Oj du har köpt en gris i en säck
De kan va skit i förgasare eller dåligt bestyckade förgasare alt variatorer alt reedventiler och i värta fall läckage vid insug eller packboxar på vevaxel.
Vi försöker först lista ut om variaturremmen är rätt justerad.
Om den är för spänd ligger den och drar hela tiden på tomg och då låter de som motorn håller på dö. Testa hissa upp skotern i baken så mattan hänger fritt. Om du sedan startar motorn ska mattan endera stå stilla eller sakta hacka sig runt dvs just precis rulla med tomgången. Om du bromsar fast mattan när den rullar med så ska inte tomg sänkas nämnvärt eller 100-200varv ner är pok då är remmen rätt justerad.
Men remmen kan också va för bred kolla axiella måttet mellan rem och skivor i primärnen de ska va minst 0,5mm.
Kolla även vid vilket varvtal primären slår ihop de ger en vink om fjädern gått av eller är helt sopslut.Tillslagsvarvet får inte va lägre än org varvtal
Hur hög tomg har den?
Variatorerna kan även va slut eller allvarligt rostiga alt skitiga så de kärvar de ger liknade symtom också.
Men du kan plocka isär förgasarna och rengöra dem noga de är bra hur som haver och de kan va skit i dem eller fel flotörnivå.
Fler fel de kan va om nu inte variatorremmen ligger på är att någon reedventil är skadad. Om den går bra på tomg om du slakar variatorremmen alt tar bort den är nog reedventilerna ok men om du river förgasarna så ta en titt på reedventilerna ändå.