Skidoo mxz 600sdi -05 Baktänder på låga varv HJÄLP?

nazer

Medlem
14 dec 2010
26
0
1
Har läst trådar här och ha gått igenom allt förutom givarna
Motorlampan blinkar hela tiden samt att fram lampan blinkar i ca 10sek efter start, den går väldigt bra på höga varv och full gas sen på låga varv så baktänder den ofta.
Killen som hade den före mig hade två uni luftfilter på, så dom två givarna som var i original luftfiltret har bara varit i kopplade men nu har ja satt ditt original boxen och den har gått bra för han i minst 2000km så nu börjar ja fundera på om det skulle kunna vara givarn i ljuddämparen som är slut för har testat köra med den urkopplad och den beter sig likadant misständer å spelar fan så jag skulle vilja ha lite råd nu och man kan mäta om den är slut eller om det kan vara något annat?

När man kollar stiften efter en test runda så är vänstra stiftet fint och det högra är lite blöt

Har byt till nytt,rengjort
-Själlhuset
-Membranen
-Stift
-Kollat till oljepumparmen
-Batteri
 

mr_skoter

Välkänd medlem
29 jun 2006
405
1
18
34
Jämtland :D
precis så bettede sig min sdi, då drog den tjuvluft vid reed ventilen pga att jag var klantig och fick en glipa där, men se över gummit vid reedventilerna dom brukar ju kunna spricka,
 

nazer

Medlem
14 dec 2010
26
0
1
Tyvärr så har jag redan kollat och haft bort och rengjort dom utan något bättre resultat, jag hitta en tabel på avgastempgivaren här på forumet och vid 25+ skulle den gå att mäta till 230ohm men fick ingen ohm alls genom den så ja antar att avgastemp givaren är slut men kan de vara så lätt fel för den verkar ju bara skjuta in mera soppa i den ena cylindern, tar gärna emot mera tips är alltid bra att veta mera. Bor ju på Åland så det finns ingen verkstad för skidoo här så man kan inte felsöka den vet någon var man kan beställa skidoo delar ifrån swe över webben btw ?
 

nazer

Medlem
14 dec 2010
26
0
1
Nu har ja kollat bränsle trycket och det var OK samt soppa filtret och så har ja bytt tändkablar och avgastempgivaren och rengjort avgasportarna med, men har samma fel ännu baksmäller på låga samt om ja kör på fullgas så drar den inte urhelt utan blir på 90 100 knyck och bara baksmäller men kör ja på halv gas går den hyffast bra så nu står ja helt still mäter man på batteriet får ja 0,5 växelström så ja börja fundera på om regulatorn skulle vara slut nu.


Snälla kom med hjälp nu är verkligen trött på skotern
 
Last edited:

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
48
Umeå - Yttersjö
Har du nytt batteri lr har du laddat det gamla? Gamla batteriet kan visa hyffsade värden även fast dom är helt kassa. Nytt gelbatteri kostar 269:- på Biltema!

Det låter ju oxå som att du bara måste testa med en ny givare eftersom du inte fick nåt livstecken där! Har du ingen polare du kan låna av lite snabbt?
 

nazer

Medlem
14 dec 2010
26
0
1
Har byt både avgastempgivaren och batteriet utan någon skillnad hade bort avgassystemet igår och kolvarna var fina med den högra cyllen var helt genom dränkt med soppa i avgasutblåset :S
 

nofearfor

Medlem
11 feb 2010
48
0
1
Tjena!!

Jag har samma fel som du och har inte hittat felet... har gjort samma koll som dig.... nu till det som jag har funnit så är knistan på den högra cylinder sämre än den som är till vänster (variator sidan) så jag efter söker en tändspole för att kolla om det är fel på den!!
Och avgastemp givar min är hel och jag har en sönder som jag hade förut och när den gick sönder så blev den inte som den är nu!! den går på en cyl på tomgång och upp till 6000rpm sen går den som den ska... och jag kan inte hålla jämn gas för då dör den och börjar baksmälla skickar en länk så ser du hur min går...

http://www.youtube.com/watch?v=whKNVohxen8
 

nazer

Medlem
14 dec 2010
26
0
1
Min går på tomgång bra men exakt samma som dej på filmen beter sig min också, kan varva 8000 men när ja kör så är det som om inte avgasportarna skulle öppna bara ibland och då skjuter det iväg men med avgassmällar om man pressar fullt på gasen men på halv gas går den riktigt bra tills man släpper och då börjar den baktända igen :/

Börjar bli väldigt trött på att skruva på skiten, nu ska göra ett sista ryck ikv och mäta upp spridarna *suck*

Om någon vet va det skulle kunna vara eller om man kan kolla upp felet på något sätt maila mej direkt andreas-m@live.se

Hittar jag felet skriver ja direkt på denna tråd
 

nazer

Medlem
14 dec 2010
26
0
1
Kul kollade bränsle trycket igen och nu ligger det på 120psi men varför skulle bara den högra cylindern få för mycket då isånafall borde det ju bli lite dåligt på båda burkarna..
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
48
Umeå - Yttersjö
de låter ju som att den inte tänder på den som är dränkt med soppa! Testa med en fungerande tändspole , nya tändkablar och hattar (på min -05 ramlade hatten i småbitar)
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Ta av svänghjulet och se om spolarna är nerkläggade av fett pga. P-boxen gått sönder.