Skidoo GTX 600 HO SDI startar inte

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Baserat på motstånd man ersätter piptempsensor med på Polaris och Arctic cat så brukar man ta motståndet mellan 650 och 700c. Arctic cat ligger lika som brp ser jag typ 650 ohms motånd. På min Polaris har jag ett 9 ohms motstånd.
Utan att ha forskat i motstånd på brp så ser de ut som de skulle funka med ett 650 ohm motstånd, men de bör du söka på usa forum att de inte ställer till något underligt fenomen. Vid 650 c brukar pipan ha max hetta den normalt uppnår med standard mappning så där bör ecu boxen ge max tändning och rätt soppa. Med enbart motstånd kan man få lite hicka vid kallstart (påstås det) men jag märker ingen skillnad alls i kallstart eller annat ställe i registert. Jag kör med lambdamätare dessutom och jag ser ingen skillnade i bränslevärde heller med motstånd eller sensor.
 

dennisD11993

Medlem
23 okt 2022
45
1
8
30
Umeå
Sensorn har kommit, den passar bra förutom att den glappar lite grann i slutburken. Jag får nog till det genom att återanvända den gamla muttern som går lite djupare. Däremot släcks inte motorlampan.
Har kollat motstånd vid rumstemp och 100 grader, värdena är helt rätt.

Jag ska åtgärda sensorn imorgon, men finns det fler orsaker som lampan kan lysa för?
Jag ska kolla givaren vid dörren och den vid luftintaget i alla fall.

En till grej är att den varvar ner då den kommer upp i ett visst varvtal, tror det var 4000rpm. Orkar inte uppför släpet. Kan det ha med sensorn att göra?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
De va underligt lampan inte slocknar med så rätt värden. Ang att den inte ens går att köra upp på släpet tror jag inte beror på felande pipsensor. På Arctic cat och Polaris kan man dra ur kontakten till pipsensor och motorn går nästan fullt ut ändå. Prova dra ur den med andra ord.
Varvstoppet låter mer som fel på dessen dvs den grunka du sätter fast dödmansgreppet i. Om den inte har full kontakt brukar de bara varva 3000v så variatorn inte ens slår ihop.
 

dennisD11993

Medlem
23 okt 2022
45
1
8
30
Umeå
Har tillslut kopplat sensorn och testkört.
Motorlampan släcks inte, och när jag accelererar snabbt går den till 4000 varv och sen varvar den ner. Ökar jag lugnt går den långt över 4000. Jag tycker det verkar som han slår ifrån när det blir "jobbigt". Jag har testat rycka i dessen, utan förändring.
Jag vet att det felet inte fanns när jag köpte skotern.
Är alltså en GTX 600 ho sdi, för att förtydliga. Titeln är fel.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
De här va ett svårt fall.Nu låter de mer som att bränsletrycket är för lågt då den inte orkar med lilla minsta belastnsning. De är lätt att mäta genom att sätta en T koppling på bränsleslangen till insprutsbryggan. De är ätt att förvexla returledningen med trycköedning bränslebryggan. Returen har en rel stor backventil ca 30 cm innan den går in i taken. Trycket ska va ca 3,8 bar på tomg som full gas med full belastning i snö.
De kan va helt otroliga fel då gnistan dummar sig såhär. Som ex så skruvade jag med en Arctic cat m8000 nyss som hade likn fel. Eftyer 30 tim skruvning och ny stator så hittade jag äntligen felet, de va skavd kabel till baklyset. Om en strömkabel jordar så slår de i regel ut statorn tillslut och de stör tändningen innan statorn går. Vanligast är att handtagsvärmare kortsluter i jord. Jag mins inte om jag sagt att du ska dra loss handtagsvärmarnas kablar men gör det under felsökningen.
 

dennisD11993

Medlem
23 okt 2022
45
1
8
30
Umeå
Okej, jag ska kolla på det imorgon. Mest troligt låter väl ändå att något har hänt då jag satte tillbaka motorn? Någon kabel jag kan ha missat koppla, eller kan det uppstå vid felmontering av bränsleslangen på nåt vis?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Har du kopplat in bägge luftburkssensorerna? En sitter i den luftburk man tar lös bakom sido kåpan och den andra rakt uppifrån och ner i toppen av luftburken.
 

dennisD11993

Medlem
23 okt 2022
45
1
8
30
Umeå
Har nu gått över alla kopplingar+kablar, inkl dom till luftburkarna. Inga uppenbara fel.
Har även sett över bränsleslangen utan att reagera något, men för att mäta tryck måste jag införskaffa utrustning.

Några tankar.
Jag har br9eya tändstift som är ihoptryckta till 0,45mm, enl vad du skrev tidigare, boost, när du trodde vi pratar om en annan skoter.
Det finns ett mindre avgasläckage som jag har tänkt ignorera just nu.
Det finns ett mindre läckage av kylarvätska ovanpå motorn, ska fixa det i veckan.
Jag blir osäker på linjeringen av variatorerna, eftersom det är helt omöjligt att hitta några mått för den modellen.
Kan någon av punkterna orsaka ett eller båda av problemen?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Har nu gått över alla kopplingar+kablar, inkl dom till luftburkarna. Inga uppenbara fel.
Har även sett över bränsleslangen utan att reagera något, men för att mäta tryck måste jag införskaffa utrustning.

Några tankar.
Jag har br9eya tändstift som är ihoptryckta till 0,45mm, enl vad du skrev tidigare, boost, när du trodde vi pratar om en annan skoter.
Det finns ett mindre avgasläckage som jag har tänkt ignorera just nu.
Det finns ett mindre läckage av kylarvätska ovanpå motorn, ska fixa det i veckan.
Jag blir osäker på linjeringen av variatorerna, eftersom det är helt omöjligt att hitta några mått för den modellen.
Kan någon av punkterna orsaka ett eller båda av problemen?
Nej inga av de punkterna påverkar ditt problem om inte motorn är helt lös så den står 5-10grader snett. Svarar den bra på gasen med upphissad matta? Då ska den varva 8000v på 1 sekund om den är ok.
Jag mins inte om jag skrivit vad du kan mäta bränsletrycket med? Tar de igen iså fall, jag brukar ta luftpåfyllare manometer som man fyller på luft i däck med, en som kopplas till kompressor. De har i regel en lagomt stor nippel man kan fästa en slang på. Om de nu inte är för ågt tryck redan på tomg så måste man köra som ett tok för att se om den håller trycket när de går tungt och på full gas. Många pumpar orkar hålla trycket på tomg men inte när man kör. Problemet med luftpåpfyllare är att de kan visa fel pga ålderdom och våldsam hantering.Jag har en rel ny från biltema som visar rätt tryck.
 
Last edited:

dennisD11993

Medlem
23 okt 2022
45
1
8
30
Umeå
Jag upptäckte nu att jag hade missat sätta bränsleslangen som går under motorn till bränslepumpen, klantigt. Har inte hunnit testa skotern, men ems-lampan släcktes iaf inte. Jag ska undersöka kabelbrott ovanför kontakten, luftburken har ändå hängt i den en del.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Bränsleslang under motor lät underligt? De enda bränsleslangar som finns går från spjällhuset till tank, de går absolut inte under sjäva motorblocket framåt sett. Jag vet inte om du varit lös med slangarna från bränsletankens nipplar? De är lätt att montera fel där så returen hamnar på trycksidans nippel.
 

dennisD11993

Medlem
23 okt 2022
45
1
8
30
Umeå
För att förtydliga, jag hade missat koppla slang 32 som kommer från motorn in i bränslepumpen. Den går längs nedre sidan motorn, jag kan inte se var den exakt går in. Jag antar att det är returslangen. Ursäkta om jag var otydlig, men jag är tillförsiktlig att den är kopplad rätt.
 

Attachments

Reactions: Boost III

dennisD11993

Medlem
23 okt 2022
45
1
8
30
Umeå
Provkörde den nyss, problemet kvarstår. Fixade glykolläckan runt knacksensorn, men det har väl inget med det att göra.
Nästa steg är väl att kolla bränsletryck, men lyser ems-lampan för sånt?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Provkörde den nyss, problemet kvarstår. Fixade glykolläckan runt knacksensorn, men det har väl inget med det att göra.
Nästa steg är väl att kolla bränsletryck, men lyser ems-lampan för sånt?
Nej ems lampan lyser inte pga lågt bt, de visar ingen felkod allls.
 

gestureoffz

Ny medlem
2 mar 2023
1
0
1
35
texas
Thanks for all the tips! I'm thinking of disconnecting the oil pump and hand mixing, is that a bad idea? It would be sad if the engine cut because an 18 is old pump gives up.
9apps
cartoon hd
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Tack för alla tips! Jag funderar på att koppla bort oljepumpen och handblanda, är det en dålig idé? Vore tråkigt om motorn skar för att en 18 är gammal pump ger upp.
Det är en riktigt dålig ide, mycket ovanligt att oljepumpen ger upp, betydligt större risk att du blandar fel eller andra följdfel pg av bortkopplad oljepump.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Tack för alla tips! Jag funderar på att koppla bort oljepumpen och handblanda, är det en dålig idé? Vore tråkigt om motorn skar för att en 18 är gammal pump ger upp.
Ja de är en dålig ide inte bara för att den då får för mycket olja på låga varv och för lite på höga. Största problemet är hur man ska smörja vattrenpumpens drev om man tar bort pumpen. Man måste då sätta dit en extra oljebehållare som kopplas in till oljepumphuset men man måste även ordna avluftning dit in. På watercross maskinen och crossmaskiner har man den lösningen men man får fylla på dem stup i kvarten för vevaxeltätningarna är värdelös så de drar mer eller mindre olja ber på skicket på tätningarna.
 

dennisD11993

Medlem
23 okt 2022
45
1
8
30
Umeå
Nu har skotern varit på felsökning, statorn är trasig. Kanske även svänghjulet säger dom (Johanssons maskin). Kanske även voltregulatorn och svänghjulet.
Min fundering, eftersom jag har limmat svänghjulet, kan det framkalla dessa symptom? Lika bra att byta ut det direkt så man slipper öppna upp 2 ggr? Statorn lär absolut vara sopor om de har felsökt sig fram till det...
Stator, köpa origonal eller offbrand? Begagnad känner jag inget sug för att köpa igen...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Ja byt svänghjuletr för de kan va väck då magneterna varit lös. Stator kan du köpa pirat, bäst är Rm stators de är lika bra som org. Org kostar ev 8000k-10000r så de går bort.
Här har du ett ex på Rm Stators men kolla att de är till rätt masskin.