Skillnad framkomlighet Swtichback edge och Iq chassi

Mack

Välkänd medlem
20 jul 2007
260
0
16
Sundsvall
Som rubriken låter. Jag har kört båda maskinerna vid olika tillfällen. Inte provat så mycket lössnöåkning (lek) med någon av dem. Någon här på forumet har säkert ägt bägge modellerna. Så hur mycket bättre är switchback med iq chassit i jämförelse med switchback edge chassit.
 

Strasse

Välkänd medlem
27 jul 2009
434
0
16
Gräsmyr
jag är rätt övertygad om att edgen är bättre i lössnö.... edgen har 365 okopplad RMK boggie medans IQ har 345 (?) kopplad boggie. många som säger att IQn inte är något speciellt i lössnö, medans edgen är känd för att gå bra snön
 

xltt

Välkänd medlem
1 jan 2000
127
0
16
Östersund / Åkersjön
Tror att bägge har 365 matta och att IQ switchback fick kopplad boggi -08, innan dess var det samma boggi som rmk.
Någon kan säkert rätta mig om jag minns fel...
 

Ockelbo300s

Välkänd medlem
1 jan 2000
140
0
16
Ockelbo
När det gäller Switchback med IQ chassiet så var de första årsmodellerna 06/07 med den okopplade 144"/365 boggien för att sedan bytas till kopplad 136 boggie. Jag har haft både Switchback 144" i IQ & Egde chassiet och båda gör bra i snö men behöver lite högra kamhöjd än original för att bli riktigt bra. IQ har bättre körställning och framvagn så jag skulle utan tvekan välja IQ med 144", däremot är jag inte lika säker på nyare IQ med 136 boggien då den inte alls är lika bra som den okopplade 144:an i snön. Då skulle jag hellre välja en RMK 600 med 144 matta, det är en kanonmaskin.
 

Mack

Välkänd medlem
20 jul 2007
260
0
16
Sundsvall
Klara besked, precis vad jag ville höra. Det lilla jag kört iq:n håller jag med om körställningen. Framvagnen har man kört för lite för att veta något om. Så enligt din mening är det bättre att lägga 10-20 tkr mer på iq chassit. Hur är motorn på iq 600 -06. Är det några kända fel eller något man bör titta på om man tittar på en sån maskin. Eller något man bör ändra på om man köper en sådan.
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Klara besked, precis vad jag ville höra. Det lilla jag kört iq:n håller jag med om körställningen. Framvagnen har man kört för lite för att veta något om. Så enligt din mening är det bättre att lägga 10-20 tkr mer på iq chassit. Hur är motorn på iq 600 -06. Är det några kända fel eller något man bör titta på om man tittar på en sån maskin. Eller något man bör ändra på om man köper en sådan.
Kolla att kedjehuslock, bränsletank och insugsgummin är utbytt på garanti från tillverkaren. Jag fick det fixat på min 06 när jag köpte den begagnad förra vintern, för det var inte gjort tidigare av nån anledning. Annars är denna 600 ansedd att vara mycket driftsäker. Har kört över 150 mil på den dyrare kevlarremmen och den rullar fortfarande. Lite törstig med förgasare, tar gärna 2,5-3,0l milen. Bytte till 44mm matta inför denna säsongen och det är stor skillnad mot original 32 mm.
 

Mack

Välkänd medlem
20 jul 2007
260
0
16
Sundsvall
Det lilla jag körde iq (med 32 matta) tyckte jag att den flöt på ganska bra i lössnön, men det tyckte jag även om edge chassit. Men det är alltså värt de extra tusenlapparna på en 44 matta? 2,5-3l milen är väl ändå ganska snällt med tanke på att det är en leksak vi pratar om.
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
IQ chassiet är ju många gånger bättre än edge chassiet. Inte bara pga körställningen utan även den högre å smalare buken som inte bromsar i snön och dom lite högre fotstegen. Jag har haft edge nåra år, kör nu IQ dock bara korta maskiner men jag upplever att jag leker å åker mera obehindrat i lössnön nu trots 32 ripsaw mot 38mm riktig matta på edgen. Har en 44 som ska på men har inte riktigt haft behovet eller tiden. Gillar inte ripsawmattan i lössnön, är som att äta soppa med gaffel. men det funkar trots meterdjup snö på myrarna
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Det lilla jag körde iq (med 32 matta) tyckte jag att den flöt på ganska bra i lössnön, men det tyckte jag även om edge chassit. Men det är alltså värt de extra tusenlapparna på en 44 matta? 2,5-3l milen är väl ändå ganska snällt med tanke på att det är en leksak vi pratar om.
IQ:N funkade bra med 32mm också, jag menar bara att om man ska ändra nåt så är det väl matta och skidor som har störst förbättringspotential, iaf om man ska ut i lössnön. Det är en bra skoter iaf tycker jag.
 

Mack

Välkänd medlem
20 jul 2007
260
0
16
Sundsvall
Ja då kanske man ska ut och leta ett bra iq exemplar nu när säsongen snart är slut. Kanske har man tur att få en till bra "slut på säsongen" pris.