Skoter 5000 kr?

  • Trådskapare Ej medlem/Inloggad
  • Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
E

Ej medlem/Inloggad

Är lite sugen på en skoter, men har nyss köpt en minicross så jag har det lite tjärvt med pengar.

Så om det nu finns någon halv bra skoter, vilken skulle det då vara för ca 5000 kr?
 

Trumpeten

Aktiv medlem
18 maj 2005
80
0
6
Iggesund
yamaha sm 300/340, världens roligaste skoter enligt mig! får 2 dm snö verka spännande! annars finns ju jag 340, en sån har en kompis å den gör ungefär 110 knyck!
 
E

Ej medlem/Inloggad

Ej medlem/Inloggad skrev:
Är lite sugen på en skoter, men har nyss köpt en minicross så jag har det lite tjärvt med pengar.

Så om det nu finns någon halv bra skoter, vilken skulle det då vara för ca 5000 kr?
har en arctic cat puma 340 pigg som fan..fräscha kolvar och motor...
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Skit fullständigt i märke och modell, för 5 000 kr är det bara skicket som gäller. Undvik dock Spiritmotorer. Rotax 377 och 503 finns i många modeller för dessa pengar, de är driftsäkra. Yamahas fläktkylda brukar funka de med.
Lycka till : )
 

Trumpeten

Aktiv medlem
18 maj 2005
80
0
6
Iggesund
PolePosition skrev:
Skit fullständigt i märke och modell, för 5 000 kr är det bara skicket som gäller. Undvik dock Spiritmotorer. Rotax 377 och 503 finns i många modeller för dessa pengar, de är driftsäkra. Yamahas fläktkylda brukar funka de med.
Lycka till : )
Måste nog säga att du har fel i det där läget, en spirit är ingen skitmotor! en kompis har en 340 spirit som går å går, nog finns det väl sämre men att dom ska undvikas håller jag nog inte med på!
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Trumpeten skrev:
Måste nog säga att du har fel i det där läget, en spirit är ingen skitmotor! en kompis har en 340 spirit som går å går, nog finns det väl sämre men att dom ska undvikas håller jag nog inte med på!
En granne envisades länge med att köra runt i sin Simca Talbot, en erkänt problemfylld gammal bilmodell, och iofs. varför inte då den gick otroligt bra. Och i skotervärlden finns det motorer som generellt sett brukar rackla som går och går, som din kompis Spirit 340 till exempel. Men det finns faktiskt en anledning till att lapparna och andra som körde mycket med sina JAG Långar bytte till Rotaxmotorer.
 

Trumpeten

Aktiv medlem
18 maj 2005
80
0
6
Iggesund
jojkarna?

bytte alla till rotaxmotorer, en motor ska bara dömas efter hur den sköts, alla skotrar går bra om dom sköts bra nog, att jojkarna bytte motorer vet inte jag, men jag undrar om du känner dom som gkorde de, för isf kan du be om en anledning, en moderator borde väl veta bättre en att smutskasta fina motorer, min sm 300 funkade aldrig, men min morfars går å går, samma princip!
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Nej, så klart bytte inte alla med JAG Långar till Rotaxmotorer. Däremot var det många lappar som gjorde det då de utan problem smyger runt en 500 + mil på en vinter.

Om vi säger så här, min mor (och hennes syskon) växte upp i en by i östra Kiruna kommun där familjen också har en stuga. I den byn, och byarna runt i kring, bor många lappar varav ett fåtal än i dag sysslar med renskötsel. I vilket fall som helst umgicks mina morbröder med renskötare varav de flesta köpte JAG Lång med Spiritmotorer. De bytte ganska snart till begagnade Rotaxmotorer och hade då väldigt fina och driftsäkra skotrar till att smyga bland fjällbjörk i meterdjup lössnö. Anledningen till bytena var således driftsäkerheten.
Så småningom anammade Lynx lapparnas behov av lätta, långa, fläktkylda skotrar. Lynx 360, Forrest Fox..

Tro mig, jag betvivlar inte att din kompis Spirit 340 går bra. Grejen är den att de motorerna brukade rackla.. vilket en renskötare 4 mil hemifrån helst klarar sig utan. Och förresten, din kompis Spirit 340 går väl inte en 500 mil/säsong heller?

Håller med dig om att skötsel är A och O, och vi kan väl säga som så att en Spirtimotor krävde mera underhåll än en motsvarande fläktkyld Rotax.

Jag har inte smutskastat Spiritmotorer, jag har bara avrådit ifrån dem p.g.a tvivelaktig driftsäkerhet. Och vad har det med att jag är moderator att göra ( ? )
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
PolePosition skrev:
Nej, så klart bytte inte alla med JAG Långar till Rotaxmotorer. Däremot var det många lappar som gjorde det då de utan problem smyger runt en 500 + mil på en vinter.

Om vi säger så här, min mor (och hennes syskon) växte upp i en by i östra Kiruna kommun där familjen också har en stuga. I den byn, och byarna runt i kring, bor många lappar varav ett fåtal än i dag sysslar med renskötsel. I vilket fall som helst umgicks mina morbröder med renskötare varav de flesta köpte JAG Lång med Spiritmotorer. De bytte ganska snart till begagnade Rotaxmotorer och hade då väldigt fina och driftsäkra skotrar till att smyga bland fjällbjörk i meterdjup lössnö. Anledningen till bytena var således driftsäkerheten.
Så småningom anammade Lynx lapparnas behov av lätta, långa, fläktkylda skotrar. Lynx 360, Forrest Fox..

Tro mig, jag betvivlar inte att din kompis Spirit 340 går bra. Grejen är den att de motorerna brukade rackla.. vilket en renskötare 4 mil hemifrån helst klarar sig utan. Och förresten, din kompis Spirit 340 går väl inte en 500 mil/säsong heller?

Håller med dig om att skötsel är A och O, och vi kan väl säga som så att en Spirtimotor krävde mera underhåll än en motsvarande fläktkyld Rotax.

Jag har inte smutskastat Spiritmotorer, jag har bara avrådit ifrån dem p.g.a tvivelaktig driftsäkerhet. Och vad har det med att jag är moderator att göra ( ? )
Tycker ni kommit av er litegrann av ämnet här :p
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Det tycker jag med. Men en tråd blir sällan rolig om den måste vara alltför strikt. Am I wrong? : )

Vill Trumpeten fortsätta diskutera Spirit 340 är han välkommen med ett PM.
Godnatt
 

Quethec

Välkänd medlem
21 apr 2005
824
2
16
Gävle
Tyvärr måste jag säga "pucko". Det var ett år sen denna tråd användes sist så om han ville ha en skoter har han nog köpt en :) inget illa menat men kolla datumet innan du svarar på en liknande fråga.

ski-doo citation :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.