Skidoo variator släpper vid burkning samt hög oljeförbrukning

mediapimp

Välkänd medlem
21 okt 2010
260
0
16
Någon mer som har erfarenhet av att variatorn släpper remmen när man burkar till vänster?

Själv har jag en summit 06 men det måste vara fler modeller som har samma problem?

kan man göra något åt det?

Något mer jag märkt är att det går åt mycket olja, har hört talas om folk som vridit ner matningen men att motorn då skurit, tips?
 

Kawaingo

Välkänd medlem
3 nov 2004
235
0
16
Sandviken
Det låter som du får in snö på variatorn då slirar den ju såklart. Haru moddat nå extra kylning till den eller nåt?
 
R

RevMan

jag har varit med om det ett par gånger, satte tillbaka plastskyddet över variatorerna när det var pudersnö. jag satte popmuttrar i aluplåten så det skulle vara lätt att ta bort ock sätta dit skyddet. budgetallternativet är en bit silvertejp över hålet i sidokåpan, det är där det kommer in snö.

Ta reda på exakt hur många %olja den tar per liter bensin innan du börjar fingra på oljepumpen. kör upp minst 2 hela tankar bensin för att få ett lämpligt mätvärde, tanka alltid på samma bensinpump för att vara säker på bränsleförbrukningen.
 

exlime

Välkänd medlem
22 jan 2010
234
0
16
Jag har samma problem men bara när jag kör saktare. Gissar att det trycks in snö i hålet som finns i vänstra sidokåpan. Ska täppa till det med mesh så får man se om det fungerar bättre då!
 

mediapimp

Välkänd medlem
21 okt 2010
260
0
16
tack för alla tips. måste vara dryg och säga att jag inte tror att det kommer in snö utan snarare att det är något fel på variatorn. men jag ska helt klart prova att täppa för insuget och se om det blir någon skillnad. tack RevMan för oljetipset. Jag ska föra statestik på tankningarna! Måste bara hitta a-armar samt oljetank som gick sönder efter påhälsning av en stubbe i söndags.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Det är hålet som snön kommer in i är öppet rakt in i variatorn så oroa dej inte att något är fel. var exakt samma på min så jag tog bara vanligt galler som man har i grillen på sportbilar. och limmade fast på insidan kåpan. alltså ganska grovt galler så det släpper igenom mycket luft men bromsrar ändå snön.

Jag har alldrig fått snö på remmen efter det =)

Jag rekomenderar ej mesh tyg där för det är skit bra som luftfilter och ev bygga extra ventelation men att täcka över befintliga ventelationshål så stryper du luft flödet rejält. Nu tänker nog många jag är dum i huvet men håll en bit mesh sträckt och blås med munnen och känn hur mycket vind ni känner på baksidan?

Angående oljan så drar dom mycket olja. det gör alla motorerna. tänk också på att du har olja till vevaxeln/vattenpumpen där det kan läka. då kanske du får en felande bild av förbrukningen. alltså om motorn tar 3% och 3% läker ut i veven =6% total förbrukning så ställer du ned oljepumpen -3% för den bör dra ungefär 3% det då har du 0% smörjning till cylindrarna

Lycka till!
 

mediapimp

Välkänd medlem
21 okt 2010
260
0
16
Tack så hemskt mkt för tipset "Brygg"!
Jävligt svårt att veta vad man ska göra åt saker man inte vågar skruva med.
har du nå tips vart jag kan leta oljeläckaget?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Börja med att kolla så armen på oljepumpen fjädrar tillbaks till utgångsläget. finns ett streck på armen som ska stå mitt för en litet rörpinne som sticker ut ur pumpen.
Tyvär drar dessa motorer mycket olja ca 3-4 procent vad jag kommit fram till. så drar den inte mer än det är det nog inget fel för det drar mina kompisars 600ho också som köpt dom splitter nya så dom är det nog inget fel på kan man ju hoppas =)

Kan skicka bilder på snö gallret om du inte förstår hur jag menar =)
 

mediapimp

Välkänd medlem
21 okt 2010
260
0
16
i got it! =)

nu är det prio att få tag i en oljetank bara. då kanske man ser pumpen bättre också.

vet ni någon som har en oljetank som passar summit 800 -06 så säg till =)