Skoter kartor i iPhone, finns det?

Kidmaster

Aktiv medlem
29 dec 2009
54
0
1
Nu när man ha en iPhone och snart skall upp och åka skoter så kanske det skulle vara smidigt att fixa lite kartor med skoterleder osv...

Någon som vet om detta finns till iPhone? Och i så fall vart jag skulle kunna hitta det?

Tacksam för svar
 

Jaacob

Välkänd medlem
22 okt 2009
560
0
16
Luleå
Vet inte om jag skulle våga lita på den, den visar ju inte alltid rätt vars man är. Men du kanske bara var ute efter en karta?
 

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
Det finns inget "plugin" till tomtom eller liknande?

skulle gärna vilja ha till windows mobile 6 oxå...
 
4

426H

På windows mobile kan man köra lantmäteriets kartor, röda, blå och gröna. Där finns ju dom stora lederna markerade. Jag använder den på min mobil när jag är ute och letar nya stigar med min endurohoj. Fast på skotern är Mickes skoterledskarta för garmin överlägsen, även om garmins skärmar suger i jämförelse. Så här ser kartorna ut på min telefon (bilden är mycket bättre i verkligheten, har fotat mobilen med en billig digitalkamera):
 
Last edited:

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Har man windows mobile går det ju att lägga in Garmin Mobile XT och därmed Skoterledskartan från Kalix
Dessutom kan man köra tex. OziCe, Fugawi, Kartex och för bilnav. TomTom
 

wolf_edition

Välkänd medlem
18 feb 2007
440
5
16
40
UMEÅ
Det mest relevanta jag hittar till iPhone är: http://www.fugawi.com/web/products/fugawi_imap_sv_swedish.htm

Någon som testat? I Appstore finns bara två kommentarer som inte är direkt "lysande". Vill gärna höra från någon användare innan man pyntar nästan 400kr :)

Jag är en av dom som kommenterat i appstore.

Visst är Fugawi kartan bra men den har enhel del kvar & utvecklas.

Kartan laddas ner automatiskt där du är som i sintur läggs i minnet på telefon, gör du en softreset tex så försvinner alla nerladdade kartor..

Sen kan du inte göra egna rutter,bara POI, om det är det du är ute efter.

så mitt tips även om den senaste uppdateringen på fugawi är bra, vänta med ett köp från dom då dom kanske kommer med mer funktioner...


Jaacob:

Du kanske inte ska uttala dig om Iphones GPS, då du verkar inte ha någon som helst susning.

GPS´n fungerar alldeles utmärkt skiljer inte många metrar fel som på vilken annan mottagare som helst.

Har prövat istort sett alla kartprogram & trackingprogram till iphone, Navigon,Fugawi,Trip Journal,GPS Kit,Trails, osv....
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Köpte faktiskt Fugawin igår, och den gjorde det den skulle, men hade gärna haft in de röda strecken som kallas skoterleder också :) Nu fick jag använda Fugawin för att veta exakt vars jag var och "överföra" manuellt till min papperskarta från Skellefteå SnöSkoter :)

Med andra ord är det enda JAG saknar just skoterlederna i kartbilden, detta kanske går att genomföra bara jag som är "dålig".
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Så här ligger det till, för att kunna använda sig av skoterledskartan så krävs programvara från Garmin och en telefon eller en PDA som kan hantera Garmin Mobile XT, dessutom är det närapå ett krav att man oxå har friluftskartan från Garmin i någon variant, annars ser man ingenting av terrängen utan i princip bara skoterleden
 

Jaacob

Välkänd medlem
22 okt 2009
560
0
16
Luleå
Jaacob:

Du kanske inte ska uttala dig om Iphones GPS, då du verkar inte ha någon som helst susning.

GPS´n fungerar alldeles utmärkt skiljer inte många metrar fel som på vilken annan mottagare som helst.

Har prövat istort sett alla kartprogram & trackingprogram till iphone, Navigon,Fugawi,Trip Journal,GPS Kit,Trails, osv....
Kan ju säga direkt att jag har en iphone 3Gs och har sett att gps:en KAN visa fel, nu säger jag inte att den gör det hela tiden men ska jag ha en gps så vill jag att den ska visa rätt hela tiden. Men den funkar jätte bra så länge det är bra mottagning, men tex när jag sitter hemma visar den ganska så fel. (däremot vet jag inte om en riktig gps gör likadant eller om dom har mottagning vars man än är). Men när jag har testat den i bil efter någon väg så har det varit riktigt exakt den har visat.

Jag skulle då däremot vilja ha skoterledskarta i iphonen!
 

wolf_edition

Välkänd medlem
18 feb 2007
440
5
16
40
UMEÅ
Kan ju säga direkt att jag har en iphone 3Gs och har sett att gps:en KAN visa fel, nu säger jag inte att den gör det hela tiden men ska jag ha en gps så vill jag att den ska visa rätt hela tiden. Men den funkar jätte bra så länge det är bra mottagning, men tex när jag sitter hemma visar den ganska så fel. (däremot vet jag inte om en riktig gps gör likadant eller om dom har mottagning vars man än är). Men när jag har testat den i bil efter någon väg så har det varit riktigt exakt den har visat.

Jag skulle då däremot vilja ha skoterledskarta i iphonen!

Ok. men ingen gps fungerar inomhus, är ju självklart att det inte funkar då du har tak över huvudet & väggar, hur ska signalen komma fram då...
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
iPhone kör med assisted GPS vilket gör att om den inte har kontakt med någon satellit så försöker den triangulera sig med mobilmaster och det visar ofta lite fel. Har den bara kontakt med en eller två mobilmaster brukar den visa flera km fel.