Skoter för ledåkning, familj

Farside

Ny medlem
25 feb 2021
2
0
1
44
Karlskoga
Hej på er!
är sugen på att köpa mig en skoter, aldrig ägt någon, så jag har ingen aning om vad som passar mina preferenser och vad som är bra köp och inte, så vänder mig till er för hjälp!

fru och 2 barn, vi vill åka mest leder och mysköra, men vore kul om det finns lite under huven...
budget Max 50000:-, nån krona till kan vara ok.

jag har tittat lite på Yamaha venture och multi purpose, vad tycker ni om dem?
jag är inte mekkunnig, så vill ha pålitlig skoter.
2 eller 4 takt? Vad är driftsäkrast?

har 1000 frågor, men börjar med, vad ska jag leta efter??
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Om du inte har kört snöskoter tidigare, eller iaf väldigt lite så tror jag att du kommer tycka att de flesta maskiner har "pulver under huven". Utifrån vad du beskriver att du ska ha maskinen till, och om vi håller oss där utan att spekulera i hurvida du kommer att börja utforska terrängen bortom lederna på allvar, för då är det andra maskiner som gäller.
Så skulle jag spontant säga att du är på rätt spår i dina spaningar.
Här har du iaf en gammal tråd om MP.

 

Sneeuwscooter

Välkänd medlem
6 jan 2017
132
24
18
Nederländerna
elcomanagement.nl
Från vad jag ser på Blocket i din prisklass, då tror jag: Yamaha Venture, Yamaha Viking, Polaris Widetrak, Ski-Doo Grand Touring eller (äldre) Arctic Cat Bearcat.
För en mer pålitlig motor är 4-takt bättre.
Eller ha en bra mekaniker/säljare i närheten.

Kanske är det en bra idé att hyra en skoter några gånger (med familjen!), eller att gå ut med en guide. Då kanske du redan kan testa några modeller.
 

Finlandia

Medlem
18 feb 2021
18
1
3
46
Stockholm
Jag var i exakt samma sist som du, noll erfarenhet och ville mest ut och glida, göra utflykter med familjen osv. köpte en Lynx Xtrim LX 600 ACE. 4 takt. Låter nästan inget, väldigt driftsäker, bensinsnål, lätt att köra. Framför allt otroligt skönt att den är tyst och inte spyr avgaser. Tror Ski Doo Grand Touring 600 ACE är typ samma maskin. Finns en del 600 ACE på blocket runt 50K. Lycka till!!
 

Farside

Ny medlem
25 feb 2021
2
0
1
44
Karlskoga
Tack för alla svar!
hur är de maskinerna som nämns utanför leder? Är det omöjligt att köra eller är det bara inte optimalt?
jag kommer ha min skoter i Frederiksberg (Säfsen) och här talar vi sällan om supermycket natursnö. det jag tänker är om man kan åka lite fritt på tex en frusen sjö precis härintill om den är belagd med säg 50cm snö?

när Jag väl hittar en skoter, vad behöver jag kolla på? mattan har jag förstått, men vad mer? Vad ska jag ”akta mig för”?
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Vid ett snödjup på 50cm är det nog få maskiner som inte kommer fram, en del med mer fart andra med mindre.

Men vad man ska kolla:

 
Reactions: Sneeuwscooter