Skillnad på smidda och gjutna kolvar?

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Nog finns det, men då skall de ha två loppor för en kolv, köper jag ett kit från staterna så kommer jag undan med 3 loppor för TVÅ smidda wiseco kolvar.
Hmm. Som sagt var det synd att jag inte hade mina kolvar tillgängliga. Jag hade haft en mycket bättre kurs än vad du tror att du skulle få hem från USA för, och då hade du haft dem på typ Tisdag kväll... :eek:

Ett alternativ du har kan vara att "hyra" (för att skicka med till nikasilaren) en kolv av SO Larsson Maskin i Umeå, om de har någon hemma.
Det är BMP-kolvar som har lube holes + hål för booster porten samt att de är coatade. Går på $149. Vet inte vad han har för kurs på dem här i Sverige, men det brukara vara ganska bra kurs, typ en faktor 10. (alltså runt 1500:- skulle jag gissa).
Om det känns aktuellt så är det Mattias du ska prata med.
Lägg fram ett förslag att du pyntar fullt pris inkl. frakt (betala i förskott så slipper du efterkravsavgifter) Bussgods Umeå-Kiruna blir väl typ 95:-.
Sedan yrkar du på att få tillbaks pengar vid retur (såvida kolven är i samma fina skick som ny), typ så att han har fått sig 400-500:- för besväret.
Han är en hyvens kille, så om du förklarar läget så ska han väl bli ödmjuk. =)

Varför du inte "kan" använda dessa kolvar är för att de är frästa att passa F-motorns bredare vevstakar. Handlar om någon millimeter totalt. OM du har någon som kan fixa shims åt dig så skulle det ju kunna vara ett alternativ att ta dessa kolvar - OM lube holesen ligger över bryggorna på cylindern!
 

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Tack för tipset, hade gjort det om jag kunnat ligga ute med slantarna.

Beställer från pistons-online, de hade bra priser runt 1800 för ett kit med smidda wiseco kolvar, med alla grejer som behövs för att montera det. plus de där o-ringarna som sitter mellan cylindern och toppen.
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
Vad är det för skillnad på smidda och gjutna kolvar? Förutom priset då.
grejen med smidda kolvar är ju att materialet i kolven har bättre hållfasthet jämfört med materialet i gjutna kolvar. Den högre hållfastheten kan nyttjas antingen till att göra kolven lättare (=mindre rörlig massa i motorn) eller till att göra kolven mer hållbar med bibehållen vikt. Eller naturligtvis en kombination av dessa.

En annan grej med smidda kolvar är att geometrin inte behöver innehålla släppvinklar för att lossna från en gjutform, vilket innebär att massan i kolven hamnar mer där den behövs.

En intressant grej som du kan prova är ju att helt enkelt väga den smidda och jämföra med orginalkolven.

-- nästa fråga är ju varför folk köper smidda kolvar om man inte förstår orsaken till att det är bättre? :stupid:
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Där har vi lite halvfel...Dom smidda är gjutna under högt tryck
Eeeh. Där har väl du rätt rejält fel med tyvärr.

Smidda är kort och gott "pressade/hamrade" till en form så nära slutform man bara kan smida dem. Därefter är de bearbetade till slutgiltig form. Alternativt tar man och gjuter kolvar i aningen större form än man ska ha dem till och när de tagit fast form så "pressar/hamrar" man dem i en eller flera smällar till slutform (ytterformen enbart, eftersom om grejorna är SMIDDA så MÅSTE man efterbearbeta dem för att få till slutgiltig form. Därför är de dubbelt så dyra som gjuta. Gjutna kräver bara lite putsning innan de kan gå iväg till kund.

Vill ni se en av världens absolut största smedjor som gör bl a vevaxlar med vikt på drygt 30 ton och över 10 meter långa så ta en tur till Scana Björneborg strax söder om Kristinehamn. Fåglar kommer att hinna bygga bo i munnen på er innan ni stänger den. :eek: GRYM tillverkning helt enkelt! :beer:

//Rob som jobbat på Scana tidigare