Skinz Concept framvagn - erfarenheter?

Haggelin

Välkänd medlem
1 aug 2006
201
5
18
Lofsdalen
Har just köpt en 800 Pro RMK 155" -18 på vilken det sitter en Skinz Concept framvagn monterad, dvs modellen med spindlar etc som flyttar framvagnen framåt jämfört mot original. Min fundering nu är huruvida denna är värd att behålla för en glad amatör, dvs gör den någon skillnad/förbättring mot en "vanlig" smalare framvagn som tex RP 37" eller Z-Broz? Är det någon som testat och kan ge lite feedback?

Jag har kvar en RP 37" från min tidigare skoter och funderar på om man (med tanke på prisskillnaden) skall sälja Skinz framvagnen och montera RP istället.
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Kört 2 år med skinz concept på min pro -17 (skrotade den i ett träd i våras dock) och tycker att det är stor skillnad mot både original och typ Peter Wilhelmssons (misstänker att det är mer eller mindre samma på de flesta som har kvar samma geometri i framvagnen). Skillnaden som jag upplever det är att Skinz Concept är mkt mer riktningsstabil vid skråkörning, den håller sin kurs oavsett vad som händer med slag av gamla spår eller om det blir lösare eller hårdare snöförhållanden. Jag har kört min på ca 37,5" i bredd och då kom jag från en 36" innan. Tog några dagar att vänja sig men sen upplevde jag bara fördelar. Frugan kommer att få den på sin SKS nu när jag köpt ny för jag vill testa o se om polaris har gjort någonting bra på nya modellen.

Om det ska vara någonting som är negativt är väl att man måste vara lite mer bestämd om man vill bryta sin riktning och speciellt när man ska neråt, tog mig ett tag att vänja mig vid hur jag skulle göra där.
 
Reactions: Haggelin

Haggelin

Välkänd medlem
1 aug 2006
201
5
18
Lofsdalen
Stort tack för svaret!

Då känns det nästan som att jag åtminstone bör prova framvagnen innan jag eventuellt byter ut den mot något billigare alternativ.