Skillnad på sx och xtc?

llcoolds

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
Undrar vad det är för skillnad på yamaha
sx och xtc av årsmodell -97?! Hur pass stor skillnad är det?
 

VMax5001

Rookie sledder
1 jan 2000
16
0
0
Skillnad!!

Jag har en 97a vmax 500 xtc det är en annan fjädring i xtc modellerna (ställbar) som tål en tuffare körstil,kort sagt xtc är samma maskin som sx men med en finare väghållning.FIN MASKIN
 

Grev

Aktiv medlem
31 dec 1999
66
0
6
Orsa
600?

Jag antar att det är 600´orna du undrar över, så... XTC´n har ju som sagt längre fjädringsväg men skiljer sig även något i variatorkalibreringen jämfört med SX´n.
Skiljer gör även drevningen, 23-39 för XTC´n och 22-39 på SX´n. SX´n är dessutom utrustad med öhlinare i framvagnen som standard.
SX röd med låg ruta och sidopads på dynan, XTC´n blå med mellanruta samt saknar sidopads.
 

mathias1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
46
0
0
Jasså...

Så du har en 500?!?
Samma motor som i min sx-r då...
Hur mycke soppa drar den?
Bluddrar den nånting?
Är det 36mm förgasare på den också?
Vet du vad det e för bestyckning i dom?
Finns det en bränsleskruv på den eller är det en "vanlig" luftskruv och hur mycket utskruvad är den?
Skulle bli glad om du orkar svara på dessa jobbiga frågor.
 

Quze

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
svar

de är längre fjädrings väg på xtc än på sx xtc har längsta fjädringsvägen av alla yamahaer vet inte viper
 

kråkan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
RE: svar

Spelar ingen roll att det e längre fjädring på XTC, den e för mjuk. SXR å viper är bäst men sen vete fan vikken som är bättre av SX/XTC har en SX och satt på höga öhlinare och det blev skillnad det..
 

Kungen650

Medlem
1 jan 2000
47
1
8
51
Kalix
RE: svar

Det är intressant att få höra av alla att Xtc:n är så mjuk! Ja har renoverade original Kayaba dämpare och jag har inte lyckats få dom att slå igenom en enda gång! Kan väl tillägga att jag inte kör som en kärring om nu nån trodde det! Problemet är att dom flesta vet inte hur man ställer in boggie och framvagn.