Skoter runt 20 kkr, lössnö 2-sits

Snel_hest

Ny medlem
31 mar 2020
3
0
1
39
Skultuna
Yo!
Funderar på att köpa skoter till vintern men har ingen koll på dylika maskiner alls.

Blir nog inte skitmycket kört så prisbilden tänker jag mig runt 20 kkr.

Har en stuga en bra bit bortanför bilväg som jag gärna skulle vilja kunna ta mig till även vintertid, med passagerare. Detta är alltså helt off pist och rätt kuperat. Finns det nåt man kan ta utanför leden och ändå ha passagerare?
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Lite svår prisbild. Om vi pratar rena lössnömaskiner (typ Ski-doo Summit, Polaris RMK, Arctic Cat Mountain Cat/M7/M8, Yamaha Mountain Max) så är det svårt att få något vettigt för kring 20 kkr. De som går att få tag i är oftast den riktigt gamla sorten, de första lössnöskotrarna som kom med rätt korta mattor och inte så höga kammar på mattan. Så de har ingen vidare framkomlighet, speciellt inte med två på skotern. Flyttar du prisbilden upp till runt 30 kkkr så kan det finnas vettiga alternativ dock.

Om du vill hålla dig kring 20 kkr så är nog det vettigaste, om du vill ha hyfsad framkomlighet och dubbeldyna, att sikta in sig på en bredbandare/arbetsmaskin. Typ Lynx 5900, Ski-doo Skandic WT, Arctic Cat Bearcat WT, Polaris Widetrack, Yamaha Viking. De har långa och breda mattor, så även om de har låga kammar på mattan och rätt klena motorer så tar de sig fram hyfsat åtminstone bara genom att ha bra bärighet så att de håller sig mer ovanpå snön. Det är kanske inte några direkt roliga maskiner att köra, men från en rent praktisk synpunkt om du vill transportera dig från A till B med en passagerare i lössnö så är de vettiga.

Ett tips oavsett vilken skoter du sen köper kan vara att du är själv på skotern (om det inte är fruktansvärt långt till stugan) och kör upp ett spår fram och tillbaka, helst några gånger, innan du tar med dig din passagerare. Om du inte måste åka långt för att komma till stugan så kan det vara vettigt att börja göra det redan när det börjar vara skoterföre och sen vara och köra upp spåret då och då, så att det blir trampat och hårt tills ni ska vara dit bägge två. Det är väsentligt mycket svårare att köra med två på skotern i lössnö än själv på den, rörligheten blir så begränsad och om man kör i djup lössnö så måste man röra rätt mycket på sig. Så det är alltid att föredra att köra upp spår själv och sen när det finns ett spår att följa så kan man plocka upp den andra.
 
Last edited:

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Av de nämnda maskinerna har jag endast mil på BearCat 550WT, och jag skulle inte rekommendera den för vad du beskriver. Jag trivdes bra på den iofs. Men lyckades sätta fast den vid ett par tillfällen och då önskade jag att jag aldrig blivit född. Den fungerade bra rakt fram i lössnö, svänga i lössnö krävde i princip att man bröt upp den på en skida (inte alltid jättelätt eller roligt med den maskinen) kuperad terräng om man inte kan hålla rejält med fart skulle jag inte vågat mig på.
Elstarten är nästan ett måste, men fungerar så gott som aldrig på de modellerna. Dra igång den när det är -15 eller kallare är fasiken ingen lek om ens möjligt för en del, satte alltid kupévärmare under huven 1h innan jag ens försökte.

Av bredbandarna skulle jag rent spontant valt viking 540 eller Lynx 5900.

Yamaha Venture 480Tf (längre matta än standard Venture 480) är ingen demon varken i hastighet eller framkomlighet, men tar sig rätt dugligt ändå. Går givetvis inte att jämföra med nyare maskiner. Det blev en och annan tur i ospårad kuperad/sluttande terräng. Men det kräver att man gasar med det lilla man har.

Lättkörd, håller ihop rätt skapligt, men man sitter som en säck potatis.

Men som redan skrivits, det är ingen dum ide att trampa spår innan passagerare ska upp till stugan.
 

Snel_hest

Ny medlem
31 mar 2020
3
0
1
39
Skultuna
Tack för bra tips!
Inser dock att det nog är lika bra att hyra vid de få tillfällena jag kommer åka. Det är surt att slänga ut 1500-2500 spänn/dag men det billiga möget är väl billigt av en anledning.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Tack för bra tips!
Inser dock att det nog är lika bra att hyra vid de få tillfällena jag kommer åka. Det är surt att slänga ut 1500-2500 spänn/dag men det billiga möget är väl billigt av en anledning.
Det var ett mycket klokt beslut, fler borde egentligen göra så som inte kör så mycket.
 

Snel_hest

Ny medlem
31 mar 2020
3
0
1
39
Skultuna
Har hunnit köra några gånger till denna säsong och lyckats övertala mig själv om att jag nog behöver äga en skoter ändå 😀

Till stugan har jag dock inte tagit mig igen. Gjorde ett försök för några veckor sen men det var efter det dragit igång att töa ordentligt och en lånad Yamaha Apex med 160 hk och 330 kg tjänstevikt gillade inte alls off piste i kuperad terräng utan ville bara gräva ner sig, jättekul att gräva loss...
Gjorde ett nytt försök nu i påsk med en Viper 146 BTX men det var alldeles för lite snö. Fick ut och utforska lederna i stället, kul!

Nu har ju budgeten växt i takt med intresset så jag kan tänka mig att lägga en hel del mer. Även om jag egentligen är stark motståndare till 2-takt så kan jag acceptera det om jag måste. Dels finns Viking 540 av senaste modellen från ca 70-80 kkr beg. Framkomligheten attraherar även om den väger en hel del.

Sen råkade jag se att Yamaha släppt en Transporter Lite med en tjänstevikt på endast 247 kg tankad och klar! De finns än så länge bara flång nya för 100 kkr men det skulle det kunna vara värt om de skulle kunna funka som stug-transport utanför led-nätet. Garanti är väl värt en slant också.

Är det nån som testat transporter lite?

Förra säsongen hyrde jag en Yamaha Venture Multi som jag åkte uppepå den stenhårda skaren med upp till stugan utan några större mankemang. Var väl ingen särdeles exalterande maskin men 4-takt är ett stort plus för mig. De finns dessutom beg till bra priser.

Huvudkandidaterna är alltså:
  • Venture Multi Purpose
  • Viking 540 V
  • Transporter Lite 400
Åsikter?

Vet att det finns andra märken men jag gillar Made in Japan!
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
819
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Av dom du nämner så skulle jag personligen tagit en transporter, i andra hand en viking och sist en multi purpose som jag inte har hört nå bra om alls..tung och bänglig
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Multipurposen är ingen vidare maskin faktiskt. Framtung och gungig.

Viking 540 är bra maskiner, men ålderstigna. Ska man relatera till bilvärlden, så är det en Volvo 240.
Du behöver inte köpa en nyare dyr Viking 540, utan kan med fördel vänta tills det dyker upp en 10-15 år gammal som har låga mil. De är tillräckligt dyra fast de är äldre.

Transporter 400 är en Arctic Cat och tillverkad i USA. Om det nu är noga med "made in Japan"
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
714
79
28
Norderåsen
Har kört multipurpose ett antal år, ja den är klumpig och tung men om man mest ska köra led så är det en en skoter som är underbar att sitta på. Men sitter som en kung på den och man kan lägga många mil på den utan problem.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Ja, Yamahas dynor var som lyxigaste finsoffan. Absolut skönast för rumpan.
 

Zvenne

Medlem
24 jun 2013
44
0
6
Norrtälje
Denna borde passa bra med både pris och användningsområde ;)