Skillnad Rmk 600 vs Rmk 600?

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Sitter och plöjer igenom blocket efter en lämplig nybörjarmaskin till mina barn. Primärt dottern som är äldst och blir 16 i februari. Hon vill verkligen lära sig friåkning så jag försöker hitta något lagomt lång med rimlig motor som jag helst slipper skruva i varje dag för att hålla vid liv och som tar sig fram i normal skogsåkning som inte är allt för brant.

Så jag tänkte höra med er polarismänniskor hur stor skillnad det är mellan en 2010-2011 Rmk 600 och de nyare 2012 å framåt? De äldre ligger lite bättre prismässigt men de ser ju lite lätt föråldrade ut...

Hur stor skillnad är det mellan 2012 Rmk 600 och Pro Rmk? Fotstegen ser jag skiljer...
Visst finns inte Pro Rmk 600 som 144? Jag har bara sett 155or.

Jag antar att polaris 600 håller ihop som de flesta 600 eller ska man undvika någon modell?
 
Last edited:

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Skillnaden mellan de äldre dragon chassit och nyare proride är väldigt stor, proride står sig väldigt bra mot dagens maskiner t om.

Den största skillnaden är egentligen mellan 144" och 155", helt annan pyramid och mer upprätt styrstång på 155" som blir mer naturlig.

Dock har dom flesta eller kanske alla 144" dubbla kylare vilket kan vara att föredra för vissa, men istället får man breda och sämre fotsteg för friåkning.

600cfi motorn har varit rätt skottsäker och gett bra effekt sedan den kom då inga problem där.
Sedan 13 kom många bra uppdateringar såsom, beltdrive på pro, nya fotsteg, spridare, elhärva och lite annat.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Rmk 600 144 och 155 från 2009/2010 hade väl samma fotsteg och allt annat också, var väl bara längden som skiljde?
Enligt sledtrax på den tiden var framförallt 144:an extremt lättkörd.

Proride som kom efter hade något bättre framkomlighet men var inte fullt lika lätthanterlig, inte svår hanterlig dock.
Detta enligt samma redan nämnda site.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Är det vertikal styrning på de nyare Pro (2012 å framåt). I så fall är det ett ickeproblem för den kan vi klara oss utan och fotsteg finns ju en uppsjö av så de går ju byta.
Jag har nog aldrig testat ProRide-chassit (bara axys) men jag har förstått att det var med ProRide som Polaris gjorde ett stort steg framåt så jag får väl hålla utkik efter ett sånt. Hade ju varit enklare om man skulle ha gått på en 800 men dels så är ju inte den motorn känd för att vara skottsäker direkt även om de flesta kanske har åtgärdats men jag är av den övertygelsen att en 600 är bättre att lära sig köra med.
Assaulten fanns väl inte med 600 de första årsmodellerna?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Är det vertikal styrning på de nyare Pro (2012 å framåt). I så fall är det ett ickeproblem för den kan vi klara oss utan och fotsteg finns ju en uppsjö av så de går ju byta.
Jag har nog aldrig testat ProRide-chassit (bara axys) men jag har förstått att det var med ProRide som Polaris gjorde ett stort steg framåt så jag får väl hålla utkik efter ett sånt. Hade ju varit enklare om man skulle ha gått på en 800 men dels så är ju inte den motorn känd för att vara skottsäker direkt även om de flesta kanske har åtgärdats men jag är av den övertygelsen att en 600 är bättre att lära sig köra med.
Assaulten fanns väl inte med 600 de första årsmodellerna?
Jag skulle helt klart kollat på 2012 och nyare 155", det gamla chassiet är inte direkt dåligt men det känns lite omodernt och mer amerikansk på ett dåligt sätt... det finns klart en annledning att en 2011 är betydligt billigare än 2012+. Sen har 2012+ 600an två spridare istället för fyra som de innan har.
Sen ang 600 eller 800 så är ju 600an skottsäker, dock har jag bevisat flera gånger att 800an är mer lättkörd, om man har lite lite skoter bakgrund. Speciellt om man ska ta sig iväg efter en fastkörning och man står lite dåligt till.
Däremot är det första gången man kör och ska börja så är 600 bättre för det är inte lika mycket att köra med, samtidigt är det inte så svårt att slöa ner en 800 med lite snällare variatorsetup.
Assaulten finns bara som 800 i proride, assaulten är för övrigt en helt knäpp maskin original, borde inte finnas.... :)
Det som skiljer 144 och 155 i proride kort, är att 144an har bredare buk och bredare fotsteg, liggande styrstång, har främre kylaren, så den blir inte alls lika smidig som 155an (155 ikke pro har den främre kylaren). Därav man bygger om 155or till 144/146 för att få en kortare smidig maskin.
 
Reactions: eing9911

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Beskrivningen av proride 144" låter som en swb assault med 600cc motor.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Jag skulle helt klart kollat på 2012 och nyare 155", det gamla chassiet är inte direkt dåligt men det känns lite omodernt och mer amerikansk på ett dåligt sätt... det finns klart en annledning att en 2011 är betydligt billigare än 2012+. Sen har 2012+ 600an två spridare istället för fyra som de innan har.
Sen ang 600 eller 800 så är ju 600an skottsäker, dock har jag bevisat flera gånger att 800an är mer lättkörd, om man har lite lite skoter bakgrund. Speciellt om man ska ta sig iväg efter en fastkörning och man står lite dåligt till.
Däremot är det första gången man kör och ska börja så är 600 bättre för det är inte lika mycket att köra med, samtidigt är det inte så svårt att slöa ner en 800 med lite snällare variatorsetup.
Assaulten finns bara som 800 i proride, assaulten är för övrigt en helt knäpp maskin original, borde inte finnas.... :)
Det som skiljer 144 och 155 i proride kort, är att 144an har bredare buk och bredare fotsteg, liggande styrstång, har främre kylaren, så den blir inte alls lika smidig som 155an (155 ikke pro har den främre kylaren). Därav man bygger om 155or till 144/146 för att få en kortare smidig maskin.
Dottern har väldigt liten skoterbakgrund men brukar vara lättlärd i det mesta så oavsett modell så lär det lösa sig. Har även tvillingpojkar som är 1,5 år yngre och de hanterar våra summitar ganska bra redan. De saknar dock de gamla summitarna med xm-chassit då de är lättare för en nybörjare att hantera. De är inte fullt lika tippiga och instabila som G4.

Anledningen att jag kollar på polaris över huvud taget (då jag i princip bara haft Ski-doo i det här segmentet) är att de verkar lättare att skruva i samt att det verkar finnas en uppsjö av tillbehör och reservdelar jämfört med brp. Kanske är inbillning och jag har inte låst mig till något märke eller modell alls ännu. Men tillgång på delar, tillbehör och info i kombination med lättkört chassie känns som en bra idé helt enkelt.

Är chassit på 144:an (2012+) någon kvarleva av föregångaren? Tänkte då den var bredare över buk mm.

Vad med Assault är dåligt/knäppt? För mig som totalt oinsatt verkar den som en busmaskin... :) och bus står höre upp på listan än brant skråkörning för tilltänkta användare ;-)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Dottern har väldigt liten skoterbakgrund men brukar vara lättlärd i det mesta så oavsett modell så lär det lösa sig. Har även tvillingpojkar som är 1,5 år yngre och de hanterar våra summitar ganska bra redan. De saknar dock de gamla summitarna med xm-chassit då de är lättare för en nybörjare att hantera. De är inte fullt lika tippiga och instabila som G4.

Anledningen att jag kollar på polaris över huvud taget (då jag i princip bara haft Ski-doo i det här segmentet) är att de verkar lättare att skruva i samt att det verkar finnas en uppsjö av tillbehör och reservdelar jämfört med brp. Kanske är inbillning och jag har inte låst mig till något märke eller modell alls ännu. Men tillgång på delar, tillbehör och info i kombination med lättkört chassie känns som en bra idé helt enkelt.

Är chassit på 144:an (2012+) någon kvarleva av föregångaren? Tänkte då den var bredare över buk mm.

Vad med Assault är dåligt/knäppt? För mig som totalt oinsatt verkar den som en busmaskin... :) och bus står höre upp på listan än brant skråkörning för tilltänkta användare ;-)
144 chassiet är vad man kan säga en förlängd kort maskin, så den är mer ledanpassad än lössnö. Assault 144 är väldigt bred och har inte så jättemycket matta heller så specielt busig skulle jag inte säga den är. Var assault 155 jag tänkte på som helt oduglig original, men med smalare framvagn och annan matta så är det en pro-rmk med lite hårdare fjädring.
Jämför man axys och proride så är proriden betydligt lugnare i uppträdandet. Kort kan man säga att axys är en 5cm högre proride, så den får högre tyngdpunkt och därmed mer "orolig". Lite som xp/xm vs G4. På skrå är ju en polaris otroligt förutsägbar, vilket inte xp/xm är, g4 är betydligt bättre men har fortfarande en bit kvar till polaris.
Skulle nog tro att oavsett maskin så lär dom ha skitkul oavsett...
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
144 chassiet är vad man kan säga en förlängd kort maskin, så den är mer ledanpassad än lössnö. Assault 144 är väldigt bred och har inte så jättemycket matta heller så specielt busig skulle jag inte säga den är. Var assault 155 jag tänkte på som helt oduglig original, men med smalare framvagn och annan matta så är det en pro-rmk med lite hårdare fjädring.
Jämför man axys och proride så är proriden betydligt lugnare i uppträdandet. Kort kan man säga att axys är en 5cm högre proride, så den får högre tyngdpunkt och därmed mer "orolig". Lite som xp/xm vs G4. På skrå är ju en polaris otroligt förutsägbar, vilket inte xp/xm är, g4 är betydligt bättre men har fortfarande en bit kvar till polaris.
Skulle nog tro att oavsett maskin så lär dom ha skitkul oavsett...
Ahaa...ja då har man lite mer kött på benen. Nu ska bara rätt objekt dyka upp...har ju någon månad på mig annars får hon nöja sig med en summit 850 och jag eller sambon får stanna hemma.

Som sagt, skråkörning lär väl inte bli årets uppgift då det är mest plattkörning hemmavid men efter era beskrivningar så lutar det åt att jag letar efter en Pro Rmk 600 om man ser till Polaris eller någon Summit 600 (XP/XM). A-C har jag ingen koll på alls mer än att jag har provat en M6000 2015:ish och den var som en drul jämfört med summit XM. Utöver det har jag kört en Viper 2015 några helger och provat 2017 XF9000 och de har varit än druligare så de går bort. Har man blivit van G4 blir iofs allt druligt för de är ju i princip totalt motsatsen och sjukt instabila (har jag förstått av andra). Själv ser jag inte problemet då jag är van men de har ju sina brister i vissa lägen (som alla andra märken).