Skoter i Norge!

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Någon som vet varför det är förbjudet att åka snöskoter i Norge?
Naturmupparna och miljötalibanerna har lyckats dupera rikspolitikerna i Norge.
Men på många ställen, så jobbar lokalpolitiker för en lättnad i bestämmelserna, då man har förstått att det kan gå att tjäna pengar på skoterturismen.
 

haugell

Aktiv medlem
2 jan 2006
50
0
1
Bollnäs / Oslo
Det är inte förbjudet i hela Norge. Men väldigt stora delar. Jag vet inte exakt var man får åka men jag vet att det är väldigt långt norrut iaf.
 

kjell krimminell

Aktiv medlem
18 dec 2010
52
0
1
Stockholm
Det finns skoterleder som man får köra på i Troms och Finnmark. Svalbard ä ok. Du kan söka tillstånd att köra till "Hytta" samt "inmark" dvs mark som du förvaltar/äger.
Jag har sett väldigt mycket skoter i Norge och har svårt att tänka mig att alla dom har dispenser. Det jag fått höra är att man vet vilkas marker man inte ska köra på.
Jag kör skoter i tjänsten som är svenskregistrerad och jag har svensk bil och släp. Jag jobbar i vanliga friluftskläder så det är inte upenbart att jag kör i tjänsten på nåt sätt. När jag såg att polisen tankade på macken så tänkte jag hetsa lite för att se hur dom reagerade i Mo i Rana. Körde upp vid pumpen bredvid och fällde upp locket på släpet för att tanka, både polisen som tankade och han som satt i bilen tittade på mig och skotern men ingen lyfte ett finger eller ens frågade mig om den. Det ska finnas poliser på skoter som tar folk tydligen men jag har aldrig sett polishelikopter eller polisskoter.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Ingen nöjeskörning är tillåten på fastlandet, annat än i nordligaste Norge, samt på några enstaka leder. Jag känner bland annat till en led från "Sulis" till Sverige
.
Men det går att söka tillstånd för att köra till sin egen hytta/stuga, men bara om den ligger längre än 2,5 km från plogad väg.
Tillståndet gäller endast för att transportera saker till stugan och man måste ha kälke tillkopplad !
Man får t.ex. inte köra och hälsa på stuggrannen.
När man lämnar in tillståndsansökan skall det tydligen finnas med
1. Ägarbevis på hyttan.
2. Karta, där färdvägen är inritad.
3. Förarbehörighet och vagnkort för snöskotern.

Varför ingen polis höjer ögonbrynen när någon står och tankar en skoter i Norge, så är det antagligen för att det är så många som kör skoter på svenska sidan, men tankar upp i Norge, då det ibland är långt till närmaste bensinstation i Sverige.
Däremot så kan man få problem, med tullen om man tar in en skoter i Norge, utan att anmäla detta i tullen.

Sen så är det egentligen ingen bra ide att tro att dom norska myndigherna skiter i den olagliga snöskotertrafiken.
Istället så lägger dom ner otroligt med resurser för att kolla efterlevnaden av förbudet, speciellt under vårvintern.
Det är både polis och tull som kan vara igång samtidigt.
Dom drar sig inte heller för att använda helikoptrar, och jag tror att böterna ligger på ca. 15 000 NOK om man åker dit.
Har tillbringat många påskar i Arjeplogsfjällen, och man har väl varit några gånger till Björntoppen, och haft turen att klara mig. Men vet att det finns dom som åkt dit.
Men det finns säkert i Norge, liksom i Sverige, folk som struntar i förbudsområden och kör ändå.

Edit. Dom har även lite udda bestämmelser för skoterleden från Sulis till Sverige.
Løypa er stengt mellom kl. 24.00 og 07.00 og på 1. juledag, 1. nyttårsdag og 1. påskedag. :weird:
 
Last edited:

H a

Välkänd medlem
10 dec 2010
244
0
16
Hammar
Hej!
Jag ska till Trysil i mars. Mest för skidåkning men jag funderar även på att ta med skotern. Jag kan ju stanna i Sälentrakten på vägen hem och dit för att åka lite och om jag föranmäler i tullen så borde det väl inte vara några problem? Skotern ska ju naturligtvis stå kvar på kärran då jag är i Norge.
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Anmäler du det i förväg till tullen så går det bra. Se upp för tjuvar om du ska ha den stående på släpet.

Ang varför man inte får köra skoter i Norge: synen på miljön är lite annorlunda. Dom pratar om ljudmiljö. Det ska vara tyst på fjället, du får till exempel inte ha med en båtmotor upp på somrarna heller.

Däremot finns det väldigt stora delar av landet där ingen bevakning sker, på grund av att det inte finns några skotrar i området. Såna områden kan man, om man känner sig olaglig, utforska rätt friskt! Otrolig natur!
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
är halvnorsk och är mycket i norge. Vet av många som kör skoter där men alla gör det olagligt eller så drar dom över till sverige..
 

pvfreak

Ny medlem
6 mar 2016
3
0
1
Har mejlat till Trysil kommun angående skoter, men inte fått något svar än. Vi har funderingar på att köpa stuga i Trysil då familjen älskar att åka skidor. Men jag kan inte åka skidor längre på pga taskiga knän och fötter. Därför kunde det vara intressant med skoter. Men är det någon som har koll på om det har skett någon förändring ang. skoterförbudet i Norge?