Skillnad på smidd och gjuten kolv?

oscarssimonsson

Aktiv medlem
8 jan 2012
96
1
8
26
Ludvika
www.facebook.com
Hejsan!

Undrar somsagt vad skillnaden är på smidda och gjutna kolvar mer än priset?
Såg på min nyinköpta mxz 600 -99 när jag kollade in i ena avgasporten att kolven såg lite ledsen ut, men cylindern har klarat sig! Så det blir ett kolvbyte. Sen undrar jag också om jag BÖR byta båda kolvar eller byta bara den som är krasslig?

Tack för mig!
 

oscarssimonsson

Aktiv medlem
8 jan 2012
96
1
8
26
Ludvika
www.facebook.com
Efter lite googlande så hittade jag på ett enduro/mx forum att gjutna kolvar ska sitta i motorer som man använder längre körning och så, Smidda för intensiva repor och behöver bytas oftare. Tkr det låter konstigt. Stog också att gjutna kolvar har lättare att spricka.......
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Du har uppfattat de helt korrekt. Gjutna kolvar håller betydligt längre och är inte lika kinkig på varmkörning etc, dock kan dessa lättare spricka då de är hårdare än smidda. Dom flesta motorer (vad jag vet) kommer ju med gjutna kolvar så jag ser ingen anledning att stoppa i smidda så länge man inte kör vrålportade cylindrar som har lite bäryta för kolvkjolar osv.

Smidda som är lite mjukare klarar lite med "klapper" i loppen utan att spricka men utmattas mycket fortare då de är mjukare i godset. Samt att smidda är känsligare för värme/kyla därav noggrann varmkörning.
 

oscarssimonsson

Aktiv medlem
8 jan 2012
96
1
8
26
Ludvika
www.facebook.com
Du har uppfattat de helt korrekt. Gjutna kolvar håller betydligt längre och är inte lika kinkig på varmkörning etc, dock kan dessa lättare spricka då de är hårdare än smidda. Dom flesta motorer (vad jag vet) kommer ju med gjutna kolvar så jag ser ingen anledning att stoppa i smidda så länge man inte kör vrålportade cylindrar som har lite bäryta för kolvkjolar osv.

Smidda som är lite mjukare klarar lite med "klapper" i loppen utan att spricka men utmattas mycket fortare då de är mjukare i godset. Samt att smidda är känsligare för värme/kyla därav noggrann varmkörning.
Tack så mycket ! :D
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Hitta åt orsaken till kolvskaderna innan du startar den med nya kolvar!! Gjutena kolvar är klart bäst som förstahandsval om inte motorn är känd för spräcka kolvar typ Polaris 800cc årg 08-12. Skido mxz funkar fint med gjutena piratkolvar typ snopro/spi/pro-x .

Byt bägge kolvarna om de gått mer än 100 mil sedan förr bytet.
 

oscarssimonsson

Aktiv medlem
8 jan 2012
96
1
8
26
Ludvika
www.facebook.com
Hitta åt orsaken till kolvskaderna innan du startar den med nya kolvar!! Gjutena kolvar är klart bäst som förstahandsval om inte motorn är känd för spräcka kolvar typ Polaris 800cc årg 08-12. Skido mxz funkar fint med gjutena piratkolvar typ snopro/spi/pro-x .

Byt bägge kolvarna om de gått mer än 100 mil sedan förr bytet.
Japp jag ska kolla vad som kan ha orsakat kolvnypet, hittar ingenting i cylindern så det lutar åt felbestyckat eller igensatt munstycke!
 
Reactions: trixa