Skillnad mot Summit SP/T3/ X

Rotaxx

Välkänd medlem
2 apr 2008
466
2
18
Hej, kollar lite på dessa maskiner från -14 och nyare.

Vad exakt skiljer summit SP 800 motför T3 eller "summit X" från -14 och -15 och -16. Har förstått att T3 har en annan framvagn, något annat som skiljer?

Är elstart standard på någon av modellerna?
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
SP är en generellt simplare variant, hpg-dämpare ist för kyb tex.
X har dom dämparna och har sedan 2013 XM-chassie.
T3 kom 2015 med en uppdaterad framvagn, RAS2, och 3" (76mm) kammar.
Ingen elstart standard, bara på Freeride 2012-2017.
 

Rotaxx

Välkänd medlem
2 apr 2008
466
2
18
Okej, så det är alltså enbart dämparna som gör den lite simplare om jag förstått rätt? Är det samma bredd på de olika framvagnarna?
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Du skulle haft tag i en gammal line-up katalog för den årgången du är ute efter, står ju alltid specar längst bak där man lätt kan urskilja olikheter.
 

jani8

Välkänd medlem
31 maj 2012
194
1
18
byske
Har för mig att boggien på t3 är nerflyttad ,tror också variator setupen är olika. Även ljuddämparen är annars på t3 men nån får väl rätta mig om jag har fel.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Jag har både en Summit X 146" 2013 och en Summit t3 154" 2016. Som det står ovan så skiljer framvagn, kamhöjd, höjden på maskinen samt variatorkalibrering (någon skrev i en annan tråd att det var högre kompression i t3:an också, är osäker på detta dock).

T3:an är lite vingligare och man måste vara mer aktiv på den än den andra. Variatorkalibreringen är ettrigare och hela maskinen känns lite ettrigare. I helgen har jag kört 6-7 mil i varierat före från ren tö-snö till puder och det är inte jätteskilnad mellan dem vid myrsurf och skogskörning. Kan tänka mig att blir det riktigt djup snö (vi hade mellan 60-100 cm i helgen) och kanske framförallt riktigt lös snö så kanske det är större skillnad. Sambon som kör 146:an normalt tyckte att T3an var enklare på något sätt att köra, jag tycker tvärtom så det lär nog vara hugget som stucket.

Variatorkalibreringen är den stora skillnaden och det går ju lösa med ett variatorkit.