Skillnaden mellan Volkswagen Golf C Diesel ´83 standard och turbo? -samt annat.

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Tjena!
Börjar och att den lilla Golfen och fungera riktigt fint nu.
Farsan hade ett önskemål när han ska få börja köra den tills jag blir 18, och det är turbo så att den blir något piggare.

Våra funderingar runt detta är ju då inte om det finns plats eller inte, för det finns massor av plats, ingen fråga om det, frågan är om det är skillnad på ventilerna på turbo versionen och standard.
Om ventilerna är av ett annat material för att tåla de högre temperaturerna och om det är större ventiler för att kunna suga in mer luft och trycka ut mer avgaser. -Vi börjar med den frågan så att det inte blir en massa klotter som det kan bli :amuse:

Tack på förhand//Fredrik :happy:
 

PhzII-Mtn

Välkänd medlem
18 feb 2007
130
0
6
Tierp
Osäker på topparna.. Borde vara större ventiler på sugisarna men, på gtd'n med turbo orginal har du en annan dieselpump med vakumklocka.. Som justerar på bränslet med laddtrycket. Den vakumklockan har inte sugismotorerna orginal!

Åker själv Golf 3 TDi -94 och är jävligt nöjd med den, går att få riktigt bra snurr i den med lite enkla medel..
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
kan man inte bara sätta dit en turbo och låta den ladda när man drar på gasen, eller måste den reglera trycket och mängden på bränslet? Tänkte göra det old style typ :) Som man finner på äldre dieslar.
Det är svårt att hitta en Golf som inte har rostat ihop till en rimlig peng, men finns det kanske en motor att få tag på med turbo, bytet borde inte vara för svårt då motorn hänger på kuddar.
 

PhzII-Mtn

Välkänd medlem
18 feb 2007
130
0
6
Tierp
Jag har en turbo+grenrör i kanonskick ifrån en 1.9 tdi ligger om du är intresserad, har ingen användning av det. Men du måste ju ha mera tillskott på diesel när du får laddtryck, visserligen går det väl att ställa på pumpen mer över hela registret men den kommer ju svartryka lite på låglast för att du får överskott på diesel innan laddtrycket kommer igång.. Lite svartrök har man ju dock inte dött av :)
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Haha, old diesel, vore hur fett som helst men det är en 1.6 under huven på min, så grenen är inte rätt då, kanske ska dra eget sa pappa, och om jag hittar en pump som är rätt så tar jag den i sådana fall, motorn i min har blivit renoverad så den har flera tusen mil kvar på sig.
Behöver inte vara nån turbo som ger hur mycket som helst, har 54hk nu, skulle kanske kunna trycka upp den med 15 hk, och med turbo får man mer sug.
Måste ta ur motorpaketet rätt så snart ändå, borde inte ta länge innan lådan rasar för mig... Den sjunger nog på sista värsen, den skorrar lite när man växlar, fast än att jag dubbel kopplar och försöker pumpa, jag har justerat vajern, inte försvinner ljudet, så min "Golftrack" idé får nog offra sin växellåda till Majoren Von Diesel. Det blir ingen "Golftrack" för oss inte, växellådan har inte gått över 14 000 mil i gamla Generalen.
 

fredrick

Välkänd medlem
12 okt 2005
474
0
16
Avesta
köp en gtd motor eller en 1.9tid ifrån nån rostig gammal skoda felicia eller liknande, det är inte värt att hålla på med att krångla på det dära viset när det finns fina färdiga maskiner för någora hundralappar och du kan dessutom sälja den du har nu sedan.
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Om jag skulle byta hela motorn ska jag behålla gamla motorn för annat roligt.
Tycker det vore synd och att sätta iväg en sådan fin motor, den går ju så jävla bra! :amuse:
Jag satsar mest på att hitta en annan pump först, heller inte säkert om vi ska sätta turbo, det är farsans idé, och det är väll lika bra att göra om det lyfts ur om lådan rasar för mig.
Chansen är stor att jag byter hela paketet om det händer. Annars om jag bara gör det för turbons skull så byter jag bara pump och monterar turbon.
Men ska kolla vad som kan orsaka glappet mellan växlarna och varför dom skorrar.
 

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Glappet och skorrningarna orsakas av slitna syncringar samt allmänt sliten låda, prova å byt olja i lådan, kan hjälpa. Annars har du en växellåds renovering att se fram emot. Ingenting som jag rekommenderar om man inte vet vad man gör. Sen ang motorn, byt till en befintlig motor istället, ni kommer ändå säkert att stöta på endel problem, men dom brukar vara lätta i jämförelse med vad man kan stöta på om man ska bygga. VW och Audi var duktiga på att ändra saker mitt i en serie på den tiden så man kan ibland få sitta och kolla saker mot chassienr å dyl, tro mig, jag vet!!
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Ok, haha! :D

Växellådan ja, pappa sa samma sak om oljan, och om nå glidkula inne i bilen, att den kan ha spruckit och jag ska kolla det först. Men jag har en växellåda om det råkar hända så att lådan rasar för mig, och motorn tror jag att håller, ska byta kamremmen på den, litar inte på gummi som har surat i mer än 7 år.
Har nytt bränsle filter, nya slangar, nytt oljefilter och insugs filter. Men motorn kommer klara sig, rätt så säker på det :)
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
El-system Volkswagen Golf C Diesel ´83.

Någon som vet vars det finns el-kopplings schema till Golf?
Är i behov av ett el-schema till Golfen, radion dog och jag misstänkte att säkringen gick, men icke, det började ryka också.
Det var kablage bakom instrumentpanelen som hade lossnat och vad som var roligt var att kablarna inte gick hålla i då dom brände som s###n när jag drog lös kablarna.
Det som finns bakom panelen får vem som helst att bli förbannad, att kablarna är flätade med varandra, att dom sedan har tejpats också är ju lite mindre oroande, varför kablarna var varma och började smälta och ryka var för att en jord och en plus kabel hade mötts.

Men att allt är flätat kors och tvärs tycker inte jag om, och är i behov av ett el-schema då jag vill att systemet ska vara korrekt kopplat och inte något som kan ta ihjäl en :suspicious:

Tack på förhand!
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Jag har dragit ut sätena ur bilen för att få lufta bilen lite på fukt under mattan så den har jag vikt upp, och jag kör en ordentlig rostkoll på den också, men till min enorma förvåning, INGEN ROST!? Har kollat under bilen och såg att sparklådan på passagerarsidan närmast bakaxeln har fått ett hål stor som en jordnöt, fogarna mellan skärmen och hjulhuset har blivit till chips men kan fortfarande svetsas om man rengör, bakluckans två halver har börja släppa varandra nertill, men mer rost än så har den inte? Både jag och farsan är helt bortom fattning hur den har klarat sig så jäkla bra? Folkvagnar som är så kända att rosta redan 10 första åren, men min har överlevt snart 30 år, jäkla lustigt må jag då säga. Men visst tusan har den en hel del ytrost i reservdäcksbaljan bland annat och runt i babagerummet, vissa ställen på sparklåderna på bägge sidor samt dörröppningarna, ställen där färgen har nötts bort av grejer som tagit i och skrapat upp.
Jag har helt enkelt börja tro att jag har den enda Golf MK1 som är så pass ren i plåten :eyebrows:
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
d24 är ju "samma motor" i grunden som golf dieseln. och på d24 turbo vet jag att det ska vara oljekylda kolvar, så borde ju även vara så på den lilla 4:an med. men jag kan ha fel förståss, chansar mycket nu. men du kan stoppa dit turbo på din men du måste ju ha rör eller slangar för smörjningen av turbon, och där du ska ha olja till turbon måste du nog göra eget, och sedan returen kanske man bara drar till oljetråget, men då ska du ha ett hål i det och svetsa in en rör bit eller göra en egen koppling för röret/slangen. tycker nog att du kanske låter dom planerna vara, fast är nu bilen fin så kan de ju va roligt