Skidoo Mxz TNT -09

-jimmy-

Medlem
6 jan 2010
16
0
1
SKa nog köpa en Ski-doo mxz TNT -09 men tänkte fråga er lite först.
Vet ni om den är förstärkt? för 08 var väl lite svaga i chassit?
Tar dom mycket bensin? Hur långt kommer man ungefär på en rem, har hört att dom sliter ut variatorremmarna. Det är en 600 motor i den.

Finns det nå nackdelar me den skotern?
Hur är det att köra vätskekylda skotrar går dom inte varma när det är lite hårdare ute, men när det är mjukt så kyler dom bra?
 

karlsson___

Välkänd medlem
15 nov 2009
300
0
16
Saxnäs
09ans har starkare chassi en 08ans. Dom tar kring 2- 2,5 liter/milen beroende på körning.
den ända nackdelen är att det är sämre dämpare än på x maskinerna men duger lågt ändå.
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Tja!

tnt'n jag hade förra vintern gick 23 mil/rem sen var det ett råttbo under kåpona :) Och det var de första 23milen skotern gick så jag körde lungt de första 16-18milen !!
Men det finns ett skimskit till sekundären som ska hjälpa samt att det finns stag man kan styva upp chassiet med imellan primär och sekundär variatorerna !. Jag köpte även ett slp ventkit som sänkte remtempen något !


stötdämparna känndes helt ok tycker jag ! de svarade tydligt på ljusteringar osv ! och slog inte igenom så lätt.

Tnt'n är en väldigt lätt och smidig maskin ! är man 2-3pers så kan man lyftaomkring skotern lätt ! typ lyfta ut den ifrån garaget och ut på snön såatt man slipper släpa styrstålen mot betongen :)
 

-jimmy-

Medlem
6 jan 2010
16
0
1
Låter inte så bra att den tog remmar. Det är ju inte kul o få byta rem hela tiden. Undra om man vågar köpa en sådan om dom inte har fått till det där. Men borde man inte få sånt på garantin? för det är ju inte normalt att skotern ska ta remmar hela tiden.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Min 09 har gått 20 timmar/60 mil och ingen rem eller antydan till slitage.

I övrigt den bästa skotern jag haft, och provkört, fattas bara 44 matta.
 

-jimmy-

Medlem
6 jan 2010
16
0
1
Okej, då kanske dom har fixat till remproblemet. Du har inte monterat några stag eller shimsat om något?
 

Rick

Medlem
14 jan 2011
18
0
1
Skellefteå
Någon som vet vars man kan hitta styvare fjädrar till samtliga dämpare? Tycker dom är mjuka och svampiga. I övrigt en underbar skoter!