Skoter i Sitojaure

Patrikskidoo

Medlem
2 dec 2015
26
0
1
Dalarna
Hejsan! I början på april så ska vi åka upp till ett ställe som heter Sito/sitojaur... Det blir helt nya marker för mig så jag undrar om det finns bra åkning runt omkring där? Det ska ligga norr om Kiruna om jag förstått det rätt. Är mest ute efter skogsåkning/klättring. Och hur brukar snöläget se ut där uppe i april? Kommer man bli besviken på snön?

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Ligger nedanför Kiruna vid ritsem. Om du är från Dalarna så kommer du tycka det är himmelriket.
Det är väl mest klättring där och lite fjällbjörk att trassla in sig i. Och snö kommer det finnas och kvalitén beror på påskvädret.

Patrikskidoo

Medlem
2 dec 2015
26
0
1
Dalarna
Ligger nedanför Kiruna vid ritsem. Om du är från Dalarna så kommer du tycka det är himmelriket.
Det är väl mest klättring där och lite fjällbjörk att trassla in sig i. Och snö kommer det finnas och kvalitén beror på påskvädret.
Åh tack så mycket för det svaret!! :D nu blev man ju till å längta ännu mer!!

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Hade faktiskt själv för mig det var närmare men hade fel. Kanske för att det känns snabbare när man är påväg mot ritsem och är skotersugen.
Överens om att det är nedanför kiruna då?

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Bra plats i det bästa av skoteråkning som finns i Sverige. Du bör dock åka norrut till Kebne området för att se det finaste som finns i denna schanger. Kebnemassivet är Sveriges högalpina centrum och finns i Kiruna kommun

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Sito är ju i södra sverige:) inte dåligt, men som stugsittaren rek. är ju king(&såklart finns det mkt. fina ställen norröver från kebne...)

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Sito är väster om Jokkmokk, ligger mellan lilla och stora Luleälv!
En BRA lång bit från Kebne och Kiruna;)
Sito ligger på gränsen till Sarek och Padjelanta nationalparker. Begränsade möjligheter att köra västerut och norrut pga nationalparkerna. Fina fjäll, vacker ställe men inte direkt högalpint, relativt snälla fjäll och inte så brant.
Sällan någon direkt puderkörning där men ok att glida runt och må bra.

Patrikskidoo

Medlem
2 dec 2015
26
0
1
Dalarna
Tack för alla svaren! Vi ska ju va där en hel vecka så förhoppningsvis kanske det blir att röra sig uppöver mot kebne en dag eller två :)
Annars tror jag nog en dalmas som är van med en halvmeter snö inte kommer bli besviken! Hoppas på att freeride 146an kommer till sin rätta där uppe iaf :D

Patrikskidoo

Medlem
2 dec 2015
26
0
1
Dalarna
Men om man vill ta sig upp mot kebne ifrån sito hur bär man sig åt då? Blir det för långt att åka skoter dit så man lär ta bil eller? :)

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
48
Piteå
Bra plats i det bästa av skoteråkning som finns i Sverige. Du bör dock åka norrut till Kebne området för att se det finaste som finns i denna schanger. Kebnemassivet är Sveriges högalpina centrum och finns i Kiruna kommun

Nationalpark och mer nationalpark. Fina fjäll och trevlig natur men besvärligt med skoterförbuden.