Skoter att dra pulka & spårkälke mm

Rickard84

Medlem
6 dec 2018
8
2
3
39
Stockholm
Hej, söker lite hjälp och råd för en novis. Blir en liten novell nu med lite bakgrund.

Idag finns i famlijen en Polaris RMK550 anno 2006 ca. Denna bor hos mina föräldrar utanför Örebro och får någon gång ibland följa med på släp till fjällstugan i Grövelsjön (norra Dalarna).
Farsan använder skotern till att dra lite skidspår med en hemmabyggd spårkälke eller köra ut lite djurfoder med en mindre kälke.
När den är med till dalarna så är det företrädelsevis ledkörning, en till två personer (trots att den egentligen bara har enkeldyna).

Nu till frågan:
Farsan vill ha en bekväm skoter för två personer som funkar till hans uppgifter att dra skidspår i låg hastighet. När han åker till fjällen skall det också gå att kopplal på en pulka. Som ni förstår så är ju inte Polarisen optimal till hans uppdrag.
Jag vill ha något lite roligare för ledkörning, en till två personer. Grövelsjön är mest naturreservat så det är 95% ledkörning.
Vi båda är nog egentligen mest inne på fyrtakt, trevlig gång, lågt ljud och inga avgasdofter. Låg förbrukning. Är det dumt att fokusera på fyrtakt, troligtvis kommer skotern gå kanske 30 mil om året, inte mer..

Vad skall vi kika efter för skoter om vi säger att budget är max 60 kkr?
Jag har mest kikat på Ski-doo & Lynx ACE-maskiner, men det är ju en djungel! Behöver vi lågväxel för att slippa varmgång? Vilka maskiner skall vi då titta på? Ranger, Commander, Expedition, Adventure, Yeti, X-trim, det är ganska förvirrat för en novis.
Alternativt Yamaha? En fördel vore en EPS-maskin då min far har ledgångsreumatism och har rätt dåliga axlar och handleder. Venture GT kanske?

Vi behöver ingen värsting i fråga om effekt, något som möter bådas behov med låg driftkostnad och hög driftsäkerhet.

Vad rekommenderar expertisen?

mvh
/Rickard
 

Karlstad

Rookie sledder
15 nov 2017
228
50
28
Karlstad
En venture med eps är nog som klippt och skuren för er. Otroligt komfort och lättkörd med servon. Fyrtaktarn är tyst och stark
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Om ni spenderar tiden på leden så är GT:n ett bra val, vill minnas att den kom med bättre dämpare än TF som istället har längre matta för att kunna ta sig fram lite bättre utanför leden.
Venture är ju en touring så den borde inte ha några problem med varmgång.
 

Rickard84

Medlem
6 dec 2018
8
2
3
39
Stockholm
Tack för input, all hjälp är välkommen!
Det som tilltalade mig med den Venture GT som jag länkar till är just EPS eftersom farsan har dåliga leder. Om man trots detta skulle "snåla" lite och gå på en äldre maskin för att spara några kronor vilken variant av Venture tror ni skulle passa bäst då? Vi åker ju som sagt inte så många mil per år. Eller som sagt, finns det roligare val?
Skulle detta funka lika bra och spara oss en slant? https://www.blocket.se/gavleborg/Yamaha_Rs_Venture__06_82195437.htm?ca=11&w=3
Eller en Venture "Lite" eller MP? De är ju inte så dyra men har ju en mycket mindre motor vilket kanske inte är så bra med spårkälke. Däremot tycker jag av bilder att döma att körställningen ser något trevligare ut på MP/Lite?
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
EPS gör mer än att göra skotern lättsvängd, den tar bort de småkast som annars är mellan styret och skidorna, som uppstår när skidorna "söker spår". Så med de förutsättningar din far har är det nästan ovärderligt.

mp/lite har bra körställning, speciellt om man kör lite stående. Men RS är inte alls dum man sitter riktigt bra. Men det är ju en smaksak.

Apex XTX har även den EPS, är rätt mycket mer att åka med än Venture. Brukar gå att hitta billigare också. Vet inte hur det är med passagerardyna till dom dock. Men komforten i övrigt är nog bättre på en Venture då det är en "komfort" maskin.
 

Rickard84

Medlem
6 dec 2018
8
2
3
39
Stockholm
Apex hittar jag ingen med dubbeldyna vilket vore trevligt.
Om jag läst rätt på internet så kom EPS på Venture GT till årsmodell 2012. Just nu verkar den jag länkade till igår vara den mest prisvärda maskinen. Dock något utanför budgeten egentligen.
Vad jag dock inte lyckats klura ut är om backen är mekanisk eller elektrisk på dessa maskiner.. Någon som vet?
 
Reactions: hakjo2

Rickard84

Medlem
6 dec 2018
8
2
3
39
Stockholm
Funderandet fortsätter, inte kommit till skott. Egentligen är Venture GTn lite dyr men servo vore ju fint för far min..
Men, hur skulle det vara med en sån här maskin https://www.blocket.se/gallivare/Arctic_cat_xf_1100___12_82355314.htm?sa=1 tänker om man kunde komma över någon form av extradyna.. Egentligen mer en sån maskin jag själv skulle vilja att vi köpte. Plus att den är avsevärt billigare.
Funkar det för pulka och spårdrag i lite lägre hastighet och kul på leden och kanske lite bredvid? Hur är motorn?
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Vill minnas att jag läst att den där modellen är rätt tung på skidorna, vilket vore en nackdel för din pappa då den saknar servo.
 

Rickard84

Medlem
6 dec 2018
8
2
3
39
Stockholm
Det har jag sett, men gubben är rätt insnöad på fyrtakt :)
Hittade denna: https://www.blocket.se/vasterbotten/Lynx_49_Ranger_600_Ace_82912568.htm?sa=1

Vad skiljer Commander och Ranger? https://www.blocket.se/sodermanland/Lynx_X_Trim_600_ACE_2012_82901691.htm?sa=1
Lynx Commander och Ski-Doo Expedition, är det samma typ av maskin med hög och lågväxel på båda?

Fyrtakt, hög och låg men inte så sexig https://www.blocket.se/gavleborg/Lynx_YETI_59_V_1000__05_82634859.htm?sa=1

Det är inte så lätt det här. Sen kommer det ju inte upp så många skotrar i närområdet Örebro som man kan åka och kika på precis.. Speciellt nu som det är noll snö på backen.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
V-motorerna är tradiga, det är fyrhjulingsmotorer och måttligt driftsäkra, dom flesta jag vet av har rasat, kassa kamkedjesträckare är väl det vanliga.

600ACE, bra motor men oerhört slö. 900ACE har väl inte kommit ner i pris tillräckligt än, har ni kollat efter någon 1200a? Den har väl funnits i Commanderliknande utföranden har jag det på, och några årsmodeller innan 900an kom så dom bör ha kommit ner i pris lite till.
edit: Typ en sån här men lite äldre
https://www.blocket.se/lulea/Lynx_Adventure_GT_1200___15__MOMSAD__82654146.htm?ca=2&w=3
en till
https://www.blocket.se/gallivare/Lynx_grand_adventure_81943076.htm?ca=2&w=3&last=1
 

Rickard84

Medlem
6 dec 2018
8
2
3
39
Stockholm
Ja Grand Adventure såg ju inte så tokig ut. Men då är det väl nästan frågan om det inte är bättre å gå på en Venture GT som dessutom har EPS. Den jag länkade till är ju samma prisklass men nyare och färre mil. Å Sälen är klart mer hanterbart än Gällivare för oss rent avståndsmässigt :)
Men ett intressant tips, vi håller ögonen öppna. Bra att kunna bolla lite med experterna :)
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Möjligt Grand adventuren har lågväxel utifall nu ni skulle dra en massa, har inte kollat om så är fallet.
Ingen Yama annat än någon Viking har väl det?
(och RS Vikingen har jag inte hört ett enda gott ord om från någon som inte äter yamahalogoformade cornflakes till frukost)
 
Reactions: Rickard84

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Venturen med servo verkar väl klockren?

RS Vikingen är definitivt något för den inbitne Yamaha-entusiasten... :D

I övrigt så har du väl gafflat in marknaden rätt bra, men driftsäkerhetsmässigt lirar förstås RS Venture i en helt annan division än de andra.

Just fyrtaktarna är inte så noga med lågväxeln för att orka, det är mest det där med att köra väldigt långsamt som ställer till det om du inte har lågväxel. Slira på remmen vill ingen i onödan.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 

Rickard84

Medlem
6 dec 2018
8
2
3
39
Stockholm
Tänkte bara återkoppla, efter mycket blocket-spanande så var farsan igår och hämtade en 2011-års Ski-doo Renegade 600 E-tec.
Han backade på kravet fyrtakt (på eget bevåg) och vi kände båda att en Venture med EPS var lite för mycket pengar. Drag och click-on dyna för passagerar så tror jag det möter bådas krav hyfsat :) Hoppas det blir bra för oss!
Något speciellt man bör gå igenom på en maskin som nyss klockat över 1000 mil? Över lag ok skick och servicebok finns.