Skidres / Skidlyft Renegade 07

Kardiologen

Medlem
27 sept 2004
14
0
1
Norrbotten
Har sökt på diverse forum men inte hittat hur fanken man får upp plasten mot himmlen på skotran min. Såg Lynchen (kortis visserligen) här på forumet (videoklippet) som reste sig tills föraren slog av - verkade hur skoj som helst men inte f.n lyckades jag ens i storpucklad uppförsbacke (OBS brant !!! (fd Summitägare x 2)). Vet att det är jättebra med mattan i backen och allt det där men vem får inte nackhårsres av ett redigt skidlyft på flatan (OBS passerat 30 för länge sen... men i skotergebitet är vi alla glada, (ansvarsfulla) nyfikna och lekfulla barn).

Efterfrågar enkla metoder för att locka frun till byxtvätt utan nya borrhål i bandtunneln el dyl.

PS hur var Ledens maskin konfigurerad för de (till synes) roliga lyften som visas i "Lynx RC 800 2007"?

Tacksvam för svar som INTE inehåller ideèr om kapade ballataremmar, nya borrhål eller fotplaceringar.
 

r-dish

Välkänd medlem
9 feb 2005
172
0
6
LULEÅ
ta bort stoppklossarna i boggien bara så ska den nog resa, vet inte riktigt om de går att ta bort dom utan att saxen tar i vändhjulen men de kan du ju kolla själv.
 

Iceman

Välkänd medlem
1 okt 2005
110
0
6
vasselhyttan 3162
Precis!
KAPA remmen kan jag väl hålla med om är lite väl drastiskt :rolleyes:
Måste väl finnas förborrade hål i den..Gör mycket bara att släppa på spänningen skulle jag tro.
 

GLS

Välkänd medlem
13 dec 2005
572
0
16
Och vad mer exakt betyder okopplad?
Inte så insatt i det ämnet men en okopplad boggie genererar mest viktförskjutning. Det finns en tråd (Fjädringssystem teori och koppling, heter den) ang. mer och mindre kopplade samt okopplade boggies med bilder på snowriders forum.
 

renegade 1000

Aktiv medlem
22 jan 2006
82
0
6
norrland
Tjenare.Jag kan säga att du INTE ska släppa efter remmen utan att du tar 2st 8:ans nycklar o tar bort gummikudden som sitter längst bak(som plastklackarna tar emot när den kopplar ihop).ta sen en bågfil el dyl o kapar bort 10-13mm av aluminium skenan o sen sätter du dit gummikudden igen o märker med en penna var d nya hålet ska vara.Borra med en 5mm borr,sätt dit kuddarna igen o sen spänner du på FRÄMRE BOGGIEDÄMPAREN ganska mycket(har själv spännt fjädern så att de är kvar ungefär 1cm av gängerna) o sen far du ut o LEKER.Kan lova dig att d blir skillnad.personligen tycker jag att d vart en HELT ANNAN SKOTER att köra,MYCKET TREVLIGARE att köra när du kan lätta framändan om man vill:)
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Pauli Pippola boggin i nya Lynxarna har väl nästan lika mycket viktförskjutning som gamla hederliga Arcticar från senare halvan 90-talet. Köp en Thundercat från -99 edyl, då kan du åka på rulle tills soppan tar slut :p ;) Arctic har av tradition alltid byggt boggisystem med mycket viktförskjutning. Ski-Doo (ffa REV-modeller) och Yamaha är väl de tillverkare på senare år som haft mest koppling i sina boggisystem och därmed håller skidorna i backen. Till för några år sedan var detta vad marknaden efterfrågade (läs USA med sina släta leder) men på sista åren har det svängt från trenden med "ledlok" till skotrar som är lite mer "freestyle" i köregenskaperna. Tipsen ovan från "Renegade 1000" är jättebra för att få det mesta av "skidlyft-egenskaper" till just din maskin :)

mvh / Matti
 

Kardiologen

Medlem
27 sept 2004
14
0
1
Norrbotten
Tack för alla tips - har varit och jobbat en längre tid nu men ska pröva mig fram så fort jag har tid.

Återkommer (förhoppningsvis) med erfarenheter.
 

renegade 1000

Aktiv medlem
22 jan 2006
82
0
6
norrland
Hur har d gått för dig??Man börjar ju undra om du sålt skotern:) eller om du gett upp:)....Var bara nyfiken att höra om du provat skruva i den o fått upp skidorna eller???
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Går det göra likadant på en 500ss? ifall det går, vars sitter den där gummiklossen? Vill också känna på go'res på flatbacken ;D
 

karlake

Medlem
1 jan 2000
38
0
1
Lulä
På Renegaden går det ju att ställa hur mycket kopplad boggien ska vara. Vrid på klossen som går emot gummiklossarna som sitter på boggieskenorna. Det är fyra lägen på klossen.
 

Kardiologen

Medlem
27 sept 2004
14
0
1
Norrbotten
Ursäkta att det tagit tid.

Har testat det mesta nu (utom att borra nya hål i boggin). Fått mer skidlyft men till priset av att skotern inte går att styra när det går undan på hårt underlag - ökar då förspänningen på framfjädrarna och vips går den inte att brya ner skotern utan att få hjärtinfarkt. Jag är tillbaks på ruta noll och kommit fram till att orginalinställningen inte var så tokig iallafall.
Skidlyft får jag ju ändå - finns inte en hängdriva kvar i sikte där jag kört. :D
 

storthus

Välkänd medlem
8 aug 2006
272
0
16
Funäsdalen
Har då inga problem att få min renegade att lyfta, ha på ett variator kit, så behöver du inte meka något me boggien alls.