Skillnad på frakt från USA!

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Beställde lite delar från USA idag. Plockade ihop min beställning på yamahasportplaza som har väldigt bra priser. Det var inga stora och tunga grejer utan lite småplock. Priset på delarna var bra men frakten = $283 :nuts:

Så då plockade jag ihop samma beställning på ronniesmailorder, även om delarna var lite dyrare så blev summa billigare hur som helst eftersom frakten därifrån = $101.

På båda ställena kunde man inte välja fraktsätt då det skulle skickas till Sverige utan dom hade bara 1 alternativ.

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
45
Umeå/Boden
Rätt vanligt med väldigt varierande priser, om företagen saltar fraktpriserna eller om vissa av dom väljer väldigt ofördelaktiga fraktsätt ??

Var med om samma sak förra veckan, skulle ha en drivknut till bilen, pris för knuten 45 dollar pris med frakt 230 dollar....

Beställde såklart inte därifrån

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Ja frågan är ju om dom försöker ta igen det på frakten då delarna är billigare. Det är ju väldigt svårt för oss kunder att kolla vad frakten egentligen kostar för dom.

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
45
Umeå/Boden
Tror är att handlarna i usa är väldigt medvetna om de stora prisskillnaderna

Och då man inte kan höja priserna rakt av då man skulle tappa sina kunder på hemmaplan så tar man istället och saltar fraktkostnaden istället och får igen lite extra där

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.297
1.117
113
Stora Blåsjön
De flesta online butiker i usa har en mailadress. Dit kan man skicka sin beställning och be dom skicka det med ett annat leveranssätt om de bara tex erbjuder UPS på hemsidan som är svindyrt och man åker alltid på full moms och tull.
Jag som har beställt en hel del från usa har fått en ganska bra känsla på vad frakten kostar för olika delar.. jag kan då inte påstå att någon försöker salta fraktkostnaderna.
Dock finns det nischade företag som vill hamna högt upp om man sorterar efter pris på tex ebay, men som istället tar ut en hög fraktkostnad så hamnar de plus minus noll mot sina konkurrenter.

Jag brukar alltid försöka få företagen jag beställer att skicka med USPS till mig.

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
det är knappast nån som saltar priserna. men vissa företag skickar bara med ups och andra med usps. (postal service)
ups är svindyrt men man har oftast grejerna på mellan 3-6 dagar + att man får trackingnummer. tror även att man kan försäkra högre belopp.
annars är usps ett betydligt billigare alternativ som oftast tar 7-10 dagar.

Tullus

Välkänd medlem
13 jan 2009
2.042
3
36
Tullus/Östersund/Åkersjön
Klart företagen väljer det sättet som är stabilast att skicka på, grymt jobbigt för dom om det blir massa strul med borttappade delar och sånt, även om dom har försäkring!

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
jag har beställt en hel del från usa, och ber alltid företaget skicka med usps. tar ca 3-7 dar att få sakerna från det att firman lämnat in dom..
Att beställa från företag som skriver ner värdet för billigare moms/tull är också rätt viktigt då det brukar bli en stor kostnad i slutändan ..

backmouse

Välkänd medlem
24 feb 2011
192
40
28
V-ås
Fick just prylar från D+D. Det gick med USPS och skulle kost $78.95 för ca 5.5kg.
Bad att få värdet minskat. Men så fick jag papper från tullen att jag skulle skicka kvitto för att bekräfta värdet.
Ringde D+D för att verifiera vad dom skrivit på paketet. Dom sa att dom inte sätter ner värdet. Men när jag väl fick paketet så hade dom skrivit $300, men jag fick tulla för $680...suck.
Så då vet man att deras netto pris är ca $300..för dom skriver inte under det pga försäkrings skäll.

Men jag klagar inte eftersom ingen frakt fakturerades mig!

m1cr0n

Välkänd medlem
4 feb 2010
111
1
18
Bergsviken
Har en beställning på väg från Go Big parts, vart 2 par skidor, ruta & en ljuddämpare, frakt 77$. Känns f ö r billigt..

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
Har en beställning på väg från Go Big parts, vart 2 par skidor, ruta & en ljuddämpare, frakt 77$. Känns f ö r billigt..
det är inte för billigt, däremot tillkommer moms och tullavgift när du hämtar ut paketet ...

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Jag har en beställning på väg från Usa och undrar om ni som har erfarenhet av beställningar därifrån har någon uppskattning om hur lång tid det brukar ta.
Det sista jag har hört är att den har lämnat deras sorteringscentral i fredags och är på väg till destinationen.

Skickas med Usps kanske man ska tillägga.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.297
1.117
113
Stora Blåsjön
Har du sändningsnummret så kan du söka på det på posten.se när det har blivit registrerat i sverige. Men det brukar ta ca 1 vecka från att det är inlämnat i usa och när det kommer hem till dig.

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
1 vecka, låter bra det.
Med lite tur så kanske det dyker upp före helgen så att man kan börja plocka ihop skotern igen.
Lite OT..
Fast å andra sidan så är helgen uppbokad för att kapa sönder ett släp för att sänka det 18-20 cm...
Ett projekt jag inte lägger ut här för det är ett riktigt lågbudgetbygge långt ifrån de man ser här.. :)

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Helt otroligt, det gick snabbare att få hem delar från USA än från Yamaha i Gbg :) Beställde delar i helgen från USA...dessa delar gick i måndags därifrån och nu kan jag hämta dom idag på mitt poställe. I måndags ringde jag och beställde delar hos Yamaha här i Gbg...dom skall jag få nästa vecka tis-ons.