skidoo safari ombygnad.

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
Hej! jag är ny på detta forum så jag är inte säker om jag gör rätt. men jag har allafall en skidoo safari deluxe3 1993 med en rotax 377 FC. jag undrar om man får plats med en större motor? eller om man kan trima lite på den ja har eller om ett byte är att föredra?
och jag tänkte höja den då man kör fast för minsta lilla:( hur gör man då?

big_c_tyner

Välkänd medlem
6 dec 2005
697
0
16
storsjö
du kan ju stoppa ner en rotax 503. men det är ju lite jobb. tror de blir svårt att trimma så att de ska bli någon märkbar effekt höjjning. om du ska höjja den så måste du om jag minns rätt fixa nya fästen som går ner längre under chassie kanten, bäst tror jag att de vore om du byter skoter för det är ganske mycke jobb både att höjja skotern ock att byta motor.

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
jaha ja då får de vara som det är då :) kanske pilla lite på motorn framöver sommaren :D men ungefär hur många hästar är det i dom? och hur fort sksa dom kunna gå? jag har fått upp den i 70 :(

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
allså oim jag får tag på en 503 så är de inte så mkt pyssel? va är de för grejer som sak fixas då?

Plupp

Välkänd medlem
17 feb 2010
100
0
6
Piteå
Jag ska höjja min Safari nån gång under sommaren när man får tid.
Ta gärna å posta lite bilder på din höjning å berätta hur det blev/saker att tänka på. :) Jag tycker däremot inte att man kör fast så mkt med dom... dock har jag 21cm lappskidor på min :p
Det är ju en lite annan körstil än med prox2an, men jag tycker det är bra bär i den, även om den är kort...

big_c_tyner

Välkänd medlem
6 dec 2005
697
0
16
storsjö
det passar ju att bara lyfta ur motorn och i med en 503a. sen vet ja inte om du måste byta förgasare å ljuddämpare för att den ska gå bra. min 377 som jag hade i en scandik 2 -92 toppade 95km/h enligt mätaren. tips är ju bredare skidor så borde den ta sig lite bättre. kolla på registrerings beviset hur många kw den är på och multiplicera med 1,36 så får du ut hur många hp den har.

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
21cm vad för något? :p det sår inte hur många KW eller hp den är på. om tryck fjädern blir rostig och sned, då ska dom bytas va?

Plupp

Välkänd medlem
17 feb 2010
100
0
6
Piteå
Jag snackar om plastbeslag under skidorna som är 21 cm breda = skotern flyter bättre på snön.
Enligt trafikverkets register; Motoreffekt, kw: 28,0 = 38 hp.

Min safari har fått vara med om det mesta...
Jag ska berätta om en smått osannolik drag-historia som hände under påsken -07 (tror jag det var); Vi hade byggt ett golv på en timmerdoningen till skotern... vi hade bultat fast en soffa på denna och även en låda med bilbatteri och sterio. Utöver detta hade vi en installerat 2 högtalare och ett vindskydd längst fram på ekipaget.
Vi kör runt med denna partysoffa utan nåra bekymmer på kortare utflykter under dagarna runt påsken... Både med Safarin som dragare och med en 5900a.
Så en kväll får vi för oss att ta en sväng till en stuga mitt i skogen som ett par
polare hade hyrt. Det var en tur över ett par mindre sjöar och ett par kilometer på skoterled.
Iallafall bestämmer vi att Safarin ska vara draghäst och att 5900an ska få en lång natts vila efter att ha kört hela dagen. :)
När vi klätt på oss inser vi att det kommer inte rymmas. Vi var för fasen 11 personer! Skotern tog normalt 2 och soffan max 4. Så vad ska vi göra med resterande 5? Lämna dem? det är ju OTÄNKBART!
Vi klämmer in 7 pers på soffan (siffande, liggande och fastklämda!), 2 sittande på skotern och 1 som står på varje sida om skotern och håller i sig. ;)

På ett enda ställe var vi tvungna att lasta av folket och det var i en lite brantare uppförsbacke som var för lång :D
Mindre backar, över vägar, efter guppig led, över sjöar gick som på dans!
Den fick jobba men tog oss dit vi skulle och hem igen!

Det är ju ingen racer, men den funkade för de behov jag hade då. Man ska inte underskatta den iaf!

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
okej lär ju helt sjukt :p men är de någon som vet va man kan ha för minimum squiss? de ligger på 1.8mm nu och jag tycker inte veven ska kunna vara så ostabil att de behövs så mkt? kan man lägga den på 1mm eller?