Skidres på 1000 sdi?

skalmansbror

Medlem
21 feb 2012
16
0
1
Karlskoga
Inser att många är trötta på detta ämne, men då jag just införskaffat en -06a och fått uppfattningen att den inte vill resa, tänkte jag fördriva tiden fram till snön med att göra vad jag kan alla fall. Eller är det bara att lägga ner? Den är nyrenoverad och har 175hk och 44matta 345. Väldigt tacksam för svar från någon med erfarenhet av denna maskin. Är medveten om dom vanliga åtgärderna man kan göra, men räcker det? är nyfiken på hur just den här maskinen beter sig. Tacksam för svar!
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Det är nog din boggi som är problemet. Kratfen finns ju lätt där iaf. Men renegaden har ju en speciell boggie inte direkt perfekt för ditt ändamål.
 

Patrik E

Välkänd medlem
12 feb 2008
380
1
16
Ja du
Får du inte en renegade 1000 att resa sittande som vanligt på sadeln så är det nåt fel på den.
Jag har en MachZ-07 som är förlängd och det har då aldrig varit nåt problem att lyfta skidorna i fart.
Om du tycker att renegaden blir för sur så kan du köpa min 1240 och stoppa i, då går det bra att resa.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Patrik, de betvivlar jag.
hade den betett sig så hade du inte behövt 240 extra kubik.

jag antar att vad skalmans brorsa vill är att köra på bakrullen inte bara få skidorna att lyfta?
renegade boggien är inte något som enkelt lyfter på skidorna, nära på oavsett effekt.
 

Patrik E

Välkänd medlem
12 feb 2008
380
1
16
Går den som den ska och har vettiga variatorgrejor så reser dom utmärkt.
dom extra kubiken gjorde ju susen men det behövs inte för att resa.
Jag hade hemma en renegade 1000-06 i vintras som jag pillade lite i, den gick redigt högt i starterna.
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Kan du då inte dela med dig hur du pillade så du fick renegaden att gå på rullen så hjälper du säkert flera här på forumet i framtiden via sökfunktionen.
Det är väl rätt vanligt att gade-ägare släpper på balataremmen för att få skidres men ett balatares är inte samma som att köra på rullen.
 

Patrik E

Välkänd medlem
12 feb 2008
380
1
16
BRP satte inte direkt dit den bästa variatorbestyckningen i RT1000, latare än allt och slirar rem som fan i fart.
Den jag hade hemma rattade jag till boondockern och variatorn på, den hade Crankshoprör.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Å ena sidan är Renegade är inte samma sak som en förängd MXZ, inte alls samma boggie princip.
Å andra sidan är en helt vanlig RT 1000 inte samma sak som en RT1000 med ordenlig variatorsetup, eller en med pipor för den delen. Boondocker dessutom, bör väll nästan kunna ligga nära på 200 hk då va?
 

Patrik E

Välkänd medlem
12 feb 2008
380
1
16
Alla som har en RT1000 torde väl ha bytt variatorgrejor, annars har dom ju svultit ihjäl pga remkontot.
Det finns flera modeller av Crankshoprör till dom, dom bästa är dom med grov stinger och Trailburk.
Sen verkar det bli väldigt varierande resultat mellan olika skotrar, ca 185hk
 

skalmansbror

Medlem
21 feb 2012
16
0
1
Karlskoga
Då jag har brist på erfarenhet av denna maskin inför vintern, skulle jag verkligen uppskatta tips om variatorsetupen. Vilka prylar ska jag mecka dit för bästa resultat? Har ju även fått uppfattningen om att den inte är den bästa. Har hellre ett riktigt vasst stick i skotern än topphastighet. fler förbättringar? Nån som har pipor att sälja? Behöver ju inte nödvändigtvis gå på rullen, men ett ordentligt lyft vore ju trevligt allafall. Är inte intresserad av balatalyft, utan lyft på ett korrekt vis! Tackar för delgiven erfarenhet!
 

Patrik E

Välkänd medlem
12 feb 2008
380
1
16
BRPs 414 lite avslipad ramp på slutet, 250-380,ca 7 grams pinne om man använder stålarmar, 44-26 helix, blå-gul Godwin funkar skapligt med 29-49 drevning.
STS armar funkar kanon.
XTX remmar.
Låt nån som fattar sig på 995an titta över avgasportar mm, inte många handlare gör det tyvärr.
Jag har alltid använt Midmappen, betydligt bättre orr med den men man bör boondockra in lite bränsle på mellan även med originalpipan .
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
BRPs 414 lite avslipad ramp på slutet, 250-380,ca 7 grams pinne om man använder stålarmar, 44-26 helix, blå-gul Godwin funkar skapligt med 29-49 drevning.
STS armar funkar kanon.
XTX remmar.
Låt nån som fattar sig på 995an titta över avgasportar mm, inte många handlare gör det tyvärr.
Jag har alltid använt Midmappen, betydligt bättre orr med den men man bör boondockra in lite bränsle på mellan även med originalpipan .
1240 det måste ju vara ett manligt vrid. Jag hade en -05 i många år och den fick ju prova på det mesta i variator väg. Primären var nog lös minst 100gånger! En go vän hade en likadan som vi körde crank tvinn pipes med deras slut burk. Gick otroligt bra men som regel i topp fart tester så slog den av! Vi hade dobeck fuel kontroll. Om det nu hade med saken att göra.
 

Patrik E

Välkänd medlem
12 feb 2008
380
1
16
Tja remmarna tycker då inte om vridet, det går inte få sekundären att inte slira så det har inte gått att mata på allt motorn orkar.
Nu blir det Micro Belmont 4 arm och hyperlite sekundär, då borde det funka bättre.
 

DaGmarDasK

Välkänd medlem
11 apr 2010
564
1
18
falun
min farbror hade en 06 a som han köpte ny men tyckte den gick kasst så han stoppa i ett cudney variatorkitt, det var precis rätt för den skotern då reste den på sig hur lätt som helst. nu han jag inte prova så mycket då han sålde den förra året men accet var bland det värsta jag vart med om:p
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Tja remmarna tycker då inte om vridet, det går inte få sekundären att inte slira så det har inte gått att mata på allt motorn orkar.
Nu blir det Micro Belmont 4 arm och hyperlite sekundär, då borde det funka bättre.
Nu finns det en 6 arms Billet TRA som vi ligger bakom och kommer ligga runt 8000:- sek. Jag får hem en sådan snart. Jag ska köra den på en 1200 Turbo 250hk. Ska börja med mindre laddtryck först och sedan trycka på mer. Den kan man köra med 3 alt 4 eller 6 armar ramper. Om du går in på Facebook BergdahlLundberg Racing så finns det bilder på den.

När man kör med 4 eller 6 armar kan man köra med olika vikt på två eller tre armar alt köra på olika C# på samma sätt. ska bli spännande. Även prostockern kommer att få känna på den.