Skillnad mellan originalskidor och tex SLP PP?

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Tjo, sitter just nu skidor från en 600RR på min IQ440/600 och funderar på om skillnaden är stor mellan de och t.ex SLP PP, C&A; Slydogs osv? Körningen är huvudsakligen till fjälls med puder och opackad led. Men hemma blir det ju en hel del ledkörning också... Har läst runt men det finns bara folk som konstaterar att tredjepartsskidor är bra men inte hur stor skillnaden är mellan just just de och RR skidorna?

Kortfattat: Är det värt att byta fräsha RR skidor mot t.ex SLP?

Tänker inte kasta pengar på skotern då 600 konverteringen är prio 1 men är skillnaden väldigt stor ska det iaf övervägas...
 

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
jävligt bra fråga, jag har inköpt en rr och inte hunnit testa den så vill också veta om det är värt att byta nya rr skidor mot slp! Någon som vet?
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Jag gillade aldrig mina "RR" skidor så jag böt till C&A efter 10 minuters körning :)
 

summit 800ho

Välkänd medlem
25 sept 2007
538
0
16
Det inlägget du skickade var inte heller så givande. Om du har problem så kontakta forumets moderatorer isället för att gnälla i tråden.


Och nog skulle jag tro att det är ganska stor skillnad på originalskidorna och t.ex slp powder pro. Också är dom ju perfekta till dina körområden (lössnö/opackad led).
 

Metta

Välkänd medlem
26 sept 2004
426
0
16
Skellefteå
Jag anser att skillnaden är stor och att det är värt att satsa på, men vi vet ju aldrig hur du känner efter du bytt, du kanske inte alls känner någon större skillnad, beror på hur man kör, som vanligt.

Men det är klart att en bredare skida med hög(djupgående köl) går bättre i djupsnön och så även på leden.
Säljer du dina orginalskidor behöver det ju inte bli så dyrt heller, tar du hem från Usa kan du tillochmed tjäna på det med en gnutta tur.

Slydog, SLP PP, USI, C&A osv är alla bra skidor som alla slår orginalskidorna på fingrarna.
Tycke och smak handlar det om. Jag har kört med C&A och tycker att det är en bra och snygg skida.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Jag anser att skillnaden är stor och att det är värt att satsa på, men vi vet ju aldrig hur du känner efter du bytt, du kanske inte alls känner någon större skillnad, beror på hur man kör, som vanligt.

Men det är klart att en bredare skida med hög(djupgående köl) går bättre i djupsnön och så även på leden.
Säljer du dina orginalskidor behöver det ju inte bli så dyrt heller, tar du hem från Usa kan du tillochmed tjäna på det med en gnutta tur.

Slydog, SLP PP, USI, C&A osv är alla bra skidor som alla slår orginalskidorna på fingrarna.
Tycke och smak handlar det om. Jag har kört med C&A och tycker att det är en bra och snygg skida.
Tackar, men RR skidorna är ju förhållande breda de med vilket gör mig fundersam. Kanske ska nämna det också att skotern är nyköpt så jag har inte testat den med nuvarande skidorna. Tänkte att om det är tillräckligt stor skillnad är det lika bra att byta på en gång då jag ändå fixar inför vintern :)
Jag har ju faktiskt lyxen att en polare bygger en IQ med SLP PP skidor så jag kan alltid testa den när snön kommer.
Men han bygger dock en 1200cc trippel med 156" matta så jag misstänker att det blir svårt att bilda sig en vettig uppfattning utan att befinna sig i fjällen :argh:
Men ni som byter till C&A skidor, kan ni ange specifik modell?
 

Metta

Välkänd medlem
26 sept 2004
426
0
16
Skellefteå
Eftersom det är så lite pengar emellan för ett par eftermarknadsskidor så skulle jag byta iaf. Men nu är inte du jag så du kanske skulle vänta och prova din kompis maskin för att vara säker på att du inte gör något dumt =)

C&A "skär ner" olika mycket beroende på modell, gemensamt med dessa skidor är dock att dom har lång och rak köl, har man då ett par aggressiva styrstål på det så upplevs dom tungstyrda av många, detta märker man ju dock bara vid riktigt låga hastigheter.

SLP PP är mer rund i botten och upplevs mer lättstyrd men med bibehållet grepp.

SLP finns i en bredd (7") medans C&A har allt mellan 5-7,1/4" bredd.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Eftersom det är så lite pengar emellan för ett par eftermarknadsskidor så skulle jag byta iaf. Men nu är inte du jag så du kanske skulle vänta och prova din kompis maskin för att vara säker på att du inte gör något dumt =)

C&A "skär ner" olika mycket beroende på modell, gemensamt med dessa skidor är dock att dom har lång och rak köl, har man då ett par aggressiva styrstål på det så upplevs dom tungstyrda av många, detta märker man ju dock bara vid riktigt låga hastigheter.

SLP PP är mer rund i botten och upplevs mer lättstyrd men med bibehållet grepp.

SLP finns i en bredd (7") medans C&A har allt mellan 5-7,1/4" bredd.
Gör nog så att jag lägger ut RR skidorna och blir de sålda köper jag nog ett par SLP PP skidor...