skoter byte, behöver hjälp

Camo

Välkänd medlem
26 mar 2007
286
0
16
Storuman
Jag har funderat länge på att skaffa mig en längre skoter nu då kompisen sålde sin sno pro 600 för att byta till en m8 och med min nuvarande RAVE 550 har jag ingen som helst chans att hänga på i lössnö.
Så jag har tänkt nu då man är arbetslös och allt att försöka sälja 550n för närmare 60 000 och skaffa en längre men då det inte finns mycket att välja mellan i lynx sortimentet har jag funderat på en ranger mountain 800 -04 nu och spara massa pengar emellan.

Det jag undrar mest är väl då jag inte känner någon som har en lynx/ski doo med de "äldre" chassiet är hur är det att köra? Tycker att REVO är helt gudomligt så lär väl bli en nedgradering men hur mycket?

Vad finns det för för- och nackdelar med den skotern? Motor/chassiet/bränsleförbrukning osv osv
Läste det som fanns under skoterbanken men vill ha all hjälp jag kan få då det börjar bli halv brådis att försöka få bort min och skaffa en annan ifall det skulle bli så då sportlov och annat börjar närma sig.

Är väldigt trött nu när jag skriver detta men hoppas det är någorlunda klart över vad jag vill veta :) Är det helt enkelt värt att byta till en ranger mountain för att kunna leka mer i lössnö än vad jag kan nu eller suger den skotern?

Ska kolla igenom tråden imorn och kanske lägga till och redigera lite ifall det behövs men tillsdess kan ni med erfarenhet hjälpa mig lite då jag är GRYMT fundersam om mycket

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
37
Sollefteå
Du kan inte tänka dej en Ski-doo(ursäkta svordomen :D) då? Finns ju renegade å summit med rev-chassie... Inte för att de är nå fel på lynxen, men körställning går ju inte å jämföra med nyare skotrar...

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
48
Piteå
Ranger mountain är en helt ok skoter men den känns gammal...
Man sitter som en groda med knäna i hakan.

Camo

Välkänd medlem
26 mar 2007
286
0
16
Storuman
Jo visst kan jag tänka mig en ski doo eller en rmk men problemet är bara att då "måste" jag ju sälja mina lynx racing täckbrallor och en deep freeze gear jacka så vill hellst stanna inom lynx men tycker det är skit dåligt att det inte finns några riktiga lössnö maskiner i lynx förutom x trim men dom är lite för dyra

Ska pröva sälja min och efter det får jag väl se om det finns någon billigare rmk eller summit att få tag på och i så fall sälja mina nästan nya brp racing brallor jag köpte för 3000 i påskas ;)

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
37
Sollefteå
Lynx x-trim 2006-2008 då? Vet inte riktigt vilken prisklass dom ligger nu, men de kanske kan funka? Är väl kanske ingen värsting i djupsnön, men byt matta så blir de nog fart ska du se...

Douglas

Välkänd medlem
7 feb 2008
140
0
6
Västerås/Vemdalen
Hur lång matta "måste" du ha? om 345 räcker finns det ju mängder med 307 att välja mellan, sen bara förlänga.... bara en tanke... Ranger mountain har väl 365 om jag inte missminner mig helt fel, och x-trim 07 har väl samma.....

Billigaste x-trim på blocket nu ligger på 70 000:-

Lundmarq

Medlem
16 dec 2009
28
0
1
Min bror har en mountain 800, den går riktigt bra i puder(iaf vad jag upplevt) men vi har haft mycke problem med magnapullen, man kan nämligen inte dra igång den med snöret då den är varm för då släpper bara klackarna(då drar vi igång den på variatorn), sen om det bara är våran det är något konstruktionsfel på vet jag inte :hmmmm: kan ju passa på och fråga om nån vet hur man gör för att förhindra detta? :D

Gyrokompass

Medlem
5 jan 2010
36
1
8
Vaaland
Kør en Mountain 800 -03 och blir bara mer och mer nøjd. Brorsan kør en Viper Mountain 700 och den græver sig fort fast i djup løssnø medans min bara tuggar på. Bra drag i motorn men ska defenitivt dreva ner snart. Så længe man har lite motorøra och tycker om att pyssla om grejorna så ær det nog ett av de bættre alt i det "gamla" stallet før oss som tycker det ær før dyrt med 100 papp før en leksak.:becky: