Skoteråkning på åkermark, hett ämne.

Micke_B

Aktiv medlem
23 feb 2011
52
0
1
Norra Uppland
Självklart ska man ju ha respekt för markägare och undvika att trissa upp stämningen. Men det är intressant att läsa hur det körs i resten av landet.

Och åtminstone i min närhet är toleransen högre hos vissa än hos andra. Det kan räcka att man åker försiktigt i en åkerkant där det är träda för att reta vissa medan andra inte bryr sig ens om skoterleden går över höstsådda grödor.

För att komma ut på leden eller upp till min jaktmark så måste jag köra över flera grönområden en bit. Självklart knallar man bara försiktigt så man väcker så lite uppmärksamhet som möjligt där oxå.

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Grundregel: om alla körde försiktigt och med hänsyn inom synhåll och hörhåll från folks bostäder, så skulle typ 90% av allt skoterhat försvinna.
Men tyvärr så hjälper det inte hur många gånger detta skrivs/sägs i forum som detta; problemet löses bäst genom att pappor tar ett seriöst snack med sina söner. Och slutar sponsra deras buskörning med skoter/bensin etc, om den inte upphör.

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Vi har i vår klubb bitar av leder som går över odlingsmark.

Vi har ett mycket gott samarbete med markägarna.

De tycker också att det är bättre att folk kan köra på leden (ett ställe), än att folk åker lite här och där över ägorna.

Vi hjälper markägarna till viss del att spärra av områden med band, för att ingen ska busköra där.