det gemensamma är att båda har "liknande" inte samma, men liknande
topp
kolv
vevaxel
rave ventiler
avgassystem
men helt olika lösningar på hur cylindern/vevhuset/insuget dvs bränsle levereringen ser ut.
583ar en motor som får in bränsleblandningen via vevhuset, under cylindern, inte som 593an in genom yttre/innre cylinderväggen .
583an har en sk. slidskiva som roterar och därmed öppnar och stänger insugsportarna till vevhuset och följaktligen cylindern/förbränningsrummen.
593an är baserad på att använda sk. reed ventiler. Dessa sluter tätt och öppnar allt eftersom kolven åker upp och ner i cylindern.
lite dålig bild, men du ser på cylinderväggarna som är hitåt att de inte finns något "hål" /insug för bränslet att komma in, det sitter i vevhuset, (som är vänt bort från kameran)
hittade en bättre..
här ser du en bild på en 693 och hur dess insug sitter i cylindern, inte i vevhuset..
eller en bättre bild på hur de ser ut från en 793, samma lösning som 593..
De äldre 3cyl motorerna var lite av en blandning, Reedhusen sitter i vevhuset..
här en 700