skillnader thundercat 900 96 och 97 + några frågor.

henrik_sh

Aktiv medlem
22 aug 2010
98
0
6
Jag har 2st thundercat mc 1 st 96 och 1 st 97 och tänkte plocka ihop 1 st komplett av dom bästa bitarna och sälja det som blir över.
Det blir dock att använda 97 ans motor för den från 96 är i delar.
Nu till frågorna.

vilken årsmodell hade bäst av följande (om det är någon skillnad) tändning, variationer, boggie, pipor, slut burk ? Eller andra viktiga skillnader?

Balansaxel, ska man köra original? Göra om original till shortshaft? Utan? Och isåfall el eller remdriven vattenpump?

Om man ska trimma lagomt och hyfsat billigt vad ska man börja med?

Öppna filter eller luftburk?
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Inga öppna filter på en thundercat.

Ska du ta bort balansaxeln är det stort shaft som gäller. Fjanterierna med el/remdriven pump är inget jag rekommenderar.

En elpump tar ström och blir det knas tappar man vattnet, remdrivna pumpar har polaris haft i flera år, men inte lyckats få till.

För övrigt har du väll ETT tunnel på -97an?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
94-97 no big deal lika bra förutom att 96-97an tändsystem är bäst för allroundkörning. 93-95 är för vass i mellanreg i cdi boxen och passar bäst i dragrace .Alla kör samma stator däremot.

Jag kör fjanteri rempump från polaris och helt utan balnsaxel jag skulle ha rek det om de inte vore på tok för mycket jobb. Men Kort balanaxel utan vikt duger också se till att renovera vattenpumpens tätningar så håller de 300mil.
Det går umärkt att köra hela balansaxeln också men borra då hål ut från vevhus till balansaxelhuset så den får oljedimma på borre ej större än max 1,5mm annars tappar man för mycket effekt.

Bästa sniktrim är öppna luftburk o bestycka in samt sätta dit variatorkit. Nästa steg är portning av cylindrar och helst block också. Org topparna är bra de behöver bara en smärre planing för att ge bra register o mos. org piporna är väldigt bra sålänga man åker på moderata varvtal typ max 8600rpm. Trimmar man vidare upp i vartal typ 8800-9000 bör man korta org piporna ekler köpa trimpipor.
 
Last edited:

henrik_sh

Aktiv medlem
22 aug 2010
98
0
6
Okej då verkar det inte vara några större skillnader utan jag tar dom prylar som är i bäst skick.
Det skiljer ingenting i boggie och i variatorerna?

Då skippar jag alltså öppna filter och öppnar upp luftburken. Vars ska jag öppna upp den?

Ingen som har bild på hur en short shaft ska se ut? Tänkte mest på vars jag ska kapa av den? Sen är det väl bara svarva bort motvikten som är kvar.

Vars köper man vattenpumps tätningar? Bara hos Arctic återförsäljare?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Primärvariatorn skiljer sig inte och förmodligen är sek samma också. Jag har för mig rullsek kom 98- men det ser du om ena sekundärvarren har rullar. Jag kör faktiskt gamla glidklackaren från 93-96 för den är stabilare under acc så den passar mig bättre. Om du ska ut i djup snö är den nyare rullsekundären bättre på backshift.

Luftburken tar du lös allt som går plocka lös inv du behöver inte borra fler hål i den för den flödar bra urrensad.
vattenpumpstätningar finns hos alla Ac återförsäljare och om du har tur på ebay bet billigare för de är rätt dyra.

Det brukar finnas färdiga shortshaft på ebay och vissa usa firmor har dem. Annars kan du kapa den du har jäms med andra lagret efter drevet och svarva bort vikten.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Nackdelen som jag ser det med polaris pump är att pumpen i sig själv inte är någon höjdare då det är mer regel än undantag att den skär.

Samt ska man kränga på ytterligare vikt på svänghjulet (remskivak och balansera ut magnapullen som redan från fabrik är nog ostabil.

Åker du med förstånd och sköter om prylarna så går balansaxeln 1000 mil utan problem utan att borra något, även om det inte är en nackdel.

Även om boost lyckats få till kylningen med en, för mig tveksam, polaris lösning så skulle jag inte göra det på en maskin som faktiskt ska gå längre än ett par mil/år.

Finns mycket som går göra åt en thundercat då det kommer till trim. Boost har enligt han plockad närmare 200 hk med enbart modifierade orginal prylar, och större gasade(?) men ingen vet väll om den går 15 eller 1000 mil innan den måste repas heller.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Thundercat 900 & 1000 håller fruktansvärt bra trimmade som otrimmade. Vevaxeln samt vevlager o stakarna håller för 400+hk med turbo med endast svetsade vevtappar. Cylindrarna har stora anliggningsytor för kolvar så sprickrisken är minimal.

Min Thundercat har nu gått ca 900-1000 mil och de enda som är renoverat i motorn är nya kolvar och att jag kört sönder 1 cylinder (ringstopp lossnade). Den har gått standard i 700 mil och resten våldstrimmad med varvtal över 9000v för de mesta. Jag har inte ens svetsat tapparna på vevaxeln och inga vevlager är bytta sedan 1998!
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
En stor anledning till det är att öppna filter ska inte sitta på någon skoter över huvud taget.

Orginal burken är såpass bra byggd och tar in kall luft utanför huven. Rensa den på skit så flödar det fint.

Öppna filter har flöde, men inget annat. De tar varm luft under huven. Vid djup/lösare snö kommer öppna filter även dra in sig mer avgaser än vad originalet någonsin kommer göra.
 

henrik_sh

Aktiv medlem
22 aug 2010
98
0
6
Okej, som jag tänkte alltså med för mycket varmluft under huven, tänkte bara om det var någon specifik anledning att man skulle undvika det på just thundercat då det var formulerat så ovan.
Jag har en luftburk löst och den enda "skiten" i den är ju dom hålborrade rören som ska dämpa ljudet, Ska man ta bort dom? Brukar det finnas något annat i en thundercat luftburk?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Okej, som jag tänkte alltså med för mycket varmluft under huven, tänkte bara om det var någon specifik anledning att man skulle undvika det på just thundercat då det var formulerat så ovan.
Jag har en luftburk löst och den enda "skiten" i den är ju dom hålborrade rören som ska dämpa ljudet, Ska man ta bort dom? Brukar det finnas något annat i en thundercat luftburk?
Ja slit bort de hålborrade skiten det är allt inne i burken du ska göra. Vissa påstår även att man ska ta upp några hål extra på ett smart ställe där den inte drar in snö eller varmluft. Gör det också så du inte missar några hk. Jag kör faktiskt lösa snöfilter på min Tc men de är mest pga att jag kör större förgasare som bygger långt bakåt så jag får inte dit org burken. Jag har bara inte orkat bygga en ny burk så jag åker garanterat med förluster. Lösa filter har många nackdelar och värst är om det kommer in snö under huven för då slår de lätt igen om de är av skumtyp eller tygfilter liknande k&n filter. Jag kör bara ett grovt tygnät som endast stoppar den värsta snön att komma in.

De finns inga filter i världen som flödar bättre än en luftburk hel tom och ingen strypning på ingångshål.
 

henrik_sh

Aktiv medlem
22 aug 2010
98
0
6
Det blev ändrade planer. Köpte mig en kort Thundercat 1000 -98 idag så nu har jag hittat skotern jag har letat efter, så det blir att satsa på den istället :)
Men steg 1 blir att köpa nå frogskin eller mesh tyg så jag kan fixa till luftburken. Sen får man se hur långt det skenar iväg :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Det blev ändrade planer. Köpte mig en kort Thundercat 1000 -98 idag så nu har jag hittat skotern jag har letat efter, så det blir att satsa på den istället :)
Men steg 1 blir att köpa nå frogskin eller mesh tyg så jag kan fixa till luftburken. Sen får man se hur långt det skenar iväg :)
Oj vad fränt då har du köpt den snabbaste årgången samma årg som jag har. Den har stenbra cdi box och org piporna samt org slutburken går inte att slå med trimpipor sålänge man håller sig under 8400v. Drar man däremot upp varvtalet med trimpipor så slår man ut org piporna.

Med öppnad luftburk och rätt bestyckning kan denna maskin ge 170 ärlig hk.
 

henrik_sh

Aktiv medlem
22 aug 2010
98
0
6
Ja jag är helnöjd att jag hittade en 98a! Dom är ju inte så lätt att hitta och det är ju just en kort 98 jag har försökt hitta ett bra tag nu. Nu har man ju äntligen en skoter som man inte kommer att sälja.

Steg 1 i vinter blir att montera avgastemp mätaren som jag har liggandes och öppna upp luftburken och bestycka in den. Hade ju varit kul att bromsa den också :)
Sen får man se om det blir något mer trim under sommaren.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
De första du bör göra är att helst byta alla packboxar i vattenpumpen för om den smygläker kan vattnet ta sig in och förstöra balansaxelns lager och skär de så knäcks hela vevaxeln och balansaxeln.
Man bör byta dessa packboxar med 300 mils intervaller för att vara på säkra sidan. Snikvers är att kolla under vattenpumpen om det läker ut vatten under den. Det är trångt o svårt att se men man kan se torkade glykolränder på blocket när den stått ett tag.

Max påställd oljepump är också en bra åtgärd för att inte balansaxeln ska skära för den får för lite smörjning med "rätt ställd oljepump". Jag har för mig max påställd olepump gör att den drar runt 3-4% men det är helt klart värt det.
Om du någonsin river motorn så borra 1,5mm hål rakt ut från varje vevhus in till balansaxeln för då får den mer dimsmörjning och man kan köra oljepumpen mer snålt igen.
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Nanobor låter jävligt giftigt. Eller? Bor är väl en tungmetall? Och nano indikerar att den kan gå rakt genom kroppens cellväggar.
 

henrik_sh

Aktiv medlem
22 aug 2010
98
0
6
Jag har nya packboxar och allt som behövs till vattenpumpen så jag tänkte byta det. Skotern har ju gått 539 mil och jag vet inte när det är bytt sist. Jag måste ändå ta lös magnapullen och spänna upp fjädern i den så det blir att ta lös vattenpumpen samtidigt och fixa den. Förra ägaren hade bytt snöre men har inte fått till det för den matar inte upp snöret som det ska.
Jag hade annars tänkt köra 1-2% olja i tanken om jag inte ställer på pumpen.
 
Last edited:

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
57
Täfteå, Umeå
Har 97a.

Bygg om till AGLT framvagn. Enkelt och du har fjädring som en cross.
Jag har borrat mellan vevhus och balansaxel. Hållt hittills och ingen skillnad i effekt.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Nanobor låter jävligt giftigt. Eller? Bor är väl en tungmetall? Och nano indikerar att den kan gå rakt genom kroppens cellväggar.
Tvärtom bor är bra för kroppen de säljs i tablettform och äts av kärnkraftverkspersonal mot strålning. Det använd även som bakteriedödare direkt ner i sår!
Om man gogglar "bor" så vinns det ut vid gruvbrytning och är väldigt friktionshämmande och hårt material.
Nasa började blanda in bor i deras bränslen till raketmotorer och experiment flyplan. Hela Månlandningen/Appollo programmet kördes på rel stor inblandnings % för bor ger bättre förbränning. Nasa sket nog i antifriktionsbiten i de fallet. Jag antar rymdraketer fortfarande kör bor inblandning och då duger det åt mig :)
 

henrik_sh

Aktiv medlem
22 aug 2010
98
0
6
Några till frågor.
Börjar med några "gubbfrågor" men som kan vara smidigt att ha då grabben och tjejen ska med.
Passar dubbeldynan från 97 thundercat mc på en kort 98?
Vad för delar behöver jag för att montera elstart? Eller har jag missat något om jag tar följande? Startmotor, motorfäste, startkrans, batterilåda med startrelä och kablar, tändningslås med startläge?

Sen undrar jag ni som har sålt en thundercat i delar vad den brukar ge ungefär i pengar? Har en som vill köpa min kompletta fungerande 96a och 97an som är delvis isärskruvad men har svårt prissätta den ej kompletta. Hade varit skönt att sälja bort allt i ett paket.