Skidoo renegade BCX 800 -11 V-kit ?

Dsjostrom

Medlem
10 sept 2013
14
0
1
Hej, har köpt mig en Renegade bcx 800r -11 och har funderingar på att montera ett variatorkit på den, tänkte höra med er vad ni tycker om det och vilket kit man ska köpa!?

har ju inte provkört den än så vet inte om det behövs något variatorkit men som jag förstått det ska blir dom lite roligare då!?

kommer att försöka köra mer lössnö än led är det väl tänkt och tycker att det är kul med lite res och sånt :)

Tacksam för svar, Mvh Dennis

forsBerg_

Välkänd medlem
22 okt 2009
344
0
16
Gävle
Jag skulle ha pratat med "Diablo" här på forumet, han är riktigt kunnig och hjälper dig till ett kit som passar dina önskemål.

Nicross

Välkänd medlem
18 feb 2013
120
0
16
Örnsköldsvik
Precis som forsBerg_ säger, ring och prata med Christian "Diablo".
Jag har själv exakt samma maskin som du har och har nyligen beställt ett kitt av honom, han är väldigt bra att ha och göra med. Kan dock inte ge nogon recention om kittet själv eftersom jag inte har kunnat provköra än, men om du läser lite här på forumet om personer som kör med hans grejor så blir du ganska övertygad.

frugansover

Välkänd medlem
5 okt 2008
138
0
16
Piteå
Kan rekommendera Chrisitian som driver KNR Sledtech som säljer Dialokitten!
Har sj en renegade 800 -12 som han lagt händerna på samt drevat upp 2 kugg på lilla.
Nu i efterhand så undrar jag varför man väntade så länge med att kitta den!
Kan säga att det vart sån grym skillnad på min maskin.
Inslag på hmmm tror d va 3600 å matar på grymt genom hela registret, i lössnön så tvekar den aldrig numera å håller varven klockrent!

Lätt värt varenda peng!

goliath

Välkänd medlem
10 dec 2009
362
0
16
Uppsala
Kan rekommendera Chrisitian som driver KNR Sledtech som säljer Dialokitten!
Har sj en renegade 800 -12 som han lagt händerna på samt drevat upp 2 kugg på lilla.
Nu i efterhand så undrar jag varför man väntade så länge med att kitta den!
Kan säga att det vart sån grym skillnad på min maskin.
Inslag på hmmm tror d va 3600 å matar på grymt genom hela registret, i lössnön så tvekar den aldrig numera å håller varven klockrent!
Lätt värt varenda peng!
Vad har du för vikter och fjädrar? jag köpte ett kit av KNR och tyckte inte att det gav så speciellt stor skillnad :S
sen pajjade rullarna för mig 2 ggr och fjäderkoppen gick 1 gång. :(

men som sagts tidigare, Christian va väldigt hjälpsam med att fixa fram nya delar till mig när det strulade. riktigt schysst kille!

har du Diablos helix med fjäder också?

Mvh
Patrik

frugansover

Välkänd medlem
5 okt 2008
138
0
16
Piteå
Vad har du för vikter och fjädrar? jag köpte ett kit av KNR och tyckte inte att det gav så speciellt stor skillnad :S
sen pajjade rullarna för mig 2 ggr och fjäderkoppen gick 1 gång. :(

men som sagts tidigare, Christian va väldigt hjälpsam med att fixa fram nya delar till mig när det strulade. riktigt schysst kille!

har du Diablos helix med fjäder också?

Mvh
Patrik
Oj bra fråga ang vikterna, hittar inte igen kvittot så törs inte säga vad jag har för vikt i primären.
Vaa??? Upplevde du ingen skillnad?
Köpte du komplett kit, alltså till sek oxå?

I min prim har jag då en blå fjäder, yes bytte helix oxå men han rekommenderade att jag skulle köra på orginalfjädern i sek efter att ha mätt upp den å den var som ny.

Var till Christian och han monterade allt och har då inte haft ett bekymmer sen första dagen!

Mvh Stefan

goliath

Välkänd medlem
10 dec 2009
362
0
16
Uppsala
Oj bra fråga ang vikterna, hittar inte igen kvittot så törs inte säga vad jag har för vikt i primären.
Vaa??? Upplevde du ingen skillnad?
Köpte du komplett kit, alltså till sek oxå?

I min prim har jag då en blå fjäder, yes bytte helix oxå men han rekommenderade att jag skulle köra på orginalfjädern i sek efter att ha mätt upp den å den var som ny.

Var till Christian och han monterade allt och har då inte haft ett bekymmer sen första dagen!

Mvh Stefan
nja lite skillnad kanske, men inte något som va värt pengen..

Jag har 2 korta + 2 långa vikter i varje pinne. 17,6g pinne + vikter.
Varje arm väger ca 80g med vikter och rulle monterad.
vit fjäder i primär och röd i sekundär.
clicker på nr 3

jepp jag köpte hela kittet med armar,ramper,helix och fjädrar.

blir ju fundersam på om något är fel då alla säger att detta kit är så bra.

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jag kan säga så här ska du ha det värsta i variator väg köp en Team Tied kitt från SnoPerformance så ni får deras setup. Köpte det till min Freeride och ångrar det inte en sekund =)

Men har erfarenhet av diablo kittet också att det varit varierande kvalite på fjädrarna som följer med. Så det kan vara så enkelt att du någon av fjädrarna börjar secka ihop och då blir den segare och vill inte alltid hålla varven när det går tungt.

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Vad åker du på för varvtal?
Det du har i ska den gå som en kula med, ända jag reagerar på var pinnvikten vilken verkar lite hög? Sikta på 8-8100, 7900 = seg och tråkig samt klappar igenom lätt, mina erfarenheter iaf.

Nicross

Välkänd medlem
18 feb 2013
120
0
16
Örnsköldsvik
nja lite skillnad kanske, men inte något som va värt pengen..

Jag har 2 korta + 2 långa vikter i varje pinne. 17,6g pinne + vikter.
Varje arm väger ca 80g med vikter och rulle monterad.
vit fjäder i primär och röd i sekundär.
clicker på nr 3

jepp jag köpte hela kittet med armar,ramper,helix och fjädrar.

blir ju fundersam på om något är fel då alla säger att detta kit är så bra.
Hmm, har du orginal drevningen? För du verkar ju ha fått en annan setup än den jag precis har monterat på min Gade -11, Blå fjäder i primär (den var förövrigt utbytt enligt Christian för föregångaren var lite dålig i sin kvalitet) Pinvikt=1st 2g + 1st 1g + rulle på 14g men ingen toppvikt på arm, orginalfjäder i sekundär.
Men som sagt, jag har ju ej kunnat testköra än, så jag kan ej ge någon recention.

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
KNR kitten är kinkiga på rätt vikt. Dom matar otroligt bra och lite för mycket vikt eller slitna fjädrar då upplevs det segt. Men rätt inställt fungerar det kanon.
Som Macke säger sikta på 8000+ hamnar du på 7700-7800 då klappar den igenom och blir seg.

goliath

Välkänd medlem
10 dec 2009
362
0
16
Uppsala
Hmm, har du orginal drevningen? För du verkar ju ha fått en annan setup än den jag precis har monterat på min Gade -11, Blå fjäder i primär (den var förövrigt utbytt enligt Christian för föregångaren var lite dålig i sin kvalitet) Pinvikt=1st 2g + 1st 1g + rulle på 14g men ingen toppvikt på arm, orginalfjäder i sekundär.
Men som sagt, jag har ju ej kunnat testköra än, så jag kan ej ge någon recention.
Jepp har orginaldrevning 23/45 om jag inte minns helt fel.
hm ja det var ju lite annan vikt i dina pinnar..

ska jag testa att plocka ur 1g per pinne och se om det blir någon skillnad eller vad tror ni?

när jag köpte kittet så fick jag med en grön primärfjäder men köpte sedan en vit av christian som skulle höja tillslagsvarvet lite.

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Stirra er inte blind på färgen på fjädern. är färg märkningarna som är interesanta. Alla ski-Doo original fjädrar är svarta med olika märkning t.ex YL/GN som står för 100-160 lbs.

men eftermarknads fjädrar kan vara i diverse färger som inte stämmer mot skidoos tabeller.
och kan variera vilka färger tillverkaren valt för sina tryck.

Om jag inte minns fel är den gröna fjädern ni har eller i alla fall som jag hadde en SPI Fjäder och den vita en EPI fjäder

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Behåll den vita fjädern, dom gröna är sådär, och plocka av lite, 16.5-17 är väl lämpligt på en std maskin, blir en liten för mkt så byt ut en lång mot två korta, blir ungefär hälften i viktminskning mot en kort om jag inte minns helt galet.

goliath

Välkänd medlem
10 dec 2009
362
0
16
Uppsala
Sv: Re: Skidoo renegade BCX 800 -11 V-kit ?

Behåll den vita fjädern, dom gröna är sådär, och plocka av lite, 16.5-17 är väl lämpligt på en std maskin, blir en liten för mkt så byt ut en lång mot två korta, blir ungefär hälften i viktminskning mot en kort om jag inte minns helt galet.
Tack för tipset! ska prova de.
Jag har ett 21 drev liggandes, skulle det göra någon skillnad?