Skoter till vintern?

Ghoetic

Medlem
15 sept 2006
18
0
1
Tjenare, till vintern blir det nog kanske en ny skoter. och jag behöver köpråd. Just nu har jag bara en citation 4500. Kommer har runt 20-22 tusen att lägga ut. men då undrar jag, vad för skoter är mest prisvärd, sj har man funderat på ZRT 600, eller ZR 600, men vill ha en skoter med bra drag i, och tar sig fram lätt i lössnö, Tack p förhand!
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
mest prisvärd är väl skotrarna du nämner men artic har ju haft problem med modellerna runt 99-01 läs bla min och brorsans tråd från i vintras där han kör en powder special 00 inte direkt rolig vinter för han


Jag skulle nog satsat på en polaris istället xc xcr modellerna eller ski-doo någon av formula modellerna
 

Ghoetic

Medlem
15 sept 2006
18
0
1
Okej. Men det är ju ingen 99 eller 01 årsmodell jag funderade på. men typ mellan 96-97?
Men en skoter som är rolig att köra med, och ska gå rätt hårt, att ta sig fram i lössnö är viktigast =)
 
Last edited:
R

Robin

jag har kört med en powder extreme förra vintern, dom är det zrt motor i... jag tycker att hela chassit är för stor och bökig, tung och jobbig... tog sig inte så bra fram i snön fast än det är en lång matta med 32mm kammar...

motorn är vet väl ganska bra drag i, men största ketchp effekten jag varit med om, först har vi tillslag vid 4,5-5k varv så skuttar den iväg, sen ligger den å puttrar å gasar man på litelite till så tar det ca 1-2sek så bryter helvetet lös ungefär å den flyger iväg me skidorna i luften, jävligt irriterande i lös snön då den börjar gräva på direkten...

zrt motorerna har ju haft lite små problem, bland annat för svag orinal drivaxel som gick av för mig efter 40mil, de var inge kul....

så rolig att köra är den inte, den har kraft, men tar sig inte fram i snön


för övrigt har jag en xcr 600 -95 som du kan få köpa för samma peng som en zrt...dvs om jag vill sälja :p
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
***** tjöt om dåliga arctics överallt :p

Men ja, vill du ta dig fram bra i lössnö så är ju inte en trippel att föredra. Men då de andra är mot arctics så tänke jag då försvara dom =D

Om jag var du skulle jag sattsa på en ZR 440 elle 580 -97a. Dom går båda riktigt bra och 580 är en beprövad motor som inte har några sk. "barnsjukdommar" (enligt mig) som dom äldre 580 motorerna hade. Den har ju trotts allt hängt med sedan -92 och förbättras ända till -02 (tror jag).

Samt hat ju 97an den nyare tunneln och boggiet (340 mm fjädringsväg). SÅ mycket roligare skoter för pengarna får du inte. Riktigt lätta för sin årgong och leker fint i puder. (inte det ultimata kanske, men det funkar)

Annars är finns ju föregångaren till powder extrem 600an. EXT580n (samma huv som ZRen). Riktigt snygga (spec den vita modellen) och dom tar sig fram relatift bra med sin 345s matta.

ja, de va väll min åsikt, antar jag. Annars kan du ju köpa en ZR 580, och bygga om tunneln och förlänga boggiet, slänga på en 365 matta, montera plastskidor, höjja framvagnen osv. Så har du en rätt hyffsad lössnö maskin också (inte som dagens enar dock, men duger väll åt en lekman)
 
R

Robin

vist är det bra fjädrings väg osvosv, men vad ska du med allt det till om motorn bara tjorvar... nä om du ska ha en ac till -97 så välj en av det mindre motor alternativen isådanafall.... zrt600 motorn är "för stor för sig själv"
 

Nygge

Välkänd medlem
7 feb 2005
118
0
6
vännäs
skaffa en zr med 580 motorn. Ingen zrt den är DÅLIG i djupsnön även om man har högkamsmatta rena snöankaret beror nog mest på tyngden. Eller också någon polaris typ xc xcr som nämdes tidigare i tråden
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Robin_Från_Kiruna: som du kanske såg så ansåg jag att 440 eller 580 vore bäst.

men du går gjärna ta fram statestiken för att ZRT 600a motorerna har rasat fler gånger sammanlagt än en polaris trippel från samma årgång... finns det någon sådan statistik? måste ju finnas eftersom det verkar på alla som att arctic ligger så ***** dåligt till.

Eller äre kanske så att det bara är så att folk inte tycker om arctic och därför måste påstå att dom går sönder oftare än någon annan?
 

i HATE phazer

Välkänd medlem
en Lynx enduro 500,600 med Rotax motorer bra skoter tycker jag polarn har en det som många klagar på är att dom har ett svagt chassie men du kanske inte ska hoppa dag ut å dag in ett till plus är att (va jag vet) har 97 orna öhlinare i boggien eller en 440 lynx racing? samma chassie med 440 motor på med 100 hk.