknande "köra fast hjälp " för många år sedan men det togs bort direkt .
Lillebrorsan provade att ringa för skojs skull då han hade planterat sig ordentligt och blev kopplad till Umeå Assistance ( bärgningsbil) , deras chaufför höll på att skratta sig harmynt.....
 

wagge

Aktiv medlem
26 nov 2013
72
0
6
Stockholm
Jag valde bort dom förra året när jag skulle teckna helförsäkring på min cf800. Maskinförsäkringen ger jag inte jättemycket för. Med alla deras förbehåll så kan man ju räkna ut med baken att den inte ger så mycket i ersättning när det väl händer något med motorn. Dessutom så kan man på deras försäkring inte ha en lägre premie när maskinen är avställd. För mig som bor i sthlm och har skotern avställd längre perioder så betalar jag bara en bråkdel i premie mot när den är påställd. Sen när man ska åka så är det bara att ställa på maskinen med transportstyrelsens app. Enkelt och smidigt. Jag rekommenderar typ Trygg Hansa.