skidoo variator rem

felleboy511

Välkänd medlem
23 sept 2012
114
0
6
piteå
Hej, jag har bytt rem på min skoter och den vill som driva framåt, inte mycket men lite, remmen är ungefär i samma "höjd" på variatorn som den gamla remmen var. Den vill även tjuta lite grann just vid inslags varvet inte annars. Har läst lite på forumet om att man kan schimsa ut skivorna på variatorn men förstod inte riktigt hur man ska gå tillväga med detta så om någon vet så skriv gärna.

Och förresten är det en skidoo rev 500ss
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Om det inte nöter till sig så får du justera remspänningen på sekundären. Lossa de tre bultarna som håller "skivan" som ligger under bultarna och vrid ner det en siffra. Det är väl graderat 1 till 6
 

felleboy511

Välkänd medlem
23 sept 2012
114
0
6
piteå
Okej, den där skivan som är graderad är bortplockad av föregående ägare, finns det något annat sätta att se år villket håll man ska vrida den? okej så får jag köra in den och se sen:)
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Graderingen sitter ju på variatorn medans den "stigande" ringen under bultarna bara har ett hack som skall peka på siffrorna. Och som alltid i sverige läser vi från vänster till höger så ett är till vänster och sex till höger.
 

felleboy511

Välkänd medlem
23 sept 2012
114
0
6
piteå
Men det är den stigande ringen med bara ett hack som är borttagen! vet ju självklart att jag ska vrida ner den men då själva plattan med ett hack är borta så vart det svårare att veta villket håll. :)
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Och det är ju plattan med hacket som är olika tjock beroende på vilken siffra den vrids mot så har du inte den kan du vrida åt vilket håll du vill. Inget kommer hända.
 

felleboy511

Välkänd medlem
23 sept 2012
114
0
6
piteå
Nu har jag kört med remmen i ca 7 mil men det är fortfarande samma sak som händer dvs den driver frammåt och den gnisslar då remmen blir varm, finns det något att göra? :)
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Kan du inte fota din variator? Hade vart intressant att se hur förra ägaren löst det när han monterat utan skivan.
 

DaGmarDasK

Välkänd medlem
11 apr 2010
564
1
18
falun
åhåhåå här har vi en som har samma problem som jag har med samma maskin, justera isär skivorna så remmen kommer längre in på sekundärvariatorn så ska den sluta driva frammåt.
vinandet som uppstår vid inslagsvarv har jag inte lyckats få bort så jag tänker prova att göra min sekundär flytande då jag misstänker att den inte är linjerad som den ska.
återkommer hur det går när jag fått delarna
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Det är ju just det som är problemet för killen att justera remspänningen när spännringen är bortplockad.
Prova stoppa nån bricka bakom de tre bultarna. Logiskt sett ska det inte göra nån skillnad men det kostar ju inget att prova.

Sen dagmardask: Är det inte lika bra att se till att det linjerar som det ska innan du sätter bussning för sekundären? Skadaraaldrig att ha variatorerna linjerade.
 

Macke3

Aktiv medlem
10 feb 2008
52
0
1
Luleå
Hej! Pröva sätt någon/några brickor som föregående skrev (om du vill ha upp remmen i variatorn)funkar inte det eller att du vill att den kommer längre ner i variatorn, vilket jag tror du måste göra. Borde det väl funka med en lite lite längre bultar?! Hoppas du får till det iaf.