skoteråkning i Idre

Erik83

Aktiv medlem
15 okt 2010
68
0
6
hällefors
Har bokat stuga i Idre och skulle vilja ha tips på bra åkning. finns de nåt bra friåkningsställe där man kan leka? finns de några bra matställen man kan ha som mål runt Idre? bra leder osv. Mvh Erik
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Kommer du bo i byn eller vid skidanläggningen?
Uppe vid skidanläggningen är det helförbud att åka skoter om man inte åker med safarin.
Det finns det ganska fina leder som kan ta dig långt nere ifrån byn.
Idre-flötningen-gördalen-fulufjället-mörkret-särna å tillbaka kan man ju åka nån dag.
Köp en karta när du kommer upp så du vet vart reservaten är och vart du kan åka på sidan av leden.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Det finns skoterled iallafall från foskros. Går antingen norrut mot grövelsjön eller söderut mot idre...
Friåkning är det tyvärr ont om, så fort du kommer upp på fjällen är det förbud. Man lär förbi idre mot drevdagen/gördalen för att hitta friåkning på fjäll...Men det finns ju mycket myrar och så i skogslandet som är tillåtet...
 

snajp

Välkänd medlem
2 dec 2006
106
0
6
hej erik. ett tips idre särna seden till loftdalen. en trevlig dags tur. mvh
 

Error^

Välkänd medlem
5 nov 2007
366
0
16
www.pixbox.se
om du är ute efter friåkning så skulle jag rekomendera att du åker upp till drevdagen och åker upp till härgehågna där blir det mycket drivor och mycket ställen att klättra på. Annars så är det fin skoteråkning i Gördalen också
 

Steffegson

Medlem
21 dec 2011
46
0
1
Falun
Ursäkta bumpen av en gammal tråd... Men jag hör på många håll att det är totalförbud att köra skoter uppe vid fjällanläggningen i Idre, stämmer detta? Jag hittar inget på nätet om det...
Finns det inte ens en led därifrån? Innebär det att om jag hyr stuga där uppe så måste jag köra skotern på släpvagn ner till byn?
 

Steffegson

Medlem
21 dec 2011
46
0
1
Falun
När jag var där uppe (hyrde stuga på Idrefjäll) så hade jag tänkt att ta maskinen på vagn till byn. Jag träffade dock på en av pistvakterna inne på affären och frågade vad som gällde "Parkera på bussparkeringen och kör i dikt tills du har kommit förbi backarna sen så är det bara att åka ner mot leden" var det svar jag fick. Jag gjorde så och det funkade ju bra.
 

Steffegson

Medlem
21 dec 2011
46
0
1
Falun
Jag tror att det är någon typ av transportled, om man följer den så kommer man till ett T-kors där man kan välja att åka ner till Idre by eller ta höger så kommer man till korsningen där man kan ta höger in till Idrefjäll...