SkiDoo Mach 1 Trögstartad - Hjälp!

genuine_draft

Medlem
27 dec 2009
6
0
1
Stockholm
Hej!

Jag är en ytterst nybliven ägare av en SkiDoo Mach 1 - 92, jag är rookie på skoters kan jag säga på en gång. När vi kom hem med skotern igår så drog jag igång den och den startade nästan direkt, tog 5-6 drag att få gehör sen gick det bra. Tog en tur på ett par timmar tillsammans med en polare. Vi körde nog rätt lugnt och fint, märkte inte av något konstigt i tomgång eller liknande. När vi kom hem så parkerade jag den utanför huset och jag glömde klantig som jag är att täcka över den under natten.

På morgonen hade det snöat rätt mkt och det var kallt, säkert -20. Jag hade även glömt att stänga av bensinkranarna och trodde i början att den var trögstartad för att jag hade för lite primer eller chokee men när jag lossade stiften så var de oljiga, torkade av dem ett par gånger men det hjälpte inte och skotern blev kvar på gården. Jag lyckades dock få den att gå 10-15 sekunder ett par gånger men kom aldrig riktigt igång som sagt.

Mina frågor är;

1) Några spontana idéer?
2) Är det alltid kinkigt när det är kallt med lite äldre modeller?
3) Bör man stänga bensinkranarna när man kört klart varje dag?
4) Finns det ngt jag kan hälla i tanken för att den ska gå igång smidigare eller ngt liknande så jag slipper problemet varje gång jag ska starta.

Har läst på forumet om att lossa stiften och hälla ned lite bensin och sedan sätta tillbaka stiften och dra igång. Det har jag inte provat, kan det vara ngt jag borde testa?

Kommer vara ute och snurra ett par dagar så jag kommer inte testa igen förrän den 30e men det skulle vara fint med några tips innan dess.

Mvh, Nybörjaren

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
vid -20 kan det va lite knepigt att få igång skotern....själv så primer jag typ 5ggr håller gasen i botten drar igång skrället den startar prima lite när den går så den inte stannar några gånger....håll lite varv hela tiden så den inte stannar.(i fall den stannar kan den bli väldans tjurig att få igång) Funkar då min gamla Rotax. Ett till tips på gamla maskiner är att stanna aldrig så skotern lutar frammåt...bättre att den står lite högre upp med nosen, gamla förgasare flödar gärna om man inte fixar til dom med resultat att skotern surar ner sig ordentligt.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
48
Piteå
Gamla skotrar är lite som gamla gummor... Man måste lära känna dom så man vet hur man får igång dom utan att dom blir sura :)

Plocka ut stiften och dra den några gånger utan stift, montera nya stift (oavsett hur gamla dom som sitter där är)
Montera och prova igen att dra igång den.