Skinz arc

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Är det någon som har testat arc på en 154" G4? Råkade impulsköpa en sån idag men det är ju sjukt dåligt med info om dessa på nätet.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Har dock inte kört en arc på G4 men på polaris. Det gör en jäkla skillnad på att hålla nere skidorna.
Hade den på polaris 155" turbo samt 137"an.
Men jag kör utan nu med 146an med turbo.
Tycker konstruktionen är för rapplig, min gick av i fästet till saxen bak, det förstörde även arc-dämparen.
Sen helt ärligt blir det för mycket att hålla reda på med reglaget på styret och den håller inte om man har den maxkopplad och råkar får luft under maskinen.
Har nog inga planer att laga den och montera den på maskinen igen.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Ok, den jag köpte var den med 2 lägen (vajerstyrd). Jag tänker att en Summit kan må bra av en sån här. (På polaris ser jag kanske inte samma behov för de jag kört lyckas jag inte få skidorna i luften så att det är ett problem men en turbo kan säker bidra till rediga skidlyft 🆒 )
Jag gillar ju att det reser och har sig, köra på rulle men ibland är det ju en jättenackdel. Man har ju hamnat i situationer där man är osäker om man verkligen kommer att lösa problemet pga att skotern slår runt. Så av den lilla infon man kan hitta på nätet så blir jag kanske nöjd. Om karaktären ändras så pass mycket som den gör mellan att jag har hårdast fjäderspänning vs lösast inställning i boggien så räcker det nästan. Samt att enkelt kunna ändra detta. Förra vintern blev det mest att jag körde med boggien lite halvhårt inställd för att ha "lagom" skidres med påföljden att det blev tråkigt ibland och man slog runt ibland.

Asker: jag såg en bild på ett trasigt fäste och jag läste mig till att han som hade råkat ut för det hade fått en förstärkt variant på garanti. Min var förstärkt på den punkten. (bakre infästningen för arc-dämparen). Dämparen är en Raptor.

Menar du att den går sönder på maxkopplat läge om man håller på och hoppar. (Jag är dålig på det där hoppandet...det känns som man flyger i luften men mattan har i bästa fall lättat helt från backen:p )

Det jag är mest orolig över är väl att man drar sönder vajern med någon kvist eller liknande samt att hålla reda på de olika lägena men det lär väl ge sig antar jag. Fick den billigt så då kände jag att det var värt att chansa.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Kanske ska prova skicka några bilder till skinz, dock har den legat flera år så "garantin" är ju som utgången. Hade det bara vart fästet som gav sig så hade jag nog bara gjort ett nytt men dämparen fick ju stryk pga av detta och det är den svindyra foxdämparen jag har på min. Tror nog att Raptordämparen är betydligt robustare än cykeldämparen.
Har inte upplevt några problem med wirestyrningen trots att maskinen stått kallt och massa is, dock är väll reglagen lite klena och något i vägen, den elektriska varianten är nog trevligare men är ju löjligt dyr.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Testa att reklamera. I värsta fall blir det ju ett nej. Låter ju bra att vajerstyrningen håller. Ska hämta skotern på Oktan idag efter lite garantiåtgärder så då kan jag försöka montera dit grejerna.

Den elektriska ser ju vettigare ut men som sagt löjligt dyr. Jag ar tyckt att alla varit löjligt dyra men den här köpte jag av en privatperson som inte hunnit montera den så den kostade bara en tredjedel av nypriset i sverige så då blev det lite enklare :p
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Började montera ARCen igår men körde fast efter en stund då de hade "glömt" skicka med lite bussningar till dämparen så den gick inte montera. Så jag måste svarva till sånna ikväll på jobbet. Sen vet jag inte om det det har haft otur när de tänkte för hålen för dämparinfästningen är drygt 6 mm och jag tänker då inte fästa den med så klena skruvar. Det får bli m8:a. (Skinz hade förövrigt skickat med lite m10 och m4 bultar som jag inte riktigt hittar någonstans att montera...typisk amerikansk kvalitet på grejerna kan jag tycka)

Beskrivningen var ju inte heller någon höjdare. Den är nog mer tänkt som någon form av rekommendation...de bilder som är på en ski-doo är på tunneln från en XM så där stämmer ju inte så mycket. Resten av bilderna är på Polaris och Arctic och det står att det är samma princip. Jaja, tur man inte är född med tummen mitt i handen. Fästena och skenförstärkningen sitter där nu. Hur vajern ska dras lär nog också lösa sig.

Passade på att riva ur dämparna och byta olja i dem samt tog lite mått för att svarva en bussning för att låsa t-motion samt svarva till spacers till fjädrarna. Blir nog bra tillslut.
 
Reactions: suregom

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Ja man kan ju inte berömma skinz för sina beskrivningar men nu sitter i allafall arcen på plats. Men i det oaktiverade läget är den nästan stum och det blir ingen större skillnad när man aktiverar den. Jag tog lös raptordämparen igen och testade den lös och den är ju jäkligt hård i oaktiverade läget...ska det vara så. Den här kommer ju inte att resa för fem öre känns det som oavsett inställning. Jaja, får väl testa och se hur det blev. Ska nog kolla med skinz också...
 
Last edited: