Skohorna ner cylindern.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Jag håller på porta en Polaris cfi 800 09a och när cylindern ändå va kass så blev de en 13 cylinder som har tjockare kjolar. Men de är verkligen gränsfall att de går för packningsytan blir bara några få mm. Jag slipade tom kjolarna lite för att få en aning mer packningsyta. På insugssidan kan man plasta igen ett hål i blocket där kylvatten åker ner i för där blir de bara 1,2mm yta kvar ut till kylvatten! Jag plastade även igen de urgröpningar som bara är tomrum, de behövs inte.2957629577
 

Attachments

Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Är de någ som vet om grenröret från 09 motorn passar 13 cylindern? Jag läste på usa forum att 2011 grenrör inte passar 12- motorer. De va tydligen lite offset i utblåsen mellan de cylindrarna. De borde innebära att 09an grenrör inte passar heller. Art nr på packningen mellan grenrör cylinder är olika också.
 

Broby

Aktiv medlem
10 jan 2021
60
8
8
52
Frågan är om det beror på olika vevhus eller om det är utblåsen på cylindrarna som ligger olika ?
Rent spontant känns det som att du får modifiera grenröret med.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
På Usa forumet lät de som utblåsen är lite olika i höjd eller sidled ev skillnad på dim och skruvhål i värsta fall. Köper man ett 13 grenrör kan den ha fel vinkel mot pipan eller så stämmer inte ens muffen mellan pipa grenrör. På sprängskiss ser de dock lovade ut med vinkeln. Tyvärr har jag inte grenröret här så jag kan inte kolla läget.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Cylinderkjolen är längre på 13- cylindern vs 09an och de ger ju bara bättre stöd för kolven.
Men blocket är inte urfräst så djupt som kjolen är lång på utblåssidan. I de här fallet ska de monteras fixkitt som höjer cylinder flera mm så jag har medvetet inte slipat ner kjolen fullt djup, men mont man cylindern utan spacer så måste den fräsas ner djupare! Fixkitt ger ju mer volym i vevhuset och man slipper nersticket på cylinderkjolarna som hänger ner mitt för reedventilerna. Jag har både en Pro rmk med fixkit och en utan och den med fixkitt går vibrationsfriare och helt klart bättre.
Alla överströmmare boostport och utblås är höjt till strax mer än en 09as org portning. Kolla första överströmmare som nu är trappstegsportade som Arctic cat har org. De gör AC (och jag) för att få behålla mer cylinderyta mellan vingport och överströmmare. Mest jobb är nerlagt på volymen upp genom överströmmnarna för de är där cfi motorn stryper effekten. Jag slipade ur så mycket jag tordes runt 2 mm urgrävt utåt sett från överströmskanaler samt att cylinderkjolarna är uppkapadBreddat inlopp till överströmmnare samt nersänkt cylinderkam in till överströmmnare. De blir rätt mycket mer volym fast inte i närheten så stor som på Rotax och Arctic cat tyvärr , cylinderbaken är för smal helt enkelt, polaris har nog prioriterat smal lätt motor före effekt.
2957929580
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Hur funkar motorskydden på en 09as 800a? Nyare 13-15 som jag har skyddar ju mot spikning överdrivet bra den ger ju det-varning i displayen och kan bryta motoreffekten till limp mode om de blir värre spikning.
Finns de någon spiklampa eller liknade på 09an och drar den också ner motoreffekten om de spikar?
Kan 09an eller nyare feta på mer soppa om de blir för hög avgastemp?