Skidres

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
Härliga ideèr, jag ÄLSKAR när skidorna lämnar vår härliga jod
Kapa remmen som sitter längst fram på boggien (balata remmen) och spänn upp främre dämparen så mycket att det värker i dina händer (efter verktyget). :D
NÄÄ jag bara skojar, men släpp på remmen, så den blir längre, DET gör SUSEN :)
För vem vill ha skidorna i backen :confused: Kan väl inte finnas någon med såååå galna ideèr :)
MXZ älskar att gå på bakrullen... :D
 

zzip

Aktiv medlem
29 jan 2006
62
0
6
malung
följd fråga

Har samma "problem" på min renegade 800 rev -04
Det bör väl vara samma åtgärder som jag kan göra på min då?
 

renegade 1000

Aktiv medlem
22 jan 2006
82
0
6
norrland
renegade 800

Renegade 800.Har du borrat om boggien nått eller har du den i orginal utförande??du måste sänka boggien fram på din maskin.Om du tar ner boggien o tittar på insidan av fästet fram så ser du var du ska borra.har du INTE GJORT det så har du förmodligen väldiga problem med fästet.prova att borra om den o du KOMMER O MÄRKA en GRYM skillnad.(Jag lovar dig att du får en helt ny skoter).
 

^suddis^

Välkänd medlem
3 feb 2006
346
0
16
Ojbojn
äh jag har ju sålt min boggi så kan inte kålla. men det är två stag som går från boggihjulens axel längst fram och upp till nån axel vet inte vilken
 

zzip

Aktiv medlem
29 jan 2006
62
0
6
malung
skruvat o klart

renegade 1000 skrev:
Renegade 800.Har du borrat om boggien nått eller har du den i orginal utförande??du måste sänka boggien fram på din maskin.Om du tar ner boggien o tittar på insidan av fästet fram så ser du var du ska borra.har du INTE GJORT det så har du förmodligen väldiga problem med fästet.prova att borra om den o du KOMMER O MÄRKA en GRYM skillnad.(Jag lovar dig att du får en helt ny skoter).
Har gjort som du sa o visst blev det skillnad men jag han tyvärr inte köra så mycket idag.
men jag har läst någonstan att renegaden ska ha en så kallad kopladboogi så den inte ska resa sej vad e detta för påhitt... vad e en kopladboogie
 

Xeon

Välkänd medlem
25 okt 2004
216
0
16
har hört att man kan köra av mattan om man släpper på balata remmen för mycket eller tar bort den helt.. kanske va ett extremfall med ruskigt dålig matta?
nån som vet hur de är på Rev 440 -03 med skidres ? är intresserad av att köpa den , men vill ju kunna få på res ;) vem vill inte det?
 
F

Fredrikkoraudi

Sitter å skrattar åt alla här... ingen verkar kunna nått :)

Såhär fungerar det...

Alla skotrar har en sk "Balatarem" eller "Stopprem" i boggien... den/dom sitter nästan längst fram i boggien å ser ut som ett läderbälte.. INGET snöre.. denna går att ställa in som man vill ha det.. ju MERA spänd den är, ju mindre res blir det o ju mera man släpper på den ju mera reser skotern sig...

Skidoo å Polaris vet jag att om man vrider med en 17s nyckel på en mutter så ser man att en plåtbit flyttar sig uppåt och att remmen blir slakare...

man ska _INTE_ observera _INTE_ kapa remmen... då kan 2 saker hända..

1. Matta o kylarna kommer att flyga igenom dynan

2. Dämparna kommer att slitas isär, inte tryckas ihop utan SLITAS isär o de är ju billigt o bra, eller hur?



Sedan så ska man ha så LÅGT skidtryck som möjligt.. det ställer man in genom att sätta den FRÄMRE boggiedämparen (Oftast en jättefet dämpare) så HÅRT som möjligt.. Gör följande:

1. Höj upp skotern så mattan inte rör i marken

2. Lokalisera den/dom dämparna som sitter LÄNGST fram i boggien.. o ställ in dom på hårdaste


Sådär, nu har du så lite skidtryck o släpp balatarem, NU ska det kännas skillnad!

Observera att biverkningarna av detta kommer betyda att skotern kommer att bli svårare att gasa sig ur en kurva med!

/F
 

Jeppe W

Välkänd medlem
9 jan 2006
106
0
6
51
Sundsvall
Jepp, kan intyga att kurvor blir spännande när man ställt in skotern för skidres...ställde därför om åt motsatt håll och vips -har man en dragster...så för min del är skidorna på jorden!
 

BaadBoooy

Medlem
1 dec 2005
38
0
1
Kiruna
Fredrikkoraudi skrev:
Sitter å skrattar åt alla här... ingen verkar kunna nått :)

Såhär fungerar det...

Alla skotrar har en sk "Balatarem" eller "Stopprem" i boggien... den/dom sitter nästan längst fram i boggien å ser ut som ett läderbälte.. INGET snöre.. denna går att ställa in som man vill ha det.. ju MERA spänd den är, ju mindre res blir det o ju mera man släpper på den ju mera reser skotern sig...

Skidoo å Polaris vet jag att om man vrider med en 17s nyckel på en mutter så ser man att en plåtbit flyttar sig uppåt och att remmen blir slakare...

man ska _INTE_ observera _INTE_ kapa remmen... då kan 2 saker hända..

1. Matta o kylarna kommer att flyga igenom dynan

2. Dämparna kommer att slitas isär, inte tryckas ihop utan SLITAS isär o de är ju billigt o bra, eller hur?



Sedan så ska man ha så LÅGT skidtryck som möjligt.. det ställer man in genom att sätta den FRÄMRE boggiedämparen (Oftast en jättefet dämpare) så HÅRT som möjligt.. Gör följande:

1. Höj upp skotern så mattan inte rör i marken

2. Lokalisera den/dom dämparna som sitter LÄNGST fram i boggien.. o ställ in dom på hårdaste


Sådär, nu har du så lite skidtryck o släpp balatarem, NU ska det kännas skillnad!

Observera att biverkningarna av detta kommer betyda att skotern kommer att bli svårare att gasa sig ur en kurva med!

/F
Kan de hända nått om man spänner balataremen för hårt ?
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Fredrikkoraudi skrev:
Skidoo å Polaris vet jag att om man vrider med en 17s nyckel på en mutter så ser man att en plåtbit flyttar sig uppåt och att remmen blir slakare...

man ska _INTE_ observera _INTE_ kapa remmen... då kan 2 saker hända..

1. Matta o kylarna kommer att flyga igenom dynan

2. Dämparna kommer att slitas isär, inte tryckas ihop utan SLITAS isär o de är ju billigt o bra, eller hur?



Sedan så ska man ha så LÅGT skidtryck som möjligt.. det ställer man in genom att sätta den FRÄMRE boggiedämparen (Oftast en jättefet dämpare) så HÅRT som möjligt.. Gör följande:

1. Höj upp skotern så mattan inte rör i marken

2. Lokalisera den/dom dämparna som sitter LÄNGST fram i boggien.. o ställ in dom på hårdaste


/F
Min tur att skratta lite då eller... är det nu dämparen eller fjädern killen ska spänna för att få lägre skidtryck? :D Och varför ska han ha så lågt skidtryck som möjligt, blir ju livsfarligt i kurvorna.
Sen har ju den här skotern, Renegade, en kopplad boggie som skrevs ovan. Det sitter alltså stag i bakre saxen som motverkar att endast bakre delen av boggin trycks ner, vilket normalt händer när man får "skidlyft" eller åker på rullen. Vad som händer är alltså att den främre saxen också kopplas in, varpå framänden av skotern trycks ner. Dessa stag går att modifiera för lite mer skidlyft, eller tas bort för att få en helt okörbar maskin.
 

matzin

Aktiv medlem
1 jan 2006
62
0
6
finland korsholm
Nej Nej

på min formula 500 -97 bytte jag matta på i fjol . och efter 50mil gick boggit av !!!!!!
felet var att balatorrmmarn inte var tillräkligt spända. (den gorde enårma skidres)!
 
F

Fredrikkoraudi

lars skrev:
Min tur att skratta lite då eller... är det nu dämparen eller fjädern killen ska spänna för att få lägre skidtryck? :D Och varför ska han ha så lågt skidtryck som möjligt, blir ju livsfarligt i kurvorna.
Sen har ju den här skotern, Renegade, en kopplad boggie som skrevs ovan. Det sitter alltså stag i bakre saxen som motverkar att endast bakre delen av boggin trycks ner, vilket normalt händer när man får "skidlyft" eller åker på rullen. Vad som händer är alltså att den främre saxen också kopplas in, varpå framänden av skotern trycks ner. Dessa stag går att modifiera för lite mer skidlyft, eller tas bort för att få en helt okörbar maskin.
Skratta på du, det jag sa var ju helt fakta, påpeka gärna vad som är fel?

Självklart främre FJÄDERN som ska spännas så hårt som möjligt = Minsta möjliga skidtryck

PMa gärna för vidare disskution