Hej!
Jag är en ytterst nybliven ägare av en SkiDoo Mach 1 - 92, jag är rookie på skoters kan jag säga på en gång. När vi kom hem med skotern igår så drog jag igång den och den startade nästan direkt, tog 5-6 drag att få gehör sen gick det bra. Tog en tur på ett par timmar tillsammans med en polare. Vi körde nog rätt lugnt och fint, märkte inte av något konstigt i tomgång eller liknande. När vi kom hem så parkerade jag den utanför huset och jag glömde klantig som jag är att täcka över den under natten.
På morgonen hade det snöat rätt mkt och det var kallt, säkert -20. Jag hade även glömt att stänga av bensinkranarna och trodde i början att den var trögstartad för att jag hade för lite primer eller chokee men när jag lossade stiften så var de oljiga, torkade av dem ett par gånger men det hjälpte inte och skotern blev kvar på gården. Jag lyckades dock få den att gå 10-15 sekunder ett par gånger men kom aldrig riktigt igång som sagt.
Mina frågor är;
1) Några spontana idéer?
2) Är det alltid kinkigt när det är kallt med lite äldre modeller?
3) Bör man stänga bensinkranarna när man kört klart varje dag?
4) Finns det ngt jag kan hälla i tanken för att den ska gå igång smidigare eller ngt liknande så jag slipper problemet varje gång jag ska starta.
Har läst på forumet om att lossa stiften och hälla ned lite bensin och sedan sätta tillbaka stiften och dra igång. Det har jag inte provat, kan det vara ngt jag borde testa?
Kommer vara ute och snurra ett par dagar så jag kommer inte testa igen förrän den 30e men det skulle vara fint med några tips innan dess.
Mvh, Nybörjaren
Jag är en ytterst nybliven ägare av en SkiDoo Mach 1 - 92, jag är rookie på skoters kan jag säga på en gång. När vi kom hem med skotern igår så drog jag igång den och den startade nästan direkt, tog 5-6 drag att få gehör sen gick det bra. Tog en tur på ett par timmar tillsammans med en polare. Vi körde nog rätt lugnt och fint, märkte inte av något konstigt i tomgång eller liknande. När vi kom hem så parkerade jag den utanför huset och jag glömde klantig som jag är att täcka över den under natten.
På morgonen hade det snöat rätt mkt och det var kallt, säkert -20. Jag hade även glömt att stänga av bensinkranarna och trodde i början att den var trögstartad för att jag hade för lite primer eller chokee men när jag lossade stiften så var de oljiga, torkade av dem ett par gånger men det hjälpte inte och skotern blev kvar på gården. Jag lyckades dock få den att gå 10-15 sekunder ett par gånger men kom aldrig riktigt igång som sagt.
Mina frågor är;
1) Några spontana idéer?
2) Är det alltid kinkigt när det är kallt med lite äldre modeller?
3) Bör man stänga bensinkranarna när man kört klart varje dag?
4) Finns det ngt jag kan hälla i tanken för att den ska gå igång smidigare eller ngt liknande så jag slipper problemet varje gång jag ska starta.
Har läst på forumet om att lossa stiften och hälla ned lite bensin och sedan sätta tillbaka stiften och dra igång. Det har jag inte provat, kan det vara ngt jag borde testa?
Kommer vara ute och snurra ett par dagar så jag kommer inte testa igen förrän den 30e men det skulle vara fint med några tips innan dess.
Mvh, Nybörjaren