Skillnad med Oversize rollers?

adv800

Aktiv medlem
13 sept 2013
93
2
8
Skellefteå
Hej! Är de någon som provat byta till oversizerullar utan att göra någon annan åtgärd?
Jag kör en 1200Renegade som efter att ha balanserat variatorn ville varva lite mer, lite för mycket speciellt i hög fart, ändrade klickern till 2:an och då blev de bra. Nu råkar jag ha Oversize rullar liggande diam 16,3mm mot original 15,7 så de skiljer 0,6 mm diam. 2 gram tyngre, 12g mot 10g original.
Den större diametern borde höja varven och den högre vikten i rullen sänka varven, Någon som har erfarenhet? (gissa kan jag göra själv ;-)
Har lite slitna rullar så därför känns det frestande att prova oversize, har även justerbara viktpinnar liggande, då blir den slutliga frågan, kommer jag att behöva lägga mer vikt i pinnarna eller fixar det sig med den ökade vikten i rullarna för att nå målet, "att kunna klicka tillbaka till 3:an och ha ett perfekt toppvarv..


Nu kommer jag nog kanske måste prova mig fram, men kan man gissa bra från början kanske man slipper ta loss variatorn flera gånger..
citat från hemsida, men där tror jag de menade att de var 1mm större rullar, vilket inte är sant i mitt fall:
The oversize rollers will raise your rpm's allowing you to run your clickers in a lower position. Having your clickers in a lower number keeps your ramp angle shallower for better acceleration. Lower clicker numbers also give you more usable numbers available for upward adjustment.
 

Patrik E

Välkänd medlem
12 feb 2008
380
1
16
Blir lite varvigare på lägre varv och trycker på bättre på högre varv.