Skidoo rs 600 eller xrs600 08- ?

heppa87

Aktiv medlem
20 mar 2011
78
0
6
Västerås
Halloj!

Som rubriken lyder så är jag inne på att köpa en skidoo rs 600 eller xrs 600 08- . Vad ska jag välja? För och nack delar? Jag vet vad det är för skotrar men vill veta vad ni tkr om dessa 2 vad skulle ni välja? Användnings området kommer vara allt från lek i pudret till att hoppa en del kommer det bli.
Är väldigt tacksam för svar!

Tack på förhand.
 

Tullus

Välkänd medlem
13 jan 2009
2.042
3
36
Tullus/Östersund/Åkersjön
Det är ju mest en fråga om pengar faktiskt, jag har själv en RS -08, men hade jag haft pengar hade jag hellre köpt en X-RS, som precis som T.N.T. säger kom -10. Alla fördelar med RS på lite mer ledanpassad och mer hållbar skoter!
 

heppa87

Aktiv medlem
20 mar 2011
78
0
6
Västerås
Okej nej tänkte på samma chassie som rs int rev chassie.man får lite mer skoter om man väljer xrs känns det som iaf dock så blir det lite dyrare då.. Hur är det med slitage på motordelar kolvar osv desse 2 skotrar emellan ?
 

heppa87

Aktiv medlem
20 mar 2011
78
0
6
Västerås
Hmm nu blir jag fundersam har läst runt lite ang xrs 600 / xrs 800 -10 har vart inne på 600 pga bränsleförbrukningen , försäkring , vikten på skotern men detta verkar vara i stort sett samma bränsleförbrukningen och vikt i 600 och 800.. Vad ska man välja? Hjälp tack :)
 

heppa87

Aktiv medlem
20 mar 2011
78
0
6
Västerås
Jo så är det :) finns inte så många xrs 600 -10 ute för försäljning.. Men det dyker väl upp.. Finns knappt nå snö kvar här nere heller :(
 

heppa87

Aktiv medlem
20 mar 2011
78
0
6
Västerås
Har vart inne på sx600. Har dock blivit lite avskräkt många tkr dom är plastiga och har en del brister .. Men det har iof alla skotrar. Dom är ju prisvärda..
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
plastiga vet jag inte, är jävligt rejäla å tål mycke stryk å jag tycker då den går vassast av crossmaskinerna, däremot skulle väl xc som igentligen är mer ledanpassad med större tank, mjukare shimsning, vara ett bättre alternativ fast med sx drevning och sen ska de ju sitta chokesats på som är tillbehör så man slipper av me huven vid kallstart, den går dessutom ung 1,5liter billigare/mil än ski-doo/Lynx RS å Polaris R, vilket är positivt!
 

heppa87

Aktiv medlem
20 mar 2011
78
0
6
Västerås
Okej.. Jo det är positivt tycker om priser på arcitic. Det är det man funderar över om man ska ha en crossmaskin eller något lite snällare tex rs600 eller xrs 600 .tex. Xrs är ju crossmaskinen men lite mer anpassad för den "vanliga föraren" . Bättre bränsleförbrukningen + back det är ju alltid skönt och ha :)
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
rs 600 är ju inte snällare, det är en räser.
Vi kan säga så här, är du inte extremt duktig förare och kör crossbana och hoppar som en galning och gillar att skruva vill du ha en så gott som underhållsfri maskin å inte skruva nämnvärt, köp då en xrs och inget annat vi diskuterat för då kan du få kolvras m.m. Och om inte ändå hålla på att byta kolvar för att slippa detta då räser / crossmaskinerna kräver underhåll och eftersyn för att fungera felfritt då dom plockat ut högre effekt på kubiken, du behöver även hålla på med förgasarbestyckning beroende på vilken sealevel du åker på, tänk även på att dessa oftast har på tok för hårt shimsade dämpare för svenssonföraren.
Som sagt vill du åka å inte skruva och ha en maskin som är hyffsat billig att äga köp då en 600 etec XRS! ;)
 

heppa87

Aktiv medlem
20 mar 2011
78
0
6
Västerås
Precis.. Det va d jag mena typ :) jag är inte super kunnig på skruva och är en medelförare.. Är väl ganska kunnig på motorer men är absolut ingen super kunnig person på detta. Självklart vill jag skruva och fixa men inget överdrivet . Det är bra att ha sånna som er här på forumet som kan en hel det om skotrar :) är mkt tacksam för alla svar och tips :)