Skidspårs 4-taktare

T

Tuomo

Jag behöver råd med vilken skoter som lämpar sig bäst,att köra med när man ska preparera och köra spår med till vanlig längskidspår? (obs flackt och inte specieltt backigt)
 

kråkan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Yamaha Viking III är helt klart driftsäker drar inte mycket soppa och med den nya boggien i 3:an så svänder den bra även med sladd.

Lycka till!
 

steffemelloydn1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
69
0
0
Piteå Sverige
Efterom det i dagens läge bara finns tre modeller på marknaden med fyrtaktare så borde det väl inte vara några större problem...

Yamaha RX-1 kan vi väl lägga åt sidan på en gång. Nog för att den säkert kan dra en sladd men den är nog inte tänkt som en arbetsmaskin. Sen återstår ju bara Arctics 4-stroke och Polaris Forester (hette den väl?). Har för mig att polarisen fick svidande kritik när den visades för pressen förra vintern. "Ett hafsverk!" tror jag det var dom sade om den. Återstår gör bara AC:en.

Nu kommer väl både Ski-Doo och Lynx med sina V1000 efter jul - ska bli kul att titta närmare på dom...

.___
/ __\
\__ \
/___/teffe´Me´Lloyd´n
-------------------------
Ski-Doo Grand Touring
 

Boggen

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
Jag var ute i helgen och testade A C s
4 t bearcat med både sladd och spåragg
bättre dragare får man leta efter
funkar super med deras variator mjuk i starten och STARK som bara den

drog ca 1.2 - 1.3 l/mil med sladd

Sen att den går fint att åka led med e
ingen nackdel heller när man bara vill åka.
 
T

Tuomo

Jag tackar så mycket för hjälpen o tipsen,Articen låter intressant,återkommer när vi här i Finspångs Kommun har bestämt oss...
 
M

Matti

Arcticen är fin att dra med. Vi har skaffat en till skoterklubben i Hedeviken. Den är dock rätt tung och kan lätt gräva ner sig i lössnö, delvis pga det kraftiga vridet direkt efter variatortillslaget. På led är det dock en svårslagen dragare.

Lynx har ju oxå en intressant 4-taktare till denna säsong. Ranger 4-tec: långbandare (396) men smalt (38cm). Deras motor är mycket starkare än Arctics (80hk jämfört med 53hk). Kanske drar den då mer soppa????

mvh / Matti
 
T

Tuomo

Vi är inne på lynxen oxå p,g,a att vi nu har 2 lynxar som säkert gynnar oss om vi byter in dom,Örebro är närmaste försäljare.Måste dit och provköra,(KUL)återkommer med information efter nyår.GOD JUL o GOTT NYTT ÅR.