"Skoteråkare jagades med polishelikopter"

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Vad sägs om artikeln på förstasidan?
Synd att det finns idioter som gör allt dom kan för att fixa fram ett skoterförbud så fort som möjligt...!:mad:

Hoppas dom får fängelse!
 

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Håller med dig, trist att turister (antar det eftersom de hyrde skotrar) inte tar hänsyn till regler. Verkar ju köra som dårar.. och det drabbar ju alla skoteråkare, blir ju en negativ syn på alla skoteråkare när några få stolpskott inte kan uppföra sig. :( nä hårdare regler för turister som hyr skoter, de kanske skulle behöva ha en guide med sig som kan hålla kolla på dem.
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
man kan ju efter en sådan händelse anta att många av problemen med buskörning beror just på dessa skoter uthyrare som hyr ut maskiner till puckade turister och det är dessa företagare som gapar mest om led avgifter ,kolla in norskarna när de är på besök i godis butiken (svenska fjällvärlden)för att inte tala om deras förhållnings sätt till jakten:cool:

inget illa mot turister men man ska visa hänsyn var man än är.
men samtidigt tycker jag att snuten har viktigare saker att syssla med än att jaga folk med helikopter,kan ju dessutom varit därför en av dem klotade med skotern,Hetsjakt o slöseri med skatte medel
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
inget illa mot turister men man ska visa hänsyn var man än är.

men samtidigt tycker jag att snuten har viktigare saker att syssla med än att jaga folk med helikopter,kan ju dessutom varit därför en av dem klotade med skotern,Hetsjakt o slöseri med skatte medel

Kan jag delvis hålla med om, men hur får man annars fast dom?
 

an_oger

Välkänd medlem
17 jan 2007
188
0
6
Tja Guide verkar inte hjälpa heller då polisen här i vårat område plocka en jävel för fyllestryrning på en skoter safari GHAAAAAAAAA! nackskott och eller galgen anser jag om sådan nötter.
 
R

Robin

Hyrda skotrar, stannar inte för polisen, ingen guide... jag tycker allt pekar på att dom försökte sno skotrarna.

//Robin
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Tja Guide verkar inte hjälpa heller då polisen här i vårat område plocka en jävel för fyllestryrning på en skoter safari GHAAAAAAAAA! nackskott och eller galgen anser jag om sådan nötter.

Det var ju också en osedvanligt korkad grej att göra..
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
Kan jag delvis hålla med om, men hur får man annars fast dom?
jag anser att det finns betydligt grövre brottslighet att bekämpa än trafikbrott och hade det varit av riksintresse hade jag förstått problematiken ,men renbete.
jag anser att renarna förstör mer än all terrängkörning eller är renarna utbildade så de inte äter fridlysta arter och ger fan i å trampa sönder över allt.
lapparna brukar ju avlysa stora områden för renbete ,kalvning etc men vid ett sådand tillfälle körde de turister på jaktresa i samma område dvs de bedrev jakt i området där ingen annan fick vara samt att de bröt mot terräng körnings lagen. behövs samer ? som folkslag ja men deras verksamhet kostar bara pengar för skattebetalarna o försäkringsbolagen
eller har jag fel :confused:
 
Last edited:

PatrickS1

Semi PRO sledder
5 okt 2006
31
0
0
Västernorrland
hem.bredband.net
j behövs samer ? som folkslag ja men deras verksamhet kostar bara pengar för skattebetalarna o försäkringsbolagen
eller har jag fel :confused:
Jag förstår din frustration, men vi skall vara försiktiga så att vi inte åker dit för hets mot folkgrupp. Rennäring kan klassas som samhällsviktig dels ur köttproduktions- men även ur traditionssynpunkt.;)
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
jag anser att det finns betydligt grövre brottslighet att bekämpa än trafikbrott och hade det varit av riksintresse hade jag förstått problematiken ,men renbete.
jag anser att renarna förstör mer än all terängkörning eller är renarna utbildade så de inte äter fridlysta arter och ger fan i å trampa sönder över allt.
lapparna brukar ju avlysa stora områden för renbete ,kalvning etc men vid ett sådand tillfälle körde de turister på jaktresa i samma område dvs de bedrev jakt i området där ingen annan fick vara samt att de bröt mot terräng körnings lagen. behövs samer ? som folkslag ja men deras verksamhet kostar bara pengar för skattebetalarna o försäkringsbolagen
eller har jag fel :confused:

Fullständigt med på det, jag har hunnit med att köra på en ren med personbilen. Inte många skulle bli gladare än jag om dom försvann och hittade ett riktigt jobb.
Dock förstår jag dom också på ett sätt, det är ju ett sätt att leva sitt liv.
Klart polisen kan syssla med viktigare saker, men vad skulle hända om ALL trafikövervakning försvann?
Skulle alla köra lungt och försiktigt och aldrig köra på ställen man inte får köra på?
Det tror inte jag.
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Lugna ner sig nu, även fast ni kanske har rätt, annars kanske det kommer en kontorsråtta och stänger ner forumet för som en föregående talare sa; det börjar låta som hets mot folkgrupp.
 
4

426H

Tycker den här historian fått alldeles för stora proportioner i vissa lokaltidningar. Klart att man inte skall köra skoter om det nu är förbudsområden, men den stora frågan är ju: Varför är det överhuvudtaget förbud att köra skoter i en stor del av jämtlandsfjällen????
Detta är helt oacceptabelt tycker jag.

Argumentet att man stör renar är ju inte särskilt trovärdigt så länge samerna får lov att köra skoter kors och tvärs över fjällen hur dom vill.

Eller? :confused:
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
Jag förstår din frustration, men vi skall vara försiktiga så att vi inte åker dit för hets mot folkgrupp. Rennäring kan klassas som samhällsviktig dels ur köttproduktions- men även ur traditionssynpunkt.;)
behövs samer ? som folkslag ja men deras verksamhet kostar bara pengar för skattebetalarna o försäkringsbolagen
eller har jag fel
:confused:

tråden har spårat ur en smula.
hur fan ni fick det till hets mot folk grupp är för mej helt ett mysterium.

jag kan bara inte se vilken sammhällsnytta rennäringen har ,kött går garanterat att få betydligt billigare med annan uppfödning där tamboskapen inte strövar fritt och skapar trafikolyckor ,bönderna klarar det.
rennäring är ett konstigt namn då den igentligen är en kostnad för skattebetalarna.
ska en minoritet bestämma över den svenska fjällvärlden för att kunna exploatera den skälva ?,sverges lagar o regler ska gälla samerna också anser jag
 
Last edited: