Jag snackar om plastbeslag under skidorna som är 21 cm breda = skotern flyter bättre på snön.
Enligt trafikverkets register; Motoreffekt, kw: 28,0 = 38 hp.
Min safari har fått vara med om det mesta...
Jag ska berätta om en smått osannolik drag-historia som hände under påsken -07 (tror jag det var); Vi hade byggt ett golv på en timmerdoningen till skotern... vi hade bultat fast en soffa på denna och även en låda med bilbatteri och sterio. Utöver detta hade vi en installerat 2 högtalare och ett vindskydd längst fram på ekipaget.
Vi kör runt med denna partysoffa utan nåra bekymmer på kortare utflykter under dagarna runt påsken... Både med Safarin som dragare och med en 5900a.
Så en kväll får vi för oss att ta en sväng till en stuga mitt i skogen som ett par
polare hade hyrt. Det var en tur över ett par mindre sjöar och ett par kilometer på skoterled.
Iallafall bestämmer vi att Safarin ska vara draghäst och att 5900an ska få en lång natts vila efter att ha kört hela dagen.

När vi klätt på oss inser vi att det kommer inte rymmas. Vi var för fasen 11 personer! Skotern tog normalt 2 och soffan max 4. Så vad ska vi göra med resterande 5? Lämna dem? det är ju OTÄNKBART!
Vi klämmer in 7 pers på soffan (siffande, liggande och fastklämda!), 2 sittande på skotern och 1 som står på varje sida om skotern och håller i sig.
På ett enda ställe var vi tvungna att lasta av folket och det var i en lite brantare uppförsbacke som var för lång

Mindre backar, över vägar, efter guppig led, över sjöar gick som på dans!
Den fick jobba men tog oss dit vi skulle och hem igen!
Det är ju ingen racer, men den funkade för de behov jag hade då. Man ska inte underskatta den iaf!