skoter med återtaganderätt

IQ RR

Välkänd medlem
3 maj 2009
330
1
18
Dalarna
hur brukar man göra när skotern man tänkt köpa är köpt på kredit?
göra upp affären direkt på banken det gäller?

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
Vid mitt senaste skoterköp så betalade förra ägaren bort lånet direkt på hans internetbank när jag såg på så jag visste att allt var grönt. Sen kan man skriva ägarbytesdatumet någon dag bakom så man vet att alla nya uppgifter hinner komma in.

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Säkrast är att göra upp det på banken så att man får kvitto på att krediten är bortbetald.
Att göra som JS kan fungera, men inget jag skulle rekommendera.
Att lägga in något via internetbanken är att beställa ett betalningsuppdrag, som man kan ta bort senare samma dag så att det inte blir utfört.

En annat problem som kan dyka upp är att även fast säljaren låter uppdraget gå igenom enligt det belopp som står på senaste fakturan, så kan det finns ny ränta som har tillkommit sedan månadsskiftet, vilket gör att skulden inte blir slutbetald, och då går det inte att göra ett ägarbyte.

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Nja, utan att veta undrar jag om det är möjligt att stoppa ett betalningsuppdrag.
Man kan i vissa fall stoppa en överföring om det är olika banker, men en betalning är en betalning-vill man inte genomföra den får man ringa mottagaren, motivera varför och begära att dom skickar tillbaka pengarna.

Så fungerar det iaf i Swedbank och Handelsbanken och Länsförsäkringar bank.

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Ägaren måste ringa till banken och be om ett belopp och OCR för att kunna lösa lånet - går inte att bara ta en aktuell faktura och fylla i fullt belopp, detta gäller vid JS metod.

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Stoppa ett betalningsuppdrag är fullt möjligt.
När du registrerar en räkning för betalning via internet, oavsett bank, så har du inte betalat, utan du har bara bett dom att ta hand om betalningen vid nästa "körning"

Om jag nu skulle lägga in en räkning för betalning så utförs den först kl 6 i morgon bitti.
Före det kan jag ändra mig och ta bort uppdraget så att det inte utförs.

Men som Marcus säger så måste man ha ett dagsaktuellt belopp och inte utgå från den senaste fakturan.