SKODA/VW CADDY/PICKUP - sleddeck?

Dentonmedreven

Välkänd medlem
18 feb 2013
136
1
6
Sundsvall
Tjena, jag undrar om det är något som byggt nått slags sleddeck till en VW caddy eller Skoda pickup? Eller hur gör ni när ni lastar era skotrar på dessa bilar? Posta gärna bilder!
 
Reactions: Henka023

joakim89

Medlem
16 mar 2010
44
2
8
Norrbotten
Skulle vara intressant att se, Har själv en fiat strada. lastar en veteranare utan problem, dok är moderna större problem.

korta moderna går att ställa fel väg dok

ALLA BILDER ÄR HITTADE PÅ NÄTET. RÅKAR NI VARA ÄGARE TILL NÅN AV BILDERNA SÅ SKICKA ETT PM SÅ TAS DEN BORT OM NI NU VILL DE
 

Attachments

Last edited:
Reactions: antonbc

Spindelapa

Medlem
21 jan 2014
42
0
6
Östersund
Har sett bilder på en Rmk lastad på skoda/caddy och då stod den med skidorna på flaket och mattan rätt upp i vädret, alltså baklänges.

Försökte själv med att lasta en kort Nytro på min Caddy och det såg ut som att skotern våldtog bilen, inget att rekommendera.

Vill minnas att flakmåtten är runt en meter brett mellan fjädertornen och två meter långt med lämmen nedfälld
 

Dentonmedreven

Välkänd medlem
18 feb 2013
136
1
6
Sundsvall
Fina bilder, schysst! Men är det ingen som byggt nån ställning så det blir lite mer rejält och inte så mycket "tattarstuk"? :) (om man nu kan lasta en skoter på en caddy utan tattarstuk ;)
 

Dentonmedreven

Välkänd medlem
18 feb 2013
136
1
6
Sundsvall
Jag har själv en caddy -00 och funderar på att bygga nått så man får upp skotern å samtidigt inte gör sa att framhjulen på bilen stegrar (dvs. så att man kan svänga). Men hade velat ha lite insperation!
 

Boondocker15

Välkänd medlem
12 apr 2015
198
1
6
Pajala
Lånar tråden lite då jag inte orkar starta en ny tråd för en fråga.

Hur är reglerna i Sverige för ett lagligt byggt sleddeck?
https://youtu.be/vOVUyE8m9XU tex är sleddecket i youtube klippet lagligt i sverige eller helt att glömma tankarna på att bygga med plywood som golv och utskjutbar på sidorna ?
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Lånar tråden lite då jag inte orkar starta en ny tråd för en fråga.

Hur är reglerna i Sverige för ett lagligt byggt sleddeck?
https://youtu.be/vOVUyE8m9XU tex är sleddecket i youtube klippet lagligt i sverige eller helt att glömma tankarna på att bygga med plywood som golv och utskjutbar på sidorna ?
Lagen är rätt enkel om man väljer att göra det enkelt för sig:

- Spänn fast däcket i bilen istället för att bulta fast. Bultar du så krävs det en registreringsbesiktning med "påbyggnaden" (precis som om man monterar ett skåp eller liknande). Spänner du fast det (med spännband eller kätting) så räknas det som "last".
- Eftersom det är last så gäller samma regler för som när du lastar vad som helst gällande utstick åt sidorna och bakåt samt hur det ev. ska markeras.
- Tänk på att infästningen/öglor för att spänna fast däcket ska hålla inte bara för däcket utan även det som är lastat ovanpå (då du inte spänner skotrarna i bilen utan i däcket som i sin tur är fast i bilen).
- Totalvikten på bilen får inte överskridas, därför att eftersträva att däcket är så lätt som möjligt. Det är inte många amerikanska pickisar i Sverige som är lagliga med 2 skotrar på. Man måste ha typ ett däck i aluminium och en lastvikt på typ minst 800-900kg för att det ska bli lagligt med 2 skotrar, packning och 2 personer.

Kör hårt! :)