SkiDoo Renegade X 600 E-tec -10 - Övervarvar

Erikxson

Välkänd medlem
16 jan 2012
346
0
16
Uppland/Hälsingland
Tjenare nu har det äntligen kommit lite snö där jag bor och har precis fått i mitt nyköpta variatorkit. Men den vill övervarva så pass mkt att varvstoppet slår i. Har inte sett hur pass mycket den varvar.. Men den går bra så länge man inte trycker fullt.

Jag köpte ett färdigt kit där det stog vikter och vad clickern skulle stå på men jag har testat att sänka clickern till 1 från 3 men ingen skillnad.
Ska jag prova med lägre (högre?) vikter i armarna eller vad är det jag ska göra?
Remmen ligger +-0mm eftersom jag har RER. Har även testat så att 'dalarna' ligger jämns med kanten.

Inställningar:
Primärfjäder: TEAM 200/380
Sekundärfjäder: RÖD
Helix: CR7
Vikter: 20g.
Clicker: 3

Endast slutburken (MBRP) och en 44 matta är monterad som inte är original i övrigt.
Drevning är 21/45.

Tell me what to do...
 
Last edited:

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Om du inte monterat något fel så ska du sjustera in varvtalet på clicker 3. Mer vikt mindre varv.

Hissa skotern bak och spänn remmen tills den precis vill till att nästa dra runt mattan på tomgången. När remen är ny ligger dalarna ungefär jäms med skiva men när dom är sliten kommer den ligga åvanför(med qrs variator ingen aning hur den brukar ligga på team)
 

Erikxson

Välkänd medlem
16 jan 2012
346
0
16
Uppland/Hälsingland
Remmen är en 383 rem som är körd ca 30mil. Ska prova att hissa den imorgon och se hur den beter sig.
Annars får jag väl prova lägga på mer vikter då och se om varvet minskar.
Armarna hur pass lätt ska dom kunna röra sig? Mina fick man putta lite på för att dom skulle gå ner helt, alltså dom kunde fastna i ett mellanläge efter att man putta ner dom. Kan dom gå lite halvtrögt eller ska dom kunna röra sig helt utan motstånd?
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
viktarmarna ska röra sig utan motstånd. om du håller den rörliga skivan som den sitter i maskinen så ska armarna ramla ner av sig själv när du snurrar den. rengör bussningarna med bromsrengöring eller nått liknande och tryckluft, viktarmen kan tillochmed sitta kvar i skivan när du gör det om du håller på en stund.
 

Erikxson

Välkänd medlem
16 jan 2012
346
0
16
Uppland/Hälsingland
Okej jag får ta och plocka bort viktarmarna och smörja upp dom med Bräkleen.
Kan det vara dom som gör så att motorn övervarvar? Eller ska jag lägga på mer vikt i dom?
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
101
63
Skellefteå
Kolla också så att du har fäste när du testar så inte mattan bara spinner vilket nog kan vara fallet i detta puderföre vi har nu. Cudney kiten funkar bäst när mattan får ordentiligt med fäste.
 

Erikxson

Välkänd medlem
16 jan 2012
346
0
16
Uppland/Hälsingland
Jag kör i 2dm snö på otjälad åkermark. Dessutom om jag gasar lugnt i början till jag får upp fart och trycker på så börjar den också övervarva.
 

Erikxson

Välkänd medlem
16 jan 2012
346
0
16
Uppland/Hälsingland
Jag har nu fått den att gå som den ska.
Det var helt enkelt ett misstag av mig som var felet...

I beskrivningen på kitet så stod det "Insexskruvarna som sitter i vid leverans stämmer i vikt med märkningen på påsarna" och jag skummade bara genom beskrivningen och läste det som "Insexskruvarna som sitter i vid leverans stämmer i vikt" så jag trodde att dom hade förmonterat rätt vikter i pinnarna. Men dom var ju bara helt tomma..

Sen så smörjde jag upp viktarmarna så nu rör dom sig lätt.

Tack alla som har hjälpt!
 

Erikxson

Välkänd medlem
16 jan 2012
346
0
16
Uppland/Hälsingland
Efter att ha provat ställa om till clicker 3 igen så har den börjat övervarva.
Finns det någon större anledning att man bör ha viktat så den varvar bra på clicker 3-4 eller är det bara för att man ska kunna justera vid lätt/tungt före?
Min varvar 8500 om jag trycker på fullt på plogade vägar på clicker 3 just nu men varvar på bra vid clicker 1, och jag har viktat enligt variatorkitetsspecifikation.
Eller ska jag vikta på och isf hur mkt för att det ska bli bra, är det 1g. eller 10g. ?
 

Erikxson

Välkänd medlem
16 jan 2012
346
0
16
Uppland/Hälsingland
Clickern är 3st skruvar på primärvariatorn som du lossar på och vrider mellan 1-6 för varje högre siffra så ökar du varvtalet med ca 200rpm. Skruva endast av muttern så pass mycket att det går att vrida på skruvskallen annars får man riva primärvariatorn.
Det den gör är att justera höjden längst ut på ramperna vilket gör att den varvar mer om det blir brantare.

Okej, ska prova vikta om den då, men hur mkt ska man lägga i? För att slippa skruva isär variatorn mer än en gång så vill man ju veta om man ska lägga i 1g. extra eller 10g. Har 20g. just nu
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Re: Sv: SkiDoo Renegade X 600 E-tec -10 - Övervarvar

Vikta på 2g, kör på clicker 2 om den skulle övervara på 3, när fjädrarna har satt sig sjunker varven och då clickar du upp till 3.
 

Erikxson

Välkänd medlem
16 jan 2012
346
0
16
Uppland/Hälsingland
Provade än en gång att vikta om den här gången la jag i 25g. och nu är den faktiskt bättre, men inte bra. Men får väl vänta på att fjädern sätter sig.

Tillslagsvarv är 3800RPM istället för 4000RPM på 20g. och toppvarv 8300RPM. Så jag får väl sätta ner den på clicker 2 ett par tiotal mil innan jag kan köra på clicker 3.